برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

برچسب پوستی الکترونیکی جایگزینی برای تزریق انسولین

برچسب پوستی الکترونیکی جایگزینی برای تزریق انسولین محققان در تلاش برای رهایی بیماران دیابتی از تزریق انسولین و اندازه‌گیری از طریق نمونه خون، برچسب پوستی الکترونیکی را ابداع کرده‌اند که می‌تواند میزان بالای قند ترشح شده در عرق بدن را احساس کند و به شکل خودکار انسولین متناسب نیاز بدن را با کمک گرم شدن سوزن‌های بسیار ریزی که در خود دارد وارد پوست بیمار کند.
محققان در تلاش برای رهایی بیماران دیابتی از تزریق انسولین و اندازه‌گیری از طریق نمونه خون، برچسب پوستی الکترونیکی را ابداع کرده‌اند که می‌تواند میزان بالای قند ترشح شده در عرق بدن را احساس کند و به شکل خودکار انسولین متناسب نیاز بدن را با کمک گرم شدن سوزن‌های بسیار ریزی که در خود دارد وارد پوست بیمار کند. به گزارش Technologyreview،  این نمونه را دای هیونگ کیم، استادیار دانشگاه ملی سئول، محقق مرکز MC10، یک شرکت الکترونیکی در لکسینگتون ماساچوست طراحی کرده است. همین گروه دو سال پیش نمونه دیگری را برای بیماران پارکینسون طراحی کرده بودند که می‌توانست ترمورها را تشخیص داده و داروهای ذخیره‌شده ذرات نانو را به بدن بفرستد.

تلاش‌های دیگری نیز برای به حداقل رساندن روش‌های تهاجمی کنترل قند صورت گرفته است که از جمله آن‌ها می‌توان به اندازه‌گیری دیداری و سونوگرافیکی اشاره کرد. طیف وسیعی از برچسب‌های پوستی می‌توانند انسولین یا متفورمین را برای درمان دیابت نوع 2 به بدن ارسال کنند، اما این نمونه جدید همراه با تشخیص و انتقال دارو در یک ابزار تجمع یافته‌است. در این برچسب الکترونیکی از ماده گرافن، نوعی کربن رسانای الکتریسیته استفاده‌شده است که ماده‌ای با قابلیت قابل خم شدن است و نور را از خود عبور می‌دهد. علاوه برآن این برچسب شامل حسگرهایی است که می‌تواند میزان رطوبت، قندخون، میزان pH و دما را اندازه‌گیری کند. اگر برچسب میزان بالای قند بدن را حس کند، سوزن‌های میکروی خود را گرم کرده و درنتیجه لایه محافظ آن ها از بین می‌رود و می‌تواند‌ داروی متفورمین را به زیر پوست منتقل کند.

روزبه غفاری یکی از بنیان‌گذاران این شرکت می‌گوید:«این اولین دستگاهی است که به روشی غیرتهاجمی می‌تواند هم میزان قند بدن را اندازه‌گیری کند و هم داروها را به‌طور مستقیم به بدن شخص بفرستد.» سایر محققان از رویکردهای متفاوتی برای کمک به بیماران دیابتی استفاده کرده‌اند. اما ابزار شرکت MC10 یک پلتفرم الکترونیکی است که می‌تواند اطلاعات انتقال دارو را ذخیره و آن را به یک ابزار پوشیدنی تبدیل کند که به باطری نیاز ندارد و انرژی خود را از طریق وایرلس تلفن همراه نزدیکش می‌گیرد و از طریق آن نیز کنترل می‌شود. مشخصات این برچسب در مقاله‌ای درNature Nanotechnology ارائه شده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات