برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

روش های غیر دارویی چقدر در مدیریت درد موثرند؟

روش های غیر دارویی چقدر در مدیریت درد موثرند؟ طبق مطالعه اخیر، به‌نظر می‌رسد که استفاده از روش‌های کمک به رهایی از درد برای مدیریت و کنترل دردهای شایعی نظیر سردرد و دردهای ناشی از آرتریت، به میزان کافی موثر است.
طبق مطالعه اخیر، به‌نظر می‌رسد که استفاده از روش‌های کمک به رهایی از درد برای مدیریت و کنترل دردهای شایعی نظیر سردرد و دردهای ناشی از آرتریت، به میزان کافی موثر است.

به گزارش PRNewswire، در کشور آمریکا، میلیون‌ها نفر از روش‌های طب آلترناتیو نظیر طب سوزنی، تای چی و یوگا برای بهبود درد خود استفاده می‌کنند، اما شواهد اندکی وجود دارد که پزشکان را از اثربخشی و ایمنی این روش‌ها مطمئن کند. سرپرست این مطالعه، ریچاد ناهین که اپیدمیولوژیست مرکز ملی طب تکمیلی و کلی نگر است، می‌گوید: «برای بسیاری از مردم آمریکا که از درد مزمن رنج می‌برند، داروها نه‌تنها برای رفع کامل درد کافی نیستند، بلکه اغلب عوارض متعددی نیز به همراه دارند، بنابراین، برخی از افراد به سمت رویکردهای غیردارویی گرایش پیدا می‌کنند. هدف ما از تدارک این مطالعه، به‌دست آوردن اطلاعات موثق برای تصمیم‌گیری پزشکان در مورد بیمارانی است که از درد مزمن رنج می‌برند.»

محققان نتایج به‌دست آمده از 105 مطالعه بالینی را که طی 50 سال اخیر در آمریکا انجام شده‌اند بررسی کردند. نتایج نشان دادند که بسیاری از آلترناتیوهای غیردارویی موجود، گزینه‌های موثر و بی‌خطری در مدیریت درد مزمن هستند. اهمیت طب سوزنی و یوگا برای کمر درد، طب سوزنی برای دردهای ناشی از استئوآرتریت زانو، تکنیک‌های آرامسازی برای سردردهای شدید و میگرنی انکارناپذیر است و نتایج به‌دست آمده از اثر ماساژدرمانی برای بهبود کوتاه‌مدت درد گردن نیز امیدوارکننده‌اند، اما در برخی موارد، شواهد چندان هم قابل‌تایید نیستند. مطالعه نشان داد که ماساژدرمانی و فشار نقاط درد در ستون فقرات ممکن است به بهبود کمردرد کمک کند، در حالی که تکنیک‌های آرامسازی و تای چی ممکن است فقط در مبتلایان به فیبرومیالژی کارآمد باشد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات