برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مغز زنان و مردان تفاوت زیادی با هم ندارند

مغز زنان و مردان تفاوت زیادی با هم ندارند بسیاری از افراد به موضوع «مغز زنانه» و «مغز مردانه» اعتقاد دارند، اما وقتی شما به فراتر از مطالعات و مجموعه‌ای از ایده‌ها نگاه می‌کنید، درمی‌یابید که این تفاوت‌ها در حداقل میزان خود قرار دارد.

نتایج یک تحقیق جدید که در دانشگاه پزشکی و علوم روزالیند فرانکلین انجام شد، یک باور قدیمی را که به‌طور گسترده‌ای مورد قبول عامه بود، کم‌ارزش کرد. این باور قدیمی می‌گوید هیپوکامپ، که بخش مهمی در مغز بوده، خاطرات جدید را تحکیم کرده و کمک می‌کند احساسات به حواس مرتبط شوند، در زنان بزرگتر از مردان است.
در این مطالعه که به سرپرستی لیز الیوت، دانشیار نوروساینس در مدرسه پزشکی انجام شده، محققان در یک متاآنالیز در زمینه حجم‌های ساختاری MRI، دریافتند اختلاف معنی‌داری در اندازه هیپوکامپ میان زن و مرد وجود ندارد. در این متاآنالیز، 76 مقاله منتشر شده که بیش از 6000 فرد سالم را در بر گرفته، بررسی شدند. محقق ارشد این مطالعه معتقد است: «تفاوت‌های جنسیتی در مغز برای کسانی که به دنبال توضیح تفاوت‌های کلیشه‌ای میان زنان و مردان هستند، غیر قابل مقاومت است.» زمانی که روی حجم نمونه کوچک کار شود، این تفاوت‌ها نمود بیشتری پیدا کرده و سر و صدای زیادی به پا می‌کنند. اما اگر بتوانیم با استفاده از بانک‌های داده‌‌ای بزرگ، حجم نمونه زنان و مردان را به تعداد بالایی برسانیم، مشاهده می‌کنیم که این تفاوت‌ها اغلب ناپدید شده یا بی‌اهمیت می‌شوند.
این تیم تحقیقاتی ادعای شایعی را که می‌گوید هیپوکامپ به‌طور نامتناسبی در زنان بزرگتر است و همین امر، تمایل زنانه را به سوی بیان بیشتر عاطفی، مهارت‌های فردی قوی‌تر و حافظه کلامی بهتر توجیه می‌کند، به چالش می‌کشاند.
بسیاری از افراد به موضوع «مغز زنانه» و «مغز مردانه» اعتقاد دارند، اما وقتی شما به فراتر از مطالعات و مجموعه‌ای از ایده‌ها نگاه می‌کنید، درمی‌یابید که این تفاوت‌ها در حداقل میزان خود قرار دارد.
متاآنالیزهایی که بوسیله دیگر محققان انجام شده، نیز ادعای تفاوت‌های جنسیتی را در مغز رد می‌کنند. درواقع تفاوتی در اندازه کورپوس کالوزوم، ماده سفید که ارتباط میان دو طرف مغز را برقرار می‌کنند، میان زن و مرد وجود ندارد و این موضوع حتی ربطی به این ندارد که کدام نیمه مغز در فرد فعال‌تر است.
لازم به ذکر است، متاآنالیز نوعی روش آماری است که به محققان اجازه می‌دهد یافته‌های به دست آمده را از چندین مطالعه مستقل ترکیب کرده و نتایج جدید را در یک مرور جامع بیان کنند.
نتایج تحقیقات جدید در نشریه NeuroImage قابل دسترسی است./

*به نقل از Reuters

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات