برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

حتی یک سیگار در روز هم کشنده است

حتی یک سیگار در روز هم کشنده است تحقیقات بخش اپیدمیولوژی سرطان و ژنتیک موسسه ملی سرطان آمریکا نشان داده حتی یک سیگار در روز می‌تواند شانس شما را برای مرگ زودرس افزایش دهد.
آیا فکر می‌کنید کشیدن فقط یک سیگار در روز بی ضرر است؟ یک مطالعه جدید می‌گوید، اشتباه می‌کنید. تحقیقات بخش اپیدمیولوژی سرطان و ژنتیک موسسه ملی سرطان آمریکا نشان داده حتی یک سیگار در روز می‌تواند شانس شما را برای مرگ زودرس افزایش دهد.

به گزارش HealthDay، نویسندگان این مطالعه می‌گویند، هیچ سطح ایمنی از قرار گرفتن در معرض دود دخانیات وجود ندارد. ترک سیگار به سود همه افراد سیگاری است؛ صرفنظر از اینکه چه تعداد سیگار استفاده می‌کنند.

این گروه، داده‌های بیش از ۲۹۰ هزار فرد مسن آمریکایی با سن ۵۹ تا ۸۲ سال شامل ۲۲ هزار سیگاری کنونی و حدود ۱۵۶ هزار سیگاری سابق را بررسی کردند. محققان به دنبال ارزیابی خطرات سیگار کشیدن «سبک» - که به صورت استعمال 10 سیگار در روز تعریف شده است - بودند.

سوالاتی از همه افراد سیگاری در مورد عادات سیگار کشیدن در 9 نقطه مختلف از زندگی خود پرسیده شد؛ از پیش از ۱۵ سالگی تا پس از رسیدن به سن ۷۰ سالگی.

خطر مرگ زودرس در کسانی که به طور متوسط روزانه کمتر از یک سیگار در طول عمر خود کشیده بودند در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار نکشیده بودند، ۶۴ درصد بالاتر بود. یافته‌ها آشکار کرد این خطر در افرادی که در روز یک تا ۱۰ سیگار کشیده بودند، ۸۷ درصد بیشتر است.

هرگز برای ترک سیگار خیلی زود - یا خیلی دیر - نیست. این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به مرگ زودرس در سیگاری‌های سبک سابق به نسبت کمتر از کسانی است که سیگاری سبک باقی مانده بودند. همچنین هرچه که آنها در زمان ترک سن پایین‌تری داشتند، این خطر کمتر بود.

پژوهشگران علل مشخص مرگ را نیز بررسی کردند. خطر مرگ ناشی از سرطان ریه در میان افرادی که روزانه کمتر از یک سیگار در طول عمر خود می‌کشیدند، 9 برابر بیشتر از کسانی است که هرگز سیگاری نبوده‌اند و ۱۲ برابر بیشتر از آنهایی است که در روز یک تا ۱۰ سیگار می‌کشیدند.

علاوه بر این، کسانی که روزانه یک تا ۱۰ سیگار استعمال می‌کردند، 6 برابر بیشتر دچار مرگ به دنبال بیماری‌های تنفسی (مانند آمفیزم) و یک برابر و نیم بیشتر دچار مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی در قیاس با غیر سیگاری‌ها شده بودند. ترک سیگار ضروری است، اما هرگز شروع به سیگار کشیدن نکردن بهتر است.

افراد که با شدت کم سیگار می‌کشند، اغلب خود را سیگاری «واقعی» در نظر نمی‌گیرند. وقتی از آنان پرسیده شد که آیا سیگار می‌کشید، آن‌ها اکثرا پاسخ می‌دادند که خیر، سیگار نمی‌کشند. عادات سیگار کشیدن این افراد اغلب پنهان باقی می‌ماند. شاید سوال بهتر این باشد که «چه زمانی آخرین بار سیگار کشیدید؟»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات