برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نقش ویتامین A در پیشگیری از بیماری ها

نقش ویتامین A در پیشگیری از بیماری ها پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ویتامین A نقش بسیاری در سلامت و بیماری ایفا می‌کند. نمونه‌های زیر بر این موضوع تاکید می‌کند که نباید ویتامین A یا هیچ ویتامین دیگری را بیش از حد مصرف کرد.
ویتامین‌ها برای بدن سالم و ضروری هستند. این ترکیبات از جمله در همراهی با یکدیگر به رشد استخوان‌ها، ترمیم زخم‌ها، حمایت از دستگاه ایمنی، تبدیل غذا به انرژی و ترمیم آسیب‌های سلولی و بافتی یاری می‌رسانند.
با اینکه ممکن است وسوسه شوید با خرید مکمل‌های ویتامینی از دراگ‌استورها نیاز خود به ویتامین‌ها را رفع کنید، اما بهترین راه برای دریافت ویتامین به دست آوردن آنها از غذاهاست، نه از قرص‌ها و مکمل‌های مولتی‌ویتامین.
پژوهش‌های گسترده نشان می‌دهد که مصرف رژیم غذایی سالم می‌تواند خطر دچار شدن به بیماری‌های مزمن و ناتوان‌کننده را کاهش دهد اما شواهد درباره تاثیربخشی ویتامین‌ها به صورت قرص‌ یا مکمل کمتر قانع‌کننده است.
 

ویتامینA  و کارتنوئیدها

میوه‌ها وسبزی‌های رنگارنگ، غنی از رنگدانه‌ای به نام کارتنوئیدها هستند. بدن دو کارتنوئید، بتا کاروتن و آلفا کاروتن را به ویتامین A بدل می‌کند. غذاهای با منشا حیوانی، شامل جگر، شیر و تخم‌مرغ حاوی شکل دیگری از ویتامین A به نام رتینول هستند. اغلب شیرهای بی‌چربی یا پودرهای شیر بی‌چربی با ویتامین A غنی می‌شوند تا جایگزین ویتامین A از دست رفته هنگام جدا کردن چربی شوند. ویتامین A همچنین ممکن است به غلات آماده صبحانه اضافه شود.
 

ویتامین A و سلامت شما

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ویتامین A نقش بسیاری در سلامت و بیماری ایفا می‌کند. نمونه‌های زیر بر این موضوع تاکید می‌کند که نباید ویتامین A یا هیچ ویتامین دیگری را بیش از حد مصرف کرد.

سرطان: بررسی‌ها بیانگر آن است افرادی که غذاهای غنی از بتا کاروتن و ویتامین A می‌خورند، با احتمال کمتری به انواع سرطان‌ها، به‌خصوص سرطان ریه مبتلا می‌شوند اما هشیار باشید؛ پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مصرف درازمدت مکمل‌های حاوی مقادیر زیاد بتا کاروتن با افزایش خطر دچار شدن به سرطان ریه در افراد سیگاری و سیگاری‌های پیشین همراهی دارد.

● شکستگی‌ها: چندین بررسی مشاهده‌ای نشان می‌دهند که مصرف بیش از حد رتینول – از راه رژیم غذایی یا مکمل‌ها- ممکن است باعث تضعیف استخوان‌ها و افزایش احتمال شکستگی‌ها شوند. به نظر می‌رسد این خطر هنگامی بروز می‌کند که افراد بیشتر از 2 برابر مقدار توصیه‌شده روزانه ویتامین A مصرف می‌کنند و این خطر ممکن است به افرادی محدود باشد که همزمان مقدار کافی ویتامین D دریافت نمی‌کنند.

● بیماری‌های چشمی: ویتامین A و همچنین دو کاروتنوئید دیگر یعنی لوتئین و زیزانتین که به بتاکاروتن مربوطند، برای سلامت چشم‌ها ضروری هستند. لوتئین و زیزانتین تنها کاروتنوئیدهایی هستند که در شبکیه چشم یافت می‌شوند. ظاهرا اسفناج و کلم کیل یا کلم برگ، دو سبزی غنی از لوتئین، به‌طور متوسطی خطر کاتاراکت یا آب‌مروارید را کاهش می‌دهند.

 
بیشتر بخوانید: مسمومیت با ویتامین  A
 

خواص، دوز و منابع ویتامین  A


ویتامین A برای بینایی، حفظ سلامت بافت‌ها و پوست و رشد استخوان‌‌ها ضروری است. مقدار مجاز توصیه‌شده روزانه یا به عبارت دیگر میزان دریافت کافی ویتامین A برای مردان 900میکروگرم یا 3000 واحد بین‌المللی و برای زنان 700 میکروگرم یا 2333 واحد بین‌المللی است. منابع غذایی برای رتینوئیدها (شکل حیوانی ویتامین  A): گوشت گاو، جگر، تخم‌مرغ، میگو، ماهی،‌ شیر غنی‌شده، پنیر چدار و پنیر سوئیس.
منابع غذایی برای بتا کاروتن (شکل گیاهی ویتامین  A) سیب‌زمینی شیرین، هویج، کدو حلوایی، کدو، اسفناج، انبه، برگ شلغم./
 
*به نقل از Harvard Health Letter

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات