برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چرا برخی زنان در سنین بالا هنوز جوش می زنند؟

چرا برخی زنان در سنین بالا هنوز جوش می زنند؟ چرا برخی زنان در بزرگسالی هنوز به آکنه مبتلا هستند؟ در مطالعه ای که به تازگی منتشر شده به برخی علل اشاره شده است.
چرا برخی زنان در بزرگسالی هنوز به آکنه مبتلا هستند؟ در مطالعه ای که به تازگی منتشر شده به برخی علل اشاره شده است.
به گزارش کلینیک آنلاین روماتولوژی و به نقل از وبمد، محققان ایتالیایی با مطالعه بر روی 500 زن توانستند به برخی علل مرتبط با آکنه پس از سن 25 سالگی دست یابند؛ از جمله مصرف کم سبزی و میوه، استرس بالا و سابقه خانوادگی آکنه.
متخصصین پوست می گویند این یافته ثابت نمی کند که این عوامل باعث آکنه در برخی زنان می شود اما ممکن است در ارتباط با ابتلا به آکنه نقش داشته باشند.
دکتر دبرا جالیمان، استادیار پوست در دانشکده پزشکی ایکان نیویورک می گوید: دیده شده است که افرادی که رژیم غذایی فست فود دارند بیشتر آکنه می زنند. بخصوص تحقیقات نشان داده غذاهایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند و باعث افزایش قند خون می گردند، در این میان نقش بیشتری دارند. از این غذاها می توان به نان سفید و برنج، چیپس و بیسکوویت و غذاهای طبخ شده شیرین اشاره کرد.
همچنین به گفته جالیمان، استرس مزمن نه تنها بر سلامت عمومی بدن موثر است بلکه بر روی پوست نیز اثرگذار می باشد.
بیش از 80 درصد از نوجوانان به حملات آکنه دچار می شوند. نتایج تحقیقات تیم تحقیقی در ایتالیا نشان می دهد که پس از 20 سالگی، ضایعات پوستی بیشتر این افراد از بین می رود. با اینحال 20 تا 40 درصد از بزرگسالان همچنان به آکنه مبتلا هستند.
جالیمان اظهار می دارد زنان اغلب بیش از مردان به آکنه دچار می شوند. این اتفاق بیشتر به دلیل تغییر سطوح هورمونی و یا عدم تعادل هورمونی می افتد. مثلا پیش از قاعدگی یا وقتی شروع به قطع قرص های ضدبارداری می کنند بروز آکنه را در زنان شاهد هستیم.
اما هنوز کاملا مشخص نیست چرا زنان برخلاف برخی دیگر، همچنان آکنه دارند.
برای پاسخ به این سوال، این تیم تحقیقاتی 248 زن مبتلا به آکنه را در مقابل 270 زن مبتلا به دیگر بیماریها بعنوان گروه کنترل، مورد بررسی و مطالعه قرار دادند.
محققان دریافتند که عوامل خاصی از سبک زندگی با خطر بروز آکنه در ارتباط است.
زنانی که کمتر از 4 روز در هفته میوه و سبزی یا ماهی تازه می خورند نسبت به زنانی که سهم بیشتری از این غذاها را در طول هفته به رژیم غذایی خود می افزایند، 2 برابر بیشتر احتمال ابتلا به آکنه دارند.
این یافته ها در شماره دسامبر مجله American Academy of Dermatology منتشر شد.
اگرچه هنوز مشخص نیست چه میوه ها و سبزیجاتی به طور خاص آکنه را از بین می برند.
دکتر اسکلوسر استادیار پوست در دانشگاه نورث وسترن شیکاگو می گوید: زنانی که در رژیم غذایی خود غذاهای سالم کمتری گنجانده شده مقدار بیشتری غذاهای با شاخص گلیسمی بالا می خورند که یکی از عوامل بروز آکنه شناخته شده است. او می افزاید هیچ ارتباطی بین مصرف محصولات لبنی و بروز آکنه یافت نشد که البته با یافته های مطالعات قبلی در تضاد است.
اسکلوسر عنوان می کند که عوامل غذایی مرتبط با بروز آکنه ممکن است در گروه های مختلف سنی نتایج متفاوتی داشته باشد.
علاوه بر رژیم غذایی، استرس نیز با خطر بروز آکنه در ارتباط است. زنانی که استرس زیاد یا خیلی زیاد داشتند در مقایسه با زنانی با استرس کمتر با خطر 3 برابری آکنه مواجه بودند.
خطر آکنه در بین زنانی که والدین یا خواهر و برادر آنها سابقه آکنه داشتند بیشتر بود. همچنین در زنانی که هیچ وقت باردار نشدند یا به هیرسوتیسم (الگوی مردانه رشد مو روی بدن یا صورت) مبتلا بودند نیز ابتلا به آکنه بیشتر دیده شد.
به گفته جالیمان، یافته های اخیر ممکن است تاثیرات سندرم تخمدان پلی کیستیک، هیرسوتیسم و آکنه را منعکس کند.
اسکلوسر اشاره می کند که در حقیقت این مطالعه شامل زنانی می شد که سندرم تخمدان پلی کیستیک یا دیگر اختلالاتی که باعث افزایش تستوسترون می شود را داشتند و همین امر بسط یافته ها به جمعیت عمومی زنان فاقد اختلالات هورمونی را محدود می کند.
اما حتی اگر این مطالعه ثابت نکند که مصرف میوه و ماهی یا کاهش استرس آکنه را در زنان از بین خواهد برد، عاقلانه ترین کار این است که به سبک زندگی و رژیم غذایی خود توجه داشته و نگران آن باشیم.
جالیمان توصیه می کند برای داشتن آرامش در زندگی هر روز کارهای کنید که به شما آرامش می دهد؛ مثلا مدیتیشن. همچنین فراموش نکنید که مصرف میوه، سبزی و ماهی برای سلامت عمومی بدن و البته سلامت و زیبایی پوست مهم و ضروری است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات