برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چه چیزهایی باعث سرطان می شود؟

چه چیزهایی باعث سرطان می شود؟ موبایل، اشعه ایکس، شیشه های پلاستیکی و...، فهرست چیزهایی که ممکن است باعث سرطان شود هر روز عوض می شود و ذهنیت ما را نسبت به بیماری که دومین عامل مرگ در جهان است تحت تاثیر قرار می دهد. در ادامه نتایج آخرین تحقیقات انجام شده بر روی فهرست مواد سرطان زا را بررسی می کنیم.
موبایل، اشعه ایکس، شیشه های پلاستیکی و...، فهرست چیزهایی که ممکن است باعث سرطان شود هر روز عوض می شود و ذهنیت ما را نسبت به بیماری که دومین عامل مرگ در جهان است تحت تاثیر قرار می دهد. در ادامه نتایج آخرین تحقیقات انجام شده بر روی فهرست مواد سرطان زا را بررسی می کنیم.
 

شیرین کننده های مصنوعی

با وجود تمام صحبت هایی که درباره شیرین کننده های مصنوعی شده، هیچ مدرکی که ثابت کند این جایگزین های شکر خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند، وجود ندارد. ساخارین در موش ها ایجاد سرطان نموده است اما محققان می گویند واکنش بدن آنها نسبت به این ماده متفاوت از واکنش انسان است. از سال 2000 هیچ برچسب هشدار سرطانی روی ساخارین زده نشده است. مطالعه دیگری در مورد آسپارتام روی انسان ها نیز ارتباطی بین سرطان و مصرف آن پیدا نکرده است.
 

اشعه ایکس

به هنگام عکسبرداری دندان، دندانپزشک از پوشش سربی جهت محافظت شما در برابر اشعه ایکس استفاده می کند. چون حتی دوزهای پایین اشعه ایکس خطر سرطان را افزایش می دهند، اما به میزان کم. عموما هرچه دوز اشعه بیشتر باشد خطر ابتلا به سرطان بیشتر است. اما میزان تابشی از اشعه ایکس وجود ندارد که کاملا ایمن باشد. به همین دلیل است که توصیه می کنند مقدار دریافت این اشعه را کاهش دهید.
 

موبایل

این دستگاه که شما همیشه نزدیک خود نگه می دارید همان انرژی را متصاعد می کند که مایکروویوها می کنند. بنابراین تا کنون ارتباطی بین آن و سرطان یافت نشده است اما مطالعات بیشتری مورد نیاز است. برای ایمن بودن به موارد زیر توجه کنید:
برای مکالمات کوتاه از موبایل استفاده کنید یا زمانی که تلفن ثابت وجود ندارد از آن استفاده نمایید.
برای مکالمه از هندزفری استفاده کنید.
 

گوشت

چه گوشت های فراوری شده و چه گوشت قرمز می بایست کم مصرف شوند. سوسیس و کالباس و هرچه که دارای نگه دارنده ای به نام نیتیریت است می تواند ایجاد سرطان نماید. گوشت های دودی یا پخت گوشت در دمای بسیار زیاد ترکیباتی به نام هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای (PAH) تولید می کنند. مطالعات درباره چگونگی تاثیر این ترکیبات بر بدن در حال انجام است.
 

بطری های پلاستیکی

اگر بطری آب معدنی یا نوشیدنی از پلاستیک شفاف است ممکن است حاوی بیسفنول A (BPA) باشد. این ماده شیمیایی در ظروف غذا و نوشیدنی (به جز نوشیدنی های مخصوص کودکان)، مواد دندان پزشکی و محصولات دیگر استفاده می شود. آیا این ماده باعث سرطان می شود؟ سازمان غذا و دارو می گوید نه. BPA به میزانی که در حال حاضر در غذاها وجود دارد ایمن است. اگر نگران عوارض آن هستید از مصرف غذاهای کنسروی و نوشیدنی های بطری دار و غذاهایی که به منظور ماندگاری بالا به فروش می روند خودداری نمایید. غذاهای داغ را در ظرف شیشه ای یا استیل بخورید.
 

عفونت های منتقله جنسی

بله درست است! ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) شایع ترین عفونت منتقله جنسی است که می تواند باعث سرطان دهانه رحم و دیگر سرطان ها شود.  بیشتر افرادی که روابط جنسی برقرار می کنند از برخی جهات این ویروس را خواهند گرفت. اما مبتلا به سرطان نمی شوند. اکثر اوقات HPV به خودی خود از بین می رود. برای کاهش خطر بهتر است:
  • اگر خانمی بین 11 تا 26 سال یا آقایی بین 11 تا 21 سال هستید واکسینه شوید.
  • در زمان آمیزش از کاندوم استفاده کنید.
  • به همسر خود وفادار بمانید.
 

مواد پر کننده دندان

از دندانپزشک نخواهید دندان شما را که با مواد فلزی پر شده است تخلیه و با مواد دیگری پر کند. متخصصان می گویند همین مواد ایمن هستند. مطالعات هیچ ارتباطی بین جیوه و سرطان یا دیگر بیماری ها پیدا نکرده اند.
 

قهوه

اگر فکر می کنید روزتان بدون کافئین آغاز نمی شود از شنیدن این خبر خوشحال می شوید. تحقیقات جدید نشان می دهد نوشیدن میزان متوسط قهوه (حدود روزی چهار فنجان) خطر برخی سرطان ها مانند سرطان کبد، پروستات، رحم و برخی از سرطان های دهان و حلق را کاهش می دهد.
 

دئودرانت ها و محصولات ضد عرق

مطالعات وسیعی بر این ادعا که دئودرانت ها و محصولات ضد عرق ایجاد سرطان پستان می کنند، انجام نشده است. کار دئودرانت ها انسداد بو و کار محصولات ضد عرق انسداد عرق است. برخی افراد از مواد شیمیایی استفاده می کنند که شبیه هورمون استروژن عمل کرده و می تواند باعث رشد سلول های سرطانی شود. این مواد شیمیایی بنزیل پارابن، بوتیل پارابن، متیل پارابن و پروپیل پارابن هستند. تاثیر این پارابن ها بر افزایش خطر سرطان در انسان هنوز شناخته شده نیست.
 

فلوراید

این ماده در آب و نوشیدنی های دیگر، غذا، خمیردندان و دهانشویه ها وجود دارد. با اینکه مطالعات زیادی ارتباط بین فلوراید و سرطان را نشان داده است، بیشتر مطالعات می گویند رابطه محکمی بین این دو وجود ندارد.
 

محصولات خانگی

بسیاری از آفت کش ها، رنگ ها، وارنیش ها (جلا دهنده ها)، و مواد شمعی گازهایی متصاعد می کنند که با نام ترکیبات آلی فرار (VOCs) شناخته می شوند. بنابراین موادی مثل پاک کننده ها، لوازم آرایشی، وسایل خودرو و برخی محصولات سرگرمی چنین عوارضی در پی دارند. این گازها باعث ایجاد سرطان در انسان و حیوان می شوند. برای کاهش خطر تا حد ممکن از محصولاتی با برچسب "با VOC کم" یا "قابل تجزیه زیستی" استفاده کنید. از مصرف موادی با برچسب های زیر اجتناب کنید:
  • خطر/سمی
  • خورنده
  • به شدت تحریک کننده
  • قابل اشتعال شدید
  • قابل احتراق شدید
  • حساسیت زای قوی
 

کابل های برق

هرچیز که سازنده، فرستنده یا مصرف کننده الکتریسته باشد اشعه تابشی فرکانس پایین (ELF) ساطع می کند. مدرکی وجود ندارد که اثبات کند این مسئله باعث سرطان می شود. اما موسسه ملی علوم سلامت زیستی در امریکا اعلام می کند جای کمی نگرانی هست. برای ایمن ماندن، به اندازه حداقل یک دستِ دراز شده از لوازم الکتریکی فاصله بگیرید. اگر در کنار کابل های برق زندگی می کنید و نگرانید، از وسیله ای به نام گوس متر استفاده کنید. می توانید از آن برای اندازه گیری میدان تابشی فرکانس پایین اطراف خود کمک بگیرید.
 

آلودگی

آلودگی هوا سالانه باعث 220000 مرگ ناشی از سرطان ریه در دنیا می شود که بیشتر آن نیز درآسیا است. همچنین بین آلودگی هوا و افزایش خطر سرطان مثانه رابطه ای وجود دارد. اما شانس هر یک نفر کم است. برای کاهش خطرات به هشدارهای آلودگی هوا توجه کنید. در روز هایی که کیفیت هوا نامناسب است در خانه بمانید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات