برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا داروهای روماتیسمی باعث ابتلا به لنفوم می شود؟

آیا داروهای روماتیسمی باعث ابتلا به لنفوم می شود؟ بیماران مبتلا به روماتیسم احتمالا شنیده اند که داروهای روماتیسمی شانس ابتلا به سرطان لنفوم را افزایش می دهد، نوعی سرطان که در غده های لنفاوی بدن اتفاق می افتد. اما آنچه که واقعیت دارد این است که بیش از داروهای روماتیسمی این خود بیماری روماتیسم است که شانس ابتلا به لنفوم را افزایش می دهد.
بیماران مبتلا به روماتیسم احتمالا شنیده اند که داروهای روماتیسمی شانس ابتلا به سرطان لنفوم را افزایش می دهد، نوعی سرطان که در غده های لنفاوی بدن اتفاق می افتد.
اما آنچه که واقعیت دارد این است که بیش از داروهای روماتیسمی این خود بیماری روماتیسم است که شانس ابتلا به لنفوم را افزایش می دهد.
به گزارش کلینیک آنلاین روماتولوژی و به نقل از وبمد، بیماری روماتیسم باعث افزایش فعالیت گلبول های سفید خونی می شود و عملکرد آنها را در مقابل باکتریها و ویروسهایی چون ویروس اپستین-بار تحت تاثیر قرار می دهد. و همین امر، شانس ابتلا به لنفوم را در فرد کمی بالاتر می برد.
 

داروهایتان را مصرف کنید

محققان برای یافتن رابطه ای بین داروهای روماتیسمی و لنفوم مطالعات زیادی کرده اند. آنها دریافتند کسانی که روماتیسم خیلی فعالی دارند، در معرض خطر بالاتری بودند و آنهایی که روماتیسم کنترل شده داشتند، شانس ابتلا به لنفوم در آنها کمتر بود.
بیماران روماتیسمی باید آگاه باشند که مصرف داروهای روماتیسمی بیماری آنها را تحت کنترل در آورده و به آنها کمک می کند سالم و فعال باشند. پزشکان همیشه به بیماران خود می گویند که فواید داروهای روماتیسمی در کنترل بیماری، کیفیت زندگی، طول زندگی و عوارض طولانی مدت روماتیسم بیش از تاثیری است که بر احتمال ابتلا به لنفوم می گذارد. بنابراین قطع دارو بدلیل نگرانی از ابتلا به لنفوم، بیشتر آنها را متضرر خواهد کرد.
 

رابطه بین لنفوم و روماتیسم

اگر روماتیسم داشته باشید، شانس ابتلا به لنفوم غیر هوچکین در شما در مقابل فردی که روماتیسم ندارد، دو برابر خواهد بود. با این وجود احتمال چنین اتفاقی واقعا نادر است.
سوال این است که رابطه بین روماتیسم و لنفوم از کجا ناشی می شود؟ پاسخ در التهاب است. در برخی مطالعات نشان داده شده است که هرچه روماتیسم شدیدتر باشد، التهاب بیشتر است و خطر سرطان بیشتر تهدید می کند.
اگر روماتیسم شما شدید است و آن را به خوبی مدیریت نکرده اید، یا اگر سال هاست به روماتیسم مبتلا هستید، احتمال ابتلا به لنفوم در شما بالاست. اما شانس سرطان با افزایش سن بالا می رود حتی در کسانی که روماتیسم ندارند.

 

علائم سرطان لنفوم

اگر نگران لنفوم هستید، با پزشک خود مشورت کنید. لنفوم تنها یکی از بیماریهایی است که با روماتیسم در ارتباط است. بنابراین از سایر بیماریهای مرتبط با روماتیسم که اتفاقا شیوع بیشتری در بیماران روماتیسمی دارد، چشم پوشی نکنید.
برخی علائم لنفوم:
  • خستگی یا خونریزی غیرطبیع
  • تب
  • راش پوستی
  • کاهش وزن غیرقابل انتظار
  • غدد لنفوم متورم
اگر این علائم در شما وجود داشته باشد یا نتیجه یک آزمایش پزشکتان را مشکوک به لنفوم کند، ارجاع به متخصصین مربوطه مرحله بعدی تشخیص خواهد بود. چکاپ های منظم و آزمایشات غربالگری سرطان مثل کولونوسکوپی، پاپ اسمیر و ...به تشخیص زودهنگام کمک خواهد کرد.
اگر در خانواده کسی دارید که به لنفوم مبتلا بوده، شانس ابتلا در شما بالا نخواهد رفت و نباید شما را به قطع داروهای روماتیسمی هدایت کند. این بیماریها رابطه ژنتیکی نزدیک با هم ندارند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر کم استرس داریم ٬شما هم این مطالب رو میگذارید بیشتر تن و بدنمون رو به لرزه در میارید

دیدگاه و نظــرات