برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اسکن کولون و تشخیص سرطان با کپسول قابل بلع

اسکن کولون و تشخیص سرطان با کپسول قابل بلع این سیستم آزمایشی از اشعه ایکس با دوز بسیار کم استفاده می‌کند و با به کاربردن تکنولوژی‌های ارتباطی بی‌سیم، به اسکن داخل کولون می‌پردازد، در حالی که بیمار کارهای روزانه خود را انجام می‌دهد. این کپسول پس از عبور از دستگاه گوارش، یک نقشه 3 بعدی از سطح داخلی کولون ترسیم می‌کند.
کمپانی تشخیص پزشکی Check-Cap Ltd، قصد دارد طی یک قرارداد همکاری با GE Healthcare، اقدام به تولید با حجم بالای نوعی منبع اشعه ایکس برای کپسول قابل بلع Check-Cap کند تا برای غربالگری سرطان کولورکتال استفاده شود. این سیستم آزمایشی از اشعه ایکس با دوز بسیار کم استفاده می‌کند و با به کاربردن تکنولوژی‌های ارتباطی بی‌سیم، به اسکن داخل کولون می‌پردازد، در حالی که بیمار کارهای روزانه خود را انجام می‌دهد. این کپسول پس از عبور از دستگاه گوارش، یک نقشه 3 بعدی از سطح داخلی کولون ترسیم می‌کند. به این ترتیب، پزشکان می‌توانند پولیپ‌ها و سرطان را تشخیص دهند.

Check-Cap یک مطالعه امکان‌سنجی بالینی است و قصد دارد کپسول ابداعی خود را با علامت CE روانه بازار کند. بدین معنا که برای این محصول تائیدیه سلامت، ایمنی، الزامات زیست محیطی اتحادیه اروپا را در نیمه نخست سال 2017 میلادی اخذ نماید. در حال حاضر، این سیستم برای فروش یا هرگونه استفاده بالینی در دسترس نیست.

سرطان کولورکتال دومین علت اصلی مرگ ناشی از سرطان در ایالات متحده است که تخمین زده می‌شود در سال 2016، حدود 134 هزار مورد از این سرطان تشخیص داده شده و 49 هزار مورد هم مرگ در اثر آن رخ دهد. علیرغم وجود شواهدی که نشان می‌دهند غربالگری می‌تواند سرطان کولورکتال و پولیپ‌های پیش‌سرطانی را تشخیص دهد، نزدیک به یک ‌سوم از جمعیت بزرگسال که انجام غربالگری به آنها پیشنهاد شده، هیچگاه غربالگری نمی‌شوند.

کولونوسکوپی اپتیکال در حال حاضر ابزار استاندارد غربالگری برای تشخیص سرطان کولون است که نزدیک به 95 درصد حساسیت و اختصاصیت دارد. البته پذیرش آن از سوی افراد یک مساله است. بسیاری از بیماران از انجام آن اجتناب می‌کنند، زیرا روشی تهاجمی، با سختی و ناراحتی و خطرات قابل درک هستند. از سوی دیگر، نیاز به آماده‌سازی روده هم خود مانعی بر سر راه انجام آن است.

کپسول تصویربرداری Check-Cap، دربرگیرنده وسیله‌ای است که از خود اشعه ایکس ساطع می‌کند، ولی با حداقل تابش به دیواره روده و دیگر قسمت‌ها، . زمانی که این کپسول به‌وسیله پزشک تجویز می‌شود، بیمار ابتدا مقدار کمی عامل کنتراست رادیو- اوپک (مانند سولفات باریوم یا ید) در کلنیک پزشک میل می‌کند و پس از آن، کپسول خورده می‌شود. به دنبال آن، مجددا بیمار همان مقدار عامل کنتراست را همراه با غذا در طول زمان باقی‌مانده از غربالگری می‌خورد، در عین حال که می‌تواند کارهای روزمره خود را انجام دهد. آماده‌سازی روده در این روش ضروری نیست، زیرا برخلاف ابزار اوپتیک، تکنولوژی اشعه ایکس اسکن‌هایی با زاویه 360 درجه می‌گیرد و می‌تواند از درون محتویات روده هم کار خود را انجام دهد.

کپسول در طول راه گوارشی و با حرکت طبیعی روده‌ها به جلو رانده می‌شود و هرچند به‌طور طبیعی دفع می‌شود، برای جمع‌آوری اطلاعات آن نیازی به بازیابی آن نیست. داده‌هایی که این کپسول از کولون جمع‌آوری می‌کند، به دستگاهی که روی بدن بیمار قرار داده شده، انتقال داده می‌شود و برای آنالیز بعدی ذخیره می‌شود. گیرنده اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که چه زمانی کپسول دفع می‌شود (حدودا 24 تا 48 ساعت بعد از آغاز غربالگری).

پس از آنکه داده‌ها از گیرنده گردآوری شد، پزشک با استفاده از یک نرم‌افزار نمایش اطلاعات، به تعیین ناهنجاری‌های آناتومیکال که در سطح کولون هستند، می‌پردازد. آنالیز فاصله‌ها، تصاویری 3 بعدی از سطح داخلی کولون ایجاد کرده و به تشخیص بالینی پولیپ‌ها، البته با درجه بالایی از حساسیت، کمک می‌کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات