برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نگران کردن مردم نسبت به مصرف آسپرین غیرمنطقی است

نگران کردن مردم نسبت به مصرف آسپرین غیرمنطقی است معاون تحقیقات وزیر بهداشت با اشاره به برنامه صداوسیما گفت: «نگران کردن مردم نسبت به مصرف آسپرین غیرمنطقی است زیرا مصرف آسپرین هیچ خطر جدی برای افراد ندارد.»
معاون تحقیقات وزیر بهداشت با اشاره به برنامه صداوسیما گفت: «نگران کردن مردم نسبت به مصرف آسپرین غیرمنطقی است زیرا مصرف آسپرین هیچ خطر جدی برای افراد ندارد.»

به نقل از دیده بان علم ایران، رضا ملک‌زاده، رئیس پژوهشکده گوارش و کبد با اشاره به برنامه‌ای که اخیرا در شبکه دو سیما درباره عوارض مصرف آسپرین پخش شد، مباحث مطرح شده درباره عوارض این دارو را غیرمنطقی و مبالغه‌آمیز توصیف و بر اطلاع‌رسانی درست درباره این داروی باارزش، ارزان و در دسترس مردم تاکید کرد. او گفت: «آسپرین درصورتی‌که به‌طور مستمر مصرف شود می‌تواند تا ۳۰درصد از سکته‌های قلبی و مغزی و حداقل تا ۲۵درصد از سرطان‌ها به‌خصوص سرطان مری، معده، روده بزرگ و تا حدی سایر سرطان‌ها پیشگیری کند.» ملک‌زاده به مطالعات دقیق در این زمینه اشاره کرد و افزود: «مطالعات انجام‌شده ثابت کرده‌اند مصرف آسپرین،‌ در بیماران با سرطان‌های پیشرفته بین ۱۰ تا ۲۰درصد طول عمر را افزایش داده و معادل برخی از شیمی‌درمانی‌ها موثر است.»

سرپرست تیم مطالعه بزرگ کوهورت استان گلستان که به بررسی شیوع سرطان مری و معده بر روی جمعیت ۵۰ هزار نفری پرداخته و به دستاورد مهم «ثبت جهانی شده» منجر شده است، افزود: «نگران کردن مردم از مصرف آسپرین امری کاملا غیرمنطقی و غیرعلمی است و سبب می‌شود جمع زیادی از هم‌وطنان از منافع بسیار وسیع این دارو محروم شوند.

مطالعات گسترده نشان می‌دهند که هیچ شواهدی مبنی بر کشنده بودن خونریزی‌های گوارشی در افرادی که آسپرین مصرف می‌کنند وجود ندارد. بسیاری از مردم برای پیشگیری از خطر بیماری‌های قلبی و سرطان به‌طور روزانه آسپیرین مصرف می‌کنند. بااین‌وجود، مصرف این دارو در افراد غیر بیمار به دلیل برداشت‌های نادرست نسبت به عوارض جانبی ناشی از خونریزی معده به‌طور گسترده رایج نیست.

مطالعه حاضر همچنین حاکی است که خطر مرگ ناشی از خونریزی معده با مصرف روزانه آسپیرین افزایش پیدا نمی‌کند. به گفته محققان فواید آسپرین اغلب از خطر آن در ایجاد خونریزی داخلی بسیار بیشتر است. پژوهش‌های جدید دیگری در ایالات‌متحده آمریکا نشان داده است که مصرف روزانه آسپرین می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و سکته در افراد ۶۰ سال به بالا شود.

بر اساس این تحقیق، افرادی که پس از ۶۰ سالگی مصرف روزانه آسپرین را شروع می‌کنند، به دلیل کاهش خطرات ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان، شانس بیشتری برای رسیدن به سن ۸۰ سالگی دارند. همچنین مطالعه دیگری که در دانشگاه آکسفورد انجام‌شده نشان داده مصرف روزانه مقدار کمی آسپرین به‌طور قابل توجهی از خطر مرگ در اثر طیفی از سرطان‌های شایع می‌کاهد و خطر مرگ در اثر سرطان را حداقل به میزان ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

این مطالعه که نتایج آن در مجله پزشکی «لنست» منتشر شده به روی حدود ۲۵هزار بیمار انجام‌شده است. تحقیقات تازه نشان می‌دهد که متخصصان هنگام سبک سنگین کردن خطرات و مزایای مصرف آسپرین باید همچنین اثر محافظتی آن در برابر سرطان را در نظر بگیرند.

خطر مرگ در اثر سرطان در بیمارانی که در دوره مطالعه، آسپرین مصرف می‌کردند ۲۵درصد کمتر از کسانی بود که آن را مصرف نمی‌کردند و کاهش ۱۰ درصدی خطر مرگ در اثر همه بیماری‌ها در مقایسه با کسانی که آسپرین نخوردند مشاهده شد. معالجه با آسپرین در این مطالعه چهار تا هشت سال ادامه داشت، اما مطالعه طولانی مدت‌تر به روی ۱۲۵۰۰بیمار نشان داد که آثار محافظتی آسپیرین هم در مردان و هم در زنان برای ۲۰سال ادامه یافت. بر اساس نتایج این مطالعه، کاهش خطر مرگ در اثر سرطان روده ۴۰درصد، برای سرطان ریه ۳۰درصد و برای پروستات ۱۰درصد بود.

همچنین ملک‌زاده اظهار امیدواری کرد: «با تکیه بر نتایج این مطالعات، اعتماد عمومی نسبت به مزایای آسپرین و مصرف آن در افراد سالمند بیشتر شده و در نتیجه، مرگ و ناتوانی ناشی از بیماری قلبی و سرطان در سطح جامعه کاهش پیدا کند.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات