برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نقش موثر ورزش در آب در کاهش عوارض بیماری‌های مفصلی

نقش موثر ورزش در آب در کاهش عوارض بیماری‌های مفصلی پزشکان معتقدند ورزش در آب در مراحل اولیه بیماری های مفصلی می تواند از عوارض و پیشرفت این بیماری‌ها جلوگیری کند.

پزشکان معتقدند ورزش در آب در مراحل اولیه بیماری های مفصلی می تواند از عوارض و پیشرفت این بیماری‌ها جلوگیری کند.

ورزش نه تنها در پیشگیری از درد مفاصل نقش مهمی دارد، بلکه در مراحل اولیه بیماری که پزشک معالج تشخیص آرتروز می دهد، از عوارض این بیماری و پیشرفت آن جلوگیری می کند و در درمان هر چه بهتر آن موثر است. در این مرحله از ورزش‌های بدون تحمل وزن، مثل راه رفتن در آب یا استفاده از دستگاه هایی مثل تردمیل و دوچرخه ثابت در استخرها، می توان برای کاهش درد و جلوگیری از عوارض و پیشرفت بیماری استفاده کرد.

هنگامی که مفاصل بدن دچار مشکل می شوند، در اثر درد ضعیف شده و فیبرها و تارهای عضلانی تحلیل رفته و پیر می شوند. از طرف دیگر با کوچک شدن عضلات مفاصل حمایت نمی شوند و باز هم فرد دچار درد می شود و این سیکل و چرخه معیوب ادامه پیدا می کند و بیمار را با مشکل مواجه می کند.

عضلات نقش حمایت کننده مفاصل را ایفا می کنند. به عنوان مثال عضله چهار سر ران در مفصل زانو نقش کلیدی دارد و باعث ثبات این مفصل می شود. در بیماری های مفصلی به خصوص آرتروز زانو، این عضله ضعیف شده و از میزان فعالیتش کاسته می شود و درد مفصل افزایش پیدا می کند. عضلات پشت ران (همسترینگ)، عضلات دوقلوی ساق، عضله جلوی ساق و عضلات داخل زانو هم در بیماری های مفصلی آسیب می بینند و کارایی خود را از دست می دهند.

 

چه ورزش هایی برای کاهش درد مفاصل مناسب است؟

بعد از چند هفته از ورزش های آبی و سبک، می توان ورزش های متحمل وزن را به برنامه ورزشی اضافه کرد. معمولا در این موارد استفاده از دوچرخه بر تردمیل و دویدن ارجح است، چون تحمل وزن کمتری دارد و فشار زیادی را به مفاصل وارد نمی کند. ورزش های قدرتی، استفاده از کش و وزنه هم باعث افزایش قدرت عضلات و ثبات مفاصل و کاهش درد می شود. همچنین قرار دادن یک جزء هوازی هم در این برنامه به سلامت افراد کمک ویژه ای می کند.

ورم مفاصل نیز یک علامت است. به عنوان مثال در بیماری های رماتیسمی برای از بین بردن ورم مفاصل باید بیماری را کنترل کرد. ولی اگر ورم در اثر آسیب دیدگی یا ضربه یا در اثر آرتروز باشد، ورزش می تواند با توجه به شرایط فرد و مشورت با متخصص پزشکی ورزش موثر باشد. همچنین ورزش نقش مهمی در درمان بیماری های رماتیسمی دارد، اما اینکه آیا در فاز حاد بیماری هم فرد باید ورزش کند یا نه، به شرایط بیمار بستگی دارد و قبل از شروع هر فعالیتی باید با یک متخصص مشورت کند و از برنامه ورزشی متناسب با ویژگی های خود بهره مند شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات