برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

عجیب ترین وابستگی های بیمارگونه

عجیب ترین وابستگی های بیمارگونه گرچه وقتی بحث اعتیاد مطرح می‌شود، معمولا پای مواد مخدر و مواد روان‌گردان غیرمجاز در میان است، اما وابستگی‌های رفتاری دیگری هم وجود دارد که به اعتیاد شباهت دارند. در اینجا به برخی از این وابستگی‌های رفتاری که کمتر شنیده‌اید، می‌پردازیم.
گرچه وقتی بحث اعتیاد مطرح می‌شود، معمولا پای مواد مخدر و مواد روان‌گردان غیرمجاز در میان است، اما وابستگی‌های رفتاری دیگری هم وجود دارد که به اعتیاد شباهت دارند. در اینجا به برخی از این وابستگی‌های رفتاری که کمتر شنیده‌اید، می‌پردازیم.
 

گوشی‌های هوشمند

اگر قادر به ترک استفاده از گوشی هوشمند نیستید، گوشی شما همواره همراه شما است و هرچند دقیقه آن را چک می‌کنید، احتمالا به آن وابسته شده‌اید. حتی بعضی از افراد سر میز غذا نیز در حال پیامک دادن و استفاده از شبکه‌های اجتماعی هستند و به غذا خوردن خود توجه نمی‌کنند. در مورد وابستگی به گوشی‌های هوشمند تحقیقات بسیار زیادی انجام نگرفته است، اما دانشمندان در حال تحقیق دراین‌باره هستند که آیا این تلفن‌ها در حال تبدیل کردن شما به یک معتاد دیجیتالی هستند یا خیر.
 

قهوه

آیا پس از بر خاستن از خواب احساس می‌کنید که به قهوه نیاز دارید؟ نوشیدن قهوه الزاما به معنای یک اعتیاد نیست، اما افرادی که قهوه فراوان می‌نوشند، ممکن است با حذف قهوه از رژیم غذایی خود با اضطراب و سردرد مواجه شوند، چون بدن خود را به قهوه عادت داده‌اند و ترک قهوه برای بدن آن‌ها سخت شده است. در این دوره فرد با سردرد شدید و اضطراب مواجه می‌شود.

 

شکلات و دیگر شیرینی‌ها

گاهی از اوقات احساس اجبار به خوردن شکلات و شیرینی‌ها می‌کنید. به‌طورکلی غذاهای سرشار از کربوهیدرات، چربی‌ها و قند می‌توانند به‌مانند مواد مخدر مغز شما را تحت تاثیر قرار دهند. خوردن شکلات و شیرینی در موقعیت‌ها و مراسم‌های خاص به معنای این نیست که معتاد به شیرینی و شکلات هستید؛ اما علاقه شدید شما به شیرینی و شکلات می‌تواند روزی از کنترل شما خارج شود و منجر به دیگر مشکلات بهداشتی شود.

 

خرید کردن

همه ما چیزی را خریده‌ایم که درواقع هیچ نیازی به آن نداشتیم. اگر خریدن وسایل غیرضروری برای شما بسیار اتفاق می‌افتد، احتمالا در حقیقت به دنبال دوپامینی برای مغز خود هستید. این ماده شیمیایی باعث احساس خوشی در فرد می‌شود، درحالی‌که عملا فرد هیچ نیازی به‌وسیله خریداری‌شده ندارد. علاوه بر این، ممکن است که این افراد داری مشکلات اضطرابی یا مشکلات مهار تکانه (میل ناگهانی) نیز باشند. همچنین، این خریدهای غیرضروری و مکرر می‌تواند موجب مشکلات مالی، حقوقی و اجتماعی شود.

 

قمار کردن

قمار می‌تواند باعث ترشح دوپامین در مغز شود و خوشحالی فرد را فراهم کند، اما این خوشحالی تنها برای مدت کمی دوام دارد. اگر در قمار شانس با شما همراه نباشد، آسیب جبران‌ناپذیری به شغل، وضعیت مالی و کل زندگی شما وارد می‌شود.

 

جراحی پلاستیک

بعضی از افراد علاقه شدیدی به جراحی پلاستیک دارند. این علاقه شدید به جراحی پلاستیک به این دلیل است که بسیاری از این افراد اختلال بدشکل‌انگاری بدن دارند و ذهن آن‌ها همواره مشغول عیب‌های ظاهری بدن خودشان است و این عیب‌های ظاهری را تنها خودشان می‌بینند. دلیل وجود این مشکل همان مواد شیمیایی مغزی هستند که در ایجاد اعتیاد نقش ایفا می‌کنند.

 

برنزه کردن

آیا به نور خورشید اعتیاددارید؟ طیف فرابنفش نور خورشید یک ماده شیمیایی را در بدن آزاد می‌کند که اندورفین نام دارد. اندورفین می‌تواند باعث احساس بسیار خوب در شما شود، اما نور خورشید می‌تواند شما را در معرض آفتاب‌سوختگی، کبودی و سرطان پوست قرار دهد بعضی از افراد به‌منظور ایجاد این احساس خوب بدن خود را از طریق خورشید یا دستگاه‌های برنزه کننده برنزه می‌کنند؛ اما دیگر افراد علاقه‌مند به برنزه کردن ممکن است دارای وسواس فکری-عملی یا اختلال بدشکل‌انگاری بدن باشند.

 

ورزش

ورزش می‌تواند در مقابله به اعتیادها به شما کمک کند و اما گاهی شخص شما به انجام فعالیت‌های بدنی مفرط وابسته می‌شود. تمرین بدنی می‌تواند به یادگیری مغز شما کمک کند و بهبود شما را سرعت ببخشد؛ اما زمانی که مریض هستید یا به دلیل حادثه‌ای صدمه دیده‌اید باید این توانایی را داشته باشید که میلتان به ورزش را مهار کنید، چراکه در این صورت به سلامتی بدنی‌تان آسیب می‌زنید.

 

رسانه‌های اجتماعی

آیا زمان زیادی را صرف شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام و اینستاگرام می‌کنید، به‌طوری‌که احساس می‌کنید به این شبکه‌های اجتماعی وابسته شده‌اید؟ تحقیقات نشان می‌دهند که 10 درصد از مردم جهان به شبکه‌های اجتماعی وابستگی شدید دارند. این شبکه‌های اجتماعی و پست گذاشتن و پست خواندن در آن‌ها می‌توانند به‌مانند کوکائین مغز شما را تحت تاثیر قرار دهند. علاوه بر این، ارتباط با دیگر افراد در این رسانه‌های اجتماعی و در میان گذاشتن اطلاعات خود با آن‌ها می‌تواند باعث احساس خوشی در شما شود و همین احساس خوشی می‌تواند شما را به این رسانه‌های اجتماعی وابسته کند.

 

رابطه جنسی

بعضی از افراد علاقه بسیار شدیدی به برقراری رابطه جنسی یا تماشای پورنوگرافی دارند. این افراد تا حدی پیش می‌روند که برقراری رابطه جنسی یا تماشای پورنوگرافی برای آن‌ها تبدیل به عادت می‌شود و به‌تدریج لذت آن‌ها از این کارها کمتر می‌شود. گاهی علت این وابستگی میل بیش از حد جنسی فرد است، در حدی که فرد را در رده تشخیصی اختلال بیش‌فعالی جنسی (Hypersexual) قرار می‌دهد. اگر دچار این اختلال باشید، مغز شما همان عملکرد را خواهد داشت که مغز یک فرد دارای مشکل قمار یا مواد مخدر دارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر وابستگی من خوردن کاکائو با چا ی

دیدگاه و نظــرات