برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اگر می خواهید چشم های قوی داشته باشید

اگر می خواهید چشم های قوی داشته باشید با توجه به افزایش مشکلات چشمی مراقبت از سلامتی چشم از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. متاسفانه اکثر افراد تا پیش از آنکه با یک مشکل چشمی مواجه نشوند به‌سلامتی چشم خود اهمیت نمی‌دهند. به این دست از افراد باید گفت که اکثر بیماری‌های چشمی با ورود به مرحله پیشرفته علائم خود را نشان می‌دهند و درنتیجه
با توجه به افزایش مشکلات چشمی مراقبت از سلامتی چشم از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. متاسفانه اکثر افراد تا پیش از آنکه با یک مشکل چشمی مواجه نشوند به‌سلامتی چشم خود اهمیت نمی‌دهند. به این دست از افراد باید گفت که اکثر بیماری‌های چشمی با ورود به مرحله پیشرفته علائم خود را نشان می‌دهند و درنتیجه فرد نباید منتظر علائم بیماری چشمی باشد تا در جهت درمان آن‌ها اقدام کند. تنها راه حفظ سلامت چشم استفاده از داروها و قطره‌های چشمی نیست، بلکه با استفاده از روش‌های طبیعی و آسان نیز می‌توان چشم خود را سالم نگه داشت. در این مقاله سعی داریم به 7 روش آسان و طبیعی برای حفظ سلامتی چشم اشاره‌کنیم.
 
 

مصرف یک رژیم غذایی محافظت‌کننده

یک رژیم غذایی متنوع، رنگارنگ و گیاه محور می‌تواند به حفظ سلامتی چشم شما کمک کند. گیاهان حاوی فیبر هستند که سرعت جذب کلسترول و قند را پایین می‌آورند. علاوه بر این، گیاهان سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد شیمیایی ضدالتهابی هستند. میوه‌هایی از خانواده توت (مانند تمشک، قره‌قات، توت‌فرنگی و...) سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و به‌عنوان تقویت‌کننده رگ‌های خونی محسوب می‌شوند. در یک تحقیق وسیع محققان دریافتند که جذب بیشتر آنتی‌ا کسیدان‌ها، روی و اسیدهای چرب امگا 3 (اسیدهای چرب ماهی) می‌تواند خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا را در افرادی کاهش دهد که در معرض خطر ژنتیکی هستند. برای نمونه می‌توان به غذاهای زیر اشاره کرد که در محافظت از چشم موثر هستند.
 
کدوحلوایی تابستانی: گیاهان نارنجی، زرد و قرمزرنگ حاوی رنگ‌دانه‌هایی به نام کاروتنوئیدها هستند که به‌عنوان آنتی‌اکسیدان‌های قوی محسوب می‌شوند. لوتئین و زیزانتین دو نوع از کاروتنوئیدها هستند که در کدوحلوایی یافت می‌شوند و ظاهراً می‌توانند از شما در برابر دژنراسیون ماکولا و آب‌مروارید محافظت کنند.
 
توت‌فرنگی و کیوی: توت‌فرنگی و کیوی سرشار از ویتامین C هستند که همین ویتامین C یکی دیگر از آنتی‌اکسیدان‌های مهم برای سلامتی چشم است. از دیگر مواد غذایی سرشار از ویتامین C می‌توان به فلفل‌های قرمز، پرتقال‌ها، گریپ‌فروت، فلفل‌های سبز، کلم بروکلی و گوجه‌فرنگی اشاره کرد. علاوه بر این، بسیاری از این مواد غذایی گیاهی سرشار از کاروتن‌ها هستند.

همچنین مصرف سبزیجات سبز برگ دار مثل اسفناج، کلم، کلم پیچ، ماهی های چرب حاوی امگا 3 مثل سالمون و تن، تخم مرغ، مغزها، انواع لوبیا و سایر منابع پروتئین گیاهی نیز دارای عناصر مغذی تقویت کننده چشم هستند.
داشتن رژیم غذایی متعادل نه تنها به داشتن وزن متعادل کمک می کند بلکه احتمال ابتلا به بیماریهای مرتبط با چاقی مثل دیابت نوع 2 را نیز کاهش می دهد. بیماری دیابت یکی از علل کوری در بزرگسالان است.

 

نوشیدن روزانه یک یا دو لیوان چای سبز

عصاره‌های موجود در چای سبز می‌توانند از شما در برابر دیابت و بیماری قلبی محافظت کنند و مانع آسیب به شبکیه و عدسی چشم شوند.


پیاده‌روی روزانه

فعالیت جسمی منظم می‌تواند وقوع بیماری‌هایی همچون بیماری قلبی عروقی و دیابت نوع 2 را به تعویق بیندازد و از آسیب چشمی جلوگیری کند، چون بیماری قلبی عروقی و دیابت نوع 2 از عوامل خطرزای مهم برای بیماری‌های چشم محسوب می‌شوند.
 

استفاده از عینک آفتابی

نور فرابنفش خورشید می‌تواند به چشم آسیب برساند. آب مروارید و دژنراسیون ماکولا از عوارض قرار گرفتن زیاد در معرض اشعه فرابنفش خورشید است. قدرت انعکاسی برف، شن و آب تاثیر نور فرابنفش را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، نور فرابنفش می‌تواند در ابرها هم نفوذ کند؛ بنابراین، توصیه می‌شود که برای محافظت از چشم‌های خود از عینک‌های آفتابی مناسب استفاده کنید.
عینک آفتابی مناسب باید بتواند 99 تا 100 درصد از نور فرابنفش خورشید با طول موج کوتاه و بلند (UVA وUVB) را بگیرد.
 

پرهیز از سیگار کشیدن

سیگار کشیدن احتمال ابتلا به آب مروارید، آسیب اعصاب چشم و دژنراسیون ماکولا را افزایش می دهد. سیگار کشیدن باعث تولید رادیکال‌های آزادی می‌شود که به چشم‌ها آسیب می‌رسانند و خطر بیماری شریانی را افزایش می‌دهند؛ بنابراین، سیگار کشیدن نیز در ایجاد مشکلات چشمی دخیل است. هیچوقت برای ترک سیگار دیر نیست. حتی اگر چندین بار تلاش کرده و موفق نشده اید نسبت به کسانی که هیچوقت به فکر ترک سیگار نیفتاده اند یک قدم جلوترید.
 

عینک محافظ را فراموش نکنید

اگر با مواد خطرناک یا هوابرد کار می کنید هرگز عینک محافظ را فراموش نکنید. در برخی ورزش ها مثل هاکی روی یخ، راکت بال (اسکواش) و لاکراس احتمال آسیب چشم بالاست و مراقبت از چشم ها توجه بیشتری می طلبد.
 

به چشم هایتان استراحت بدهید

افرادی که بیشتر از 2ساعت در روز به مانیتورها چشم میدوزند در معرض خشکی چشم، تاری دید، خستگی چشم، مشکل تمرکز در فاصله، درد گردن، کمر، سر و شانه هستند.
اگر مجبورید در طول روز زیاد به مانیتور چشم بدوزید توصیه های زیر را عمل کنید:
  • مطمئن شوید عینک یا لنز تماسی تان مطابق با نمره چشمتان باشد.
  • برخی کاربران کامپیوترممکن است نیاز به عینکهایی برای کمک به کنتراست، حساسیت به نور و فشار چشم باشند.
  • کامپیوتر را به شکلی تنظیم کنید که چشمانتان با قسمت بالای مانیتور در یک سطح باشند. این حالت به شما اجازه می دهد به مانیتور کمی به پایین تر نگاه کنید.
  • مانیتور را جایی بگذارید که تابش خیره کننده خورشید یا چراغ در آن نیفتد. درصورت لزوم از یک مانیتور ضد نور استفاده کنید.
  • صندلی راحت و مناسب انتخاب کنید. هنگامی که پشت میز می نشینید پاها باید روی کف زمین باشد.
  • هر 20 دقیقه به چشمانتان استراحت بدهید. به این صورت که به منظره ای که در فاصله دوردست قرار دارد نگاه کنید. حداقل هر 2 ساعت یک بار از جایتان بلند شوید و تنفس 15 دقیقه ای داشته باشید.
 

مراجعه به چشم پزشک را فراموش نکنید

هر کسی حتی کودکان لازم است به طور منظم به چشم پزشک مراجعه کنند. اگر اخیراً چشم خود را معاینه نکرده‌اید توصیه می‌کنیم که برای معاینه چشم خود به چشم‌پزشک مراجعه کنید، چون بسیاری از بیماری‌های چشمی مانند آب‌سیاه به‌تدریج پیشروی می‌کنند و زمانی فرد متوجه از دست دادن بینایی خود می‌شود که بیماری وارد مرحله پیشرفته خود شده است. به‌عبارت‌دیگر، سعی کنید که معاینه چشم را نیز در معاینه پزشکی سالانه خود قرار دهید. علاوه بر این، معاینه منظم چشم‌ها، تغییر عادت‌های ناسالم و نیز بهبود رژیم غذایی می‌توانند احتمال برخورداری از یک بینایی خوب در سنین بالاتر را افزایش دهند و بسیاری از موارد ضعف بینایی ناشی از بیماری‌های چشمی مرتبط با سن همچون آب‌سیاه، دژنراسیون ماکولا، آب‌مروارید و رتینوپاتی است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر مرسیمیخواستم ثابتی فرا

دیدگاه و نظــرات