برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با گیاهانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

آشنایی با گیاهانی که هوای خانه را تصفیه می کنند خانه شما چه نو و چه قدیمی، ممکن است به شکل نامحسوسی مملو از سموم شده باشد. این ترکیبات شیمیایی از رنگ، پلاستیک، فرش، محلول های شیمیایی و مصالح ساختمانی متعدد در هوای خانه منتشر می شوند. تعداد زیادی گیاه پاک کننده قوی هوا وجود دارد که به طور طبیعی آلودگی را از هوا می زدایند.
خانه شما چه نو و چه قدیمی، ممکن است به شکل نامحسوسی مملو از سموم شده باشد. این ترکیبات شیمیایی از رنگ، پلاستیک، فرش، محلول های شیمیایی و مصالح ساختمانی متعدد در هوای خانه منتشر می شوند. سه ماده مضر مهمی که در خانه یافت می شود، به قرار زیر است:

● فرمالدئید: در فرش ، اثاثیه منزل، چسب، رنگ و غیره

● بنزن: در پلاستیک، الیاف مصنوعی، روغن های روان کننده، لاستیک، آفت کش ها و غیره

● تری کلرو اتیلن: در پاک کننده های رنگ، محلول های شوینده فرش، چسبنده ها و غیره

 

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای بهتر نفس کشیدن در محیط خانه

بیشتر بخوانید: 5 روش ساده برای بهبود کیفیت هوای فضاهای بسته

 

گیاهانی که هوا را پاک می کنند

خوشبختانه، طبیعت همیشه راهی برای پاک نگه داشتن خود دارد. تعداد زیادی گیاه پاک کننده قوی هوا وجود دارد که به طور طبیعی آلودگی را از هوا می زدایند. ما در اینجا به 9 گیاه محبوب و پرطرفدار اشاره می کنیم و نکاتی جهت کارایی بیشتر آن ها ارائه می دهیم.
توصیه: در یک خانه 190 متر مربعی 15 تا 20 گیاه را در گلدان های 15 سانتی متری یا بزرگتر قرار دهید. به جای قرار دادن گیاهان در گلدان های منفرد، آن ها را در هر اتاق جمع کنید تا هم منظره زیباتری داشته باشند و هم بیشترین کیفیت هوا را ارائه دهند. برای خانه های بزرگتر و کوچکتر، این تعداد را مطابقت دهید. قبل از خرید گیاهان، از غیرسمی بودن آنها در صورت بلعیده شدن توسط کودکان مطمئن شوید.

 

اسپاتی فیلوم (Peace Lily (Spathiphyllum

در دهه 1980، ناسا و انجمن طراحان منظر امریکا دریافتند که  اسپاتی فیلوم بنزن، فرمالدئید، تری کلرو اتیلن و مواد دیگر را جذب می کند. برای بالا بردن توان گیاه در پالایش هوا، گرد و غبار را از روی شاخ و برگ آن پاک نمایید. گل های سفید و  تر و تازه نیز جایزه های این گیاه مفید خواهند بود.

مراقبت و نگهداری: اسپاتی فیلوم در دو نوع تیره و روشن رشد می کند. خاک را اندکی نمناک نگه دارید و در بهار و تابستان هر ماه آن را با کود مایع چند منظوره تغذیه کنید.
این گیاه از بین برنده موادی چون: فرمالدئید، بنزن، تری کلرو اتیلن، زایلن، آمونیاک و غیره می باشد.
تصویر
 

دراسنا Dracaena

این گروه بزرگ گیاهان خانگی در انواع اشکال، اندازه ها و رنگ ها موجود هستند. دراسنا فراگرنس، دارای برگهایی شبیه ذرت است و در گوشه خانه قرار می گیرد. در حالیکه برگ های نواری و رنگی دراسنا درمنسیس، در محل های تاریک رشد می کنند. این گونه ها در محل های کم نور شکوفا می شوند در حالیکه دراسنا مارگیناتا (درخت اژدهای ماداگاسکار) بهتر است در معرض نور معمولی باشد.

مراقبت و نگهداری: برای هر نوع میزان و موقعیت نوری یک گونه دراسنا وجود دارد. خاک آن را همیشه مرطوب نگه دارید اما خیس نکنید. گلدانی که در زیر گلدانیش آب جمع شده باشد باعث مرگ گیاه می شود. در طول بهار و تابستان هر ماه آن را با کود مایع چند منظوره تغذیه کنید.
این گیاه از بین برنده فرمالدئید، زایلن، تولوئن، بنزن و تری کلرو اتیلن است.
 تصویر

گل داوودی Chrysanthemum morifolium

با وجودی که آنتوریوم و ارکیده نقش موثری در تصفیه هوا دارند، گل داوودی یکی از بهترین هاست. در واقع این گیاه یک گیاه خانگی نیست بلکه یک گیاه زیبای فصلی است که در بهترین حالت تنها شش هفته گل می دهد. وقتی این زمان به پایان رسید بگذارید گیاه تبدیل به کود شود و با گلدان تازه و سرحال دیگری سرگرم شوید.

مراقبت و نگهداری: گل داوودی را در معرض نور کافی و غیر مستقیم قرار دهید. هر روز کنترل کنید که خاک آن مرطوب باشد و آن را نمناک نگه دارید. نیازی به کود دادن نیست زیرا این گیاه دوباره گل نمی دهد.
این گیاه از بین برنده فرمالدئید، زایلن، بنزن و آمونیاک است.

تصویر

بامبو

بهترین توصیف برای این نخل قوی بنیه، عنوان ظریف کم زحمت است. این گیاه در حدود 90 سانتی متر تا کمتر از 2 متر بلندی دارد، همچنین میزان کمی از رطوبت را به شکل سالم در اتاق منتشر می کند که به ویژه در ماه های خشک زمستان هوای مطبوعی را به ارمغان می آورد.

مراقبت و نگهداری: گرچه این نخل جهت رشد و نمو به نور معمولی نیاز دارد، اما نباید آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار داد. خاک آن را مرطوب نگه دارید و در تابستان و بهار هر ماه به آن کود مایع چند منظوره بدهید. اگر گیاه را در معرض تهویه آزاد هوا قرار دهید و همچنین گهگاه گلدان آن را در محل های پر رطوبت بگذارید، می توانید از آفت کنه های عنکبوتی دور بمانید.
این گیاه از بین برنده فرمالدئید، بنزن، مونوکسید کربن، زایلن، کلروفرم و چند ماده دیگر است.
تصویر

پوتوس طلایی Golden Pothos

این گیاه مقاوم سرسخت معمولا در بهترین حالت خود رشد می کند و در میان تمام گیاهان، به عنوان یکی از موثرترین تصفیه کننده های هوای داخل منزل شناخته می شود. آن را داخل یک سبد آویزان قرار دهید یا در گلدان کوچک 15 سانتی متری پای یک درختچه خانگی بلند (مانند دراسنا برگ ذرتی) بکارید تا از لبه گلدان مانند آبشار سرازیر شود. جدید ترین گونه این گیاه، نوع نئون می باشد که بسیار درخشان تراست و شاخ و برگ براقی دارد.

مراقبت و نگهداری: پوتوس طلایی در هر شرایط نوری به جز نور مستقیم خورشید رشد می کند. وقتی به هنگام لمس، خاک گلدان خشک به نظر رسید، به آن آب دهید. هر ماه با کود مایع چند منظوره آن را تغذیه کنید و وقتی گیاه بزرگ شد، پیچک های بلند آن را بچینید.
این گیاه از بین برنده فرمالدئید، زایلن، تولوئن، بنزن، مونوکسید کربن و موادی دیگر است.
 تصویر

پاپیتال Hedera helix

پاپیتال یا عشقه، یک گیاه رونده همیشه سبز است که با شرایط داخل منزل خوب سازگار می شود. این گیاه مثل گیاهان خانگی به سادگی در ظرف ها و سبدهای آویزان رشد می کند و برای محیط های کم نور یک انتخاب عالی است. از واریته های برگ سبز پاپیتال برای ایجاد تضاد نسبت به محیط روشن تر اطراف استفاده کنید و انواع رنگارنگ آن را برای روشن تر کردن گوشه های تاریک منزل به کار ببرید. توصیه می شود برای از بین بردن آلرژن هایی مثل قارچ ها و مدفوع حیوانات از این گیاه استفاده کنید.

مراقبت و نگهداری: انواع برگ سبز این گیاه در محیط هایی با نور معمولی و غیر مستقیم و همینطور محیط های کم نور رشد خواهند کرد. انواع رنگارنگ و یا کمرنگ آن برای رشد و نمو به نور معمولی و غیر مستقیم نیاز دارند. در طول رشد گیاه، سخاوتمندانه به آن آب دهید و در ماه های زمستان کود/خاک آن را همیشه مرطوب نگه دارید، ولی نه مملو از آب. در حین رشد گیاه، هر ماه میزان متعادلی از کود مایع به آن بدهید.
این گیاه سمومی چون بنزن، مونوکسید کربن، فرمالدئید، تری کلرو اتیلن و مواد دیگر را از بین می برد.
تصویر

آگلونما Aglaonema

گیاه آگلونما، گیاهی پایدار و همیشه سبز است که از جنگل های گرمسیری آسیا آمده است. این گیاهان معمولا گیاهانی پرشاخ و برگند که برگ های زیادی تولید می کنند. این برگ ها در برخی از گونه ها به طرز جذابی رنگارنگ هستند یا طبق الگویی خاص به وجود آمده اند. این گیاهان بنزن و فرمالدئید را از میان بقیه سموم دفع می کنند.

مراقبت و نگهداری: این گیاه در حالی خوب رشد می کند که خاک آن خوب زهکشی شده و در محیطی با نور کنترل شده  باشد. برگ های آگلونما نسبت به خشکی هوا حساس هستند و بهتر است در آپارتمان های گرم و خشک هر روز سطح برگ ها با آب اسپری (ریز) شود. با ملایمت به آن آب دهید و قبل از آب دادن اجازه دهید که خاک آن تقریبا خشک شود. در فصول رشد این گیاه، با میزان متوازنی از کود مایع آن را تغذیه کنید و هر دو یا سه سال یکبار گلدان آن را عوض کنید.
این گیاه از بین برنده بنزن، مونوکسید کربن، فرمالدئید، تری کلرو اتیلن و سموم دیگر است.
تصویر

اریکا پالم Chrysalidocarpus lutescens

اریکا پالم یک نخل ماداگاسکاری کوچک و خوشه ای شکل است. این گیاه دلپذیر با برگ های قوسی شکل و ساختار زیبا و معمارانه، نمونه جذابی برای گیاهان خانگی است. مطابق با گزارش های ناسا و موسسه طراحان منظر امریکا، اریکا پالم بهترین تصفیه کننده و مرطوب کننده عالی هواست.

نگهداری و مراقبت: این گیاه در نور کنترل شده و در پناه سایه از نور شدید آفتاب، رشد می کند. در زمان رشد، آب فراوان لازم دارد، اما میزان آب را در زمستان کاهش دهید. در حین رشد گیاه، هر ماه میزان متعادلی کود مایع به آن بدهید.
این گیاه از بین برنده بنزن، مونوکسید کربن، فرمالدئید، زایلن و موادی دیگر است.
 تصویر

فیکوس الاستیکا Ficus elastica

فیکوس الاستیکا، درختچه هایی همیشه سبز هستند که زادگاهشان هند است. در ظاهر شبیه گیاهان استوایی می باشند و گلدان های زیبایی از این گیاهان به وجود می آید. برگ ها معمولا پهن، سبز تیره و درخشان هستند. گرچه در برخی از گونه ها هاله هایی از رنگ کرمی و بنفش روی برگ های آن دیده می شود. ریشه ها در هوا شکل می گیرند و گهگاه به تنه می پیچند و فرم های پیچیده و مقاوم زیبایی را پدید می آورند.
آزمایش ها نشان می دهد فیکوس ها در دفع فرمالدئید بسیار موثر هستند.

مراقبت و نگهداری: این گیاه در نور زیاد یا معمولی کنترل شده رشد می کند. در حین رشد، با ملایمت آن را آبیاری کنید و هر ماه کود نیتروژن دار به آن بدهید و خاک آن را در زمستان مرطوب نگه دارید. برای کاهش حجم گیاه باید گاهی آن را هرس کرد. گهگاه با پاک کردن برگ ها با دستمال نمدار، براقیت برگ ها را حفظ کنید.
این گیاه مونوکسید کربن، فرمالدئید، تری کلرو اتیلن و برخی مواد دیگر را دفع می کند./
تصویر

 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

کاربر ادمینکاربر ادمینپاسخ به این نظر گلهای معروفی هستند. از گل فروشی ها نهیه کنید
پاسخ به این نظر اینایی که گفته شد کجا می شه پیدا کرد

دیدگاه و نظــرات