برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خطر بالای شکستگی لگن در نوزادان متولد شده با وزن کم

خطر بالای شکستگی لگن در نوزادان متولد شده با وزن کم پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که نوزادان متولد شده پیش از موعد مقرر یا با وزن کم به احتمال زیاد در بزرگسالی مبتلا به بیماری استئوآرتروز (OA) یا آرتوروز لگن شده و نیاز به عمل جراحی تعویض مفصل ران خواهند داشت.
پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که نوزادان متولد شده پیش از موعد مقرر یا با وزن کم به احتمال زیاد در بزرگسالی مبتلا به بیماری استئوآرتروز (OA) یا آرتوروز لگن شده و نیاز به عمل جراحی تعویض مفصل ران خواهند داشت.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های کلسیم در دوران بارداری برای استخوان‌بندی کودک کافی نبوده و مادر باید نوع تغذیه‌اش را در این دوران به گونه‌ای انتخاب کند که جنین به وزن مطلوب دست پیدا کند چرا که دانشمندان استرالیایی دریافتند نوزادانی که در هنگام تولد با وزن کم به دنیا می‌آیند یا نوزادان نارس در بزرگسالی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آرتوروز لگن (hip osteoarthritis) قرار می‌گیرند.

پروفسور فلاویا سیکوتینی استاد دانشگاه موناش استرالیا که رهبری تیم تحقیقاتی فوق را بر عهده داشت، در این رابطه چنین توضیح می‌دهد: «پژوهش مورد نظر روی داده‌های به دست آمده از 3 هزار و 604 نفر انجام شد که در سنین 40 یا بالای 40 سال مورد عمل جراحی تعویض مفصل ران قرار گرفتند. این

شرکت کنندگان عضو انجمن‌های دیابت استرالیا، چاقی و بررسی شیوه زندگی بودند. از این تعداد، 116 نفر تحت جراحی تعویض زانو قرار گرفتند و 75 نفر نیز جراحی تعویض مفصل ران داشتند. با بررسی‌های انجام شده و پیگیری‌های پژوهشگران مشخص شد که این افراد در هنگام تولد وزنشان از حد معمول کمتر بوده است.» پروفسور سیکوتینی در ادامه خاطر نشان کرد که در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان یا تعلیل بیماری استئوآرتروز (OA) وجود نداشته و هیچ روشی نیز برای شناخت عوامل خطر مرتبط و وابسته به این بیماری به دست نیامده است.

یکی از علائم بیماری استئوآرتروز (OA) درد در بخش مفاصل است که اول به صورت خفیف ظاهر شده و کم‌کم شدت می‌گیرد. سفتی و تورم مفاصل از دیگر علائم این بیماری محسوب می‌شود. قابل ذکر است که این بیماری از شایع‌ترین علل ناتوانی و عجز در دوران کهنسالی به شمار می‌رود. سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری نیز می‌تواند در این به وجود آمدن مساله موثر بوده و آن را شدت بخشد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات