برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بررسی علل و درمان حساسیت دندان ها

بررسی علل و درمان حساسیت دندان ها اگر شما هم حین خوردن مواد خوراکی و غذا‌های سرد یا گرم، درد تیز و سریعی را احساس می‌کنید که بلافاصله برطرف می‌شود، دندان‌های حساسی دارید. دندان‌پزشکان معتقدند حساسیت دندانی روی کیفیت زندگی مبتلایان اثر نامطلوبی می‌گذارد.درمان حساسیت دندانی گاهی از نظر تکنیکی ساده است. شایع‌ترین درمان هم استفاده از خمیردندان‌های ضد‌حساسیت است.
اگر شما هم حین خوردن مواد خوراکی و غذا‌های سرد یا گرم، درد تیز و سریعی را احساس می‌کنید که بلافاصله برطرف می‌شود، دندان‌های حساسی دارید اما نکته مهم این است که دندان‌های ما به‌طور تکاملی برای خوردن غذاهای خیلی سرد طراحی نشده‌اند. تا همین 100 سال پیش در نبود یخچال‌های صنعتی و خانگی، مردم به غذا‌های خیلی سرد دسترسی نداشتند. انسان‌ها هرگز مواد ‌غذایی از قبیل بستنی یا یخ را در چهارفصل سال مصرف نمی‌کردند. بیشتر مواد غذایی در دمای محیط استفاده می‌شد بنابراین عموما مشکلاتی از قبیل حساسیت دندانی شیوع زیادی نداشت بنابراین تغییرات دمایی زیاد برای دندان‌های شما می‌توانند آسیب‌زا باشند.
88 درصد دندان‌پزشکان معتقدند حساسیت دندانی روی کیفیت زندگی مبتلایان اثر نامطلوبی می‌گذارد.
درمان حساسیت دندانی گاهی از نظر تکنیکی ساده است. شایع‌ترین درمان هم استفاده از خمیردندان‌های ضد‌حساسیت است. درمان‌‌های دیگری هم در مطب دندان‌پزشکی می‌تواند روی دندان‌های حساس انجام بگیرد تا حساسیت برطرف شود یا کاهش یابد.
گام آخر برای برطرف شدن حساسیت‌‌های بیش از حد و کلافه‌کننده دندانی، درمان ریشه (عصب‌کشی) است که معمولا به‌ندرت به این درمان نیاز است. در این مطلب با رایج‌ترین علل حساسیت دندان‌ها آشنا خواهید شد.

 

1. ترشی‌ها و غذاهای اسیدی

مواد غذایی اسیدی مانند ترشی‌ها، لیمو و... می‌توانند یک لایه از مینای دندان را در خود حل کنند و از بین ببرند و به این ترتیب دندان‌ها را حساس کنند بنابراین از فشردن میوه‌های اسیدی مانند لیمو به دندان‌ها خودداری کنید و بعد از مصرف خوراکی‌های ترش بلافاصله با آب، دهان خود را بشویید.
 

2. ترک‌های دندانی

وجود ترک‌هایی که با چشم دیده نمی‌شوند روی دندان‌ها، می‌تواند آنها را حساس کند. ترک‌ها خود به خود، در اثر ضربه یا شکستن چیز‌های سفت یا عادت‌های غلط مانند جویدن یخ، شکستن و خرد کردن غذا‌ها و اشیای سفت با دندان ایجاد می‌شوند. بعضی ترک‌ها هم به درمان نیاز دارند.
 

3. مسواک زدن با روش غلط یا استفاده از مسواک نامناسب

مسواک‌زدن با فشار زیاد و با ضربه‌های افقی و استفاده از مسواک‌های سفت، مینای دندان را نازک و دندان‌های شما را حساس می‌کند. مسواک زدن با روش غلط همچنین باعث افت لثه می‌شود و ریشه دندان‌ها را در معرض مواد غذایی با دماهای مختلف قرار می‌دهد.
 

4. پوسیدگی‌ها یا ترمیم‌های نزدیک به عصب

وجود پرکردگی روی دندان، می‌تواند درجاتی از حساسیت برای آن ایجاد کند. در صورت وجود پوسیدگی‌ها و پرکردگی‌های نزدیک عصب، چون لایه‌های حفاظت‌کننده پالپ (عصب) در برابر تغییرات حرارتی وجود ندارد، دندان‌ها بیشتر حساس می‌شوند.
 

5. سایش دندانی

سایش دندان‌ها روی هم علل مختلفی مانند مشکلات عصبی، کشیده شدن دندان‌‌ها و به هم خوردن نابجای دندان‌ها روی هم و حتی وجود انگل‌ در بدن می‌تواند داشته باشد. از بین رفتن مینا و عاج در اثر سایش، دندان‌ها را در معرض حساسیت قرار می‌دهد.
 

6. برخی درمان‌های دندان‌پزشکی

برخی درمان‌های دندان‌پزشکی مثل پرکردگی و سفیدکردن دندان‌ها می‌تواند آنها را حساس کند. سفیدکردن دندان‌ها ممکن است تا درجاتی حساسیت ایجاد کند که شیوع آن بالا و بین 55 تا 75 درصد است ولی این حساسیت معمولا موقتی است. درمان‌های پریودنتال (لثه) مانند جراحی لثه هم می‌تواند اثر جانبی حساسیت دندانی را به دنبال داشته باشد. حساسیت بعد از پرکردن دندان هم معمولا بعد از مدتی برطرف می‌شود اما گاهی ادامه این حساسیت، باعث می‌شود به درمان ریشه (عصب‌کشی) نیاز باشد.
 

راه هایی برای کاهش حساسیت دندان ها

  • بطور مرتب و منظم نخ دندان بکشید و مسواک بزنید. روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را بیاموزید و همه قسمت های دهان و دندان را تمیز کنید.
  • مسواک نرم انتخاب کنید. به آرامی و با دقت اطراف خط لثه را مسواک بزنید تا بافت لثه کنده نشود.
  • اگر دندان حساس دارید از خمیر دندان مخصوص دندان های حساس استفاده کنید. استفاده مرتب از این خمیردندان ها از حساسیت دندان ها می کاهد. ممکن است مجبور شوید چند محصول را امتحان کنید تا بالاخره به محصول مناسب دندان هایتان برسید.
  • دقت کنید چه می خورید! از خوردن بیش از اندازه خوراکی ها و نوشیدنی های اسیدی پرهیز کنید.
  • از محصولات دندانی فلوئورید دار استفاده کنید. استفاده روزانه از دهان شویه های فلوئوریدی به کاهش حساسیت دندان ها کمک می کند. از دندان پزشک خود درمورد دهان شویه های خانگی معتبر سوال کنید.
  • دندان هایتان را روی هم نسایید. برای جلوگیری از این کار می توانید از محافظ های شبانه دندان استفاده کنید.
  • هر شش ماه یک بار یا زودتر، بسته به وضعیت دندان ها، به دندان پزشک مراجعه کنید.
اگر با وجود همه اقدامات بالا باز هم در دندان های خود احساس ناراحتی می کنید به دندان پزشک مراجعه کنید. او ممکن است روش های زیر را برای درمان حساسیت دندان ها انجام دهد:
  • پر کردن همرنگ برای پوشش دادن سطوح ریشه روباز
  • وارنیش فلوراید کردن سطح ریشه روباز
  • استفاده از سیلر دنتین ها در سطح ریشه روباز

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات