برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

یبوست عامل بیماریهای مزمن کلیه

یبوست عامل بیماریهای مزمن کلیه مطالعات جدید نشان می دهد یبوست احتمال ابتلا به بیماری های مزمن کلیه و نارسایی کلیه را افزایش می دهد.

مطالعات جدید نشان می دهد یبوست احتمال ابتلا به بیماری های مزمن کلیه و نارسایی کلیه را افزایش می دهد.

به گزارش مدیکال ساینس، بررسی پرونده سلامت بیش از 3.5 میلیون آمریکایی نشان می دهد یبوست یکی از عوامل خطر بیماری های کلیه است. این مطالعه که توسط محققان مرکز پزشکی VA در ممفیس صورت گرفته نشان می دهد هرچه میزان و مدت یبوست بیشتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری های کلیه نیز افزایش می یابد.
محققان احتمال می دهند یبوست نشانه تغییرات میکروبی در روده است و این تغییر می تواند زمینه را برای التهاب و بیماری های مختلف فراهم کند. از طرفی یبوست باعث می شود عبور مواد غذایی از دستگاه گوارش بسیار آهسته باشد و همین امر نیز بر التهاب و بیماری های کلیوی دامن می زند. چندی پیش نیز خبری مبنی بر ارتباط یبوست با بیماری های قلبی منتشر شد.
حدود 30 درصد از جمعیت جهان در طول عمر خود به یبوست مبتلا می شوند و این عارضه در برخی شرایط پزشکی مانند شیمی درمانی، استفاده از داروهای خاص و بارداری شدیدتر می شود. یبوست در افراد مسن و زنان بیشتر دیده می شود. استفاده از غذاهای حاوی فیبر، نوشیدن آب کافی، مصرف حداقل پنج واحد میوه و سبزی در روز و استفاده از مواد غذایی حاوی باکتری های پروبیوتیک، مهمترین روش های مبارزه با یبوست است.
نتایج این تحقیقات در نشریه American Society of Nephrology منتشر شده است./

 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات