برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

استفاده از سم نوعی مار در درمان کلیه پلی کیستیک

استفاده از سم نوعی مار در درمان کلیه پلی کیستیک محققان به تازگی دریافته‌اند وجود نوعی پپتید در سم مار مامبای سبز می‌تواند شدت بیماری کلیوی پلی کیستیک (PKD) را کاهش دهد.

محققان به تازگی دریافته‌اند وجود نوعی پپتید در سم مار مامبای سبز می‌تواند شدت بیماری کلیوی پلی کیستیک (PKD) را کاهش دهد.

به نقل از دیلی‌میل، این بیماری موجب ایجاد کیست‌های مملو از مایعی می‌شود که ممکن است به کلیه‌ها آسیب‌ رسانده و منجر به نارسایی کلیوی شوند.

زمانی که دانشمندان پپتید موجود در سم مار مامبای سبز را در موش‌های مبتلا به بیماری PKD آزمایش کردند، اندازه کیست‌های آن‌ها تا 47 درصد کاهش یافت و این کشف می‌تواند به ارائه درمان‌های جدید برای این بیماری در انسان‌ها بینجامد.

بیماری کلیوی پلی کیستیک، نوعی اختلال ژنتیکی است که به دلیل تشکیل کیست‌های مملو از مایع در کلیه‌ها موجب بروز مشکلاتی در این عضو حیاتی می‌شود. این بیماری غیرقابل درمان بوده و معمولا از داروهایی موسوم به آنتوگونیست‌های وازوپرسین برای مقابله با آن استفاده می‌شود.

این داروها گیرنده‌هایی که موجب تشکیل کیست می‌شوند را مسدود می‌کنند اما در عین حال موجب بروز عوارض جانبی منفی مانند آسیب به کبد می‌شود.

تیم تحقیقاتی در تلاش برای یافتن داروی جدید جهت درمان بیماری PKD، سم مار زهردار مامبای سبز را مطالعه کرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات