برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تردید درباره اثربخشی محصولات پروبیوتیک

تردید درباره اثربخشی محصولات پروبیوتیک در گزارش منتشر شده در آوریل سال میلادی گذشته در نشریه متخصصان بیماری‌های گوارشی آمریکا، شواهد بالینی محدود و کوتاه مدت در مورد اثربخشی پروبیوتیک‌ها در درمان اسهال ناشی از آنتی بیوتیک‌ها و ولووواژینیت کاندیدیایی، دست متخصصان را در تجویز مرتب این محصولات بسته است.
در گزارش منتشر شده در آوریل سال میلادی گذشته در نشریه متخصصان بیماری‌های گوارشی آمریکا، شواهد بالینی محدود و کوتاه مدت در مورد اثربخشی پروبیوتیک‌ها در درمان اسهال ناشی از آنتی بیوتیک‌ها و ولووواژینیت کاندیدیایی، دست متخصصان را در تجویز مرتب این محصولات بسته است.
به گزارش US.Pharmacist، محققان معتقدند که اثبات اثربخشی پروبیوتیک‌ها، بخصوص در درمان نشانگان روده تحریک‌پذیر ضروری است. در ژانویه سال میلادی گذشته، راجیلیک استوجانوویک و همکارانش در نشریه متخصصان بیماری‌های گوارشی آمریکا گزارش کردند که ارتباط میان نشانگان روده تحریک‌پذیر و فلور طبیعی روده و رژیم غذایی مصرفی نیاز به بررسی بیشتری دارد؛ زیرا بیماران مبتلا به این نشانگان، علایم متنوعی را تجربه می‌کنند که تمامی آنها با پروبیوتیک کنترل نمی‌شوند. همچنین، این مقاله خاطر نشان‌کرده که فلور باکتریایی هر بیمار پیچیده است. بنابراین، به نتیجه رسیدن در مورد ارتباط مستقیم نشانگان روده تحریک پذیر، فلور طبیعی بدن و رژیم غذایی مصرفی کار ساده‌ای نیست. اما ارزش پروبیوتیک‌ها ممکن است خیلی بیشتر از اثربخشی گوارشی آنها باشد. در ماه می 2015، در نشریه بین المللی آسم و رینولوژی، گزارش شد که میکروارگانیسم‌ها ممکن است در بهبود علایم رینیت کمک‌کننده باشند. ادعاهای این نویسنده بر اساس بررسی نتایج بدست آمده از 23 مطالعه بالینی در این زمینه بود. نویسنده مقاله، دکتر جاستین ترنر، نتیجه گرفته است که بهبود قابل توجهی در کیفیت زندگی و نیز علایم رینیت بیماران دریافت‌کننده پروبیوتیک مشاهده می‌شود. به هر صورت تحقیقات بیشتری برای نتیجه‌گیری و تئوری‌پردازی درباره مصرف گسترده پروبیوتیک‌ها لازم است. اما فوایدی نظیر دسترسی ارزان و آسان، شاید ارزش این همه مطالعه را داشته باشد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات