برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

استرس کار، خطر سکته را بیشتر می‌کند

استرس کار، خطر سکته را بیشتر می‌کند محققان در بررسی‌های خود که نتایج آن را در نشریه نورولوژی منتشر کردند، به این نتیجه رسیدند که پیشخدمت‌ها و کمک‌پرستاران در مقایسه با سرایداران و یا معلمان، بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند.
محققان در بررسی‌های خود که نتایج آن را در نشریه نورولوژی منتشر کردند، به این نتیجه رسیدند که پیشخدمت‌ها و کمک‌پرستاران در مقایسه با سرایداران و یا معلمان، بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند.
مطالعات قبلی که به بیش از 2 دهه قبل باز می‌گردند، نشان داده‌اند که مشاغل پراسترس و با فشار کاری بالا خطر بیماری قلبی‌عروقی را بیشتر می‌کنند و این مساله بستگی به کلاس اجتماعی فرد هم ندارد. اما اثر فشار کار بر استروک نامشخص باقی مانده بود. به هیمن دلیل، محققان چینی مطالعات قبلی را که به ارتباط استرس شغلی و استروک پرداخته بودند، بررسی کردند. آنها مشاغل مختلف را براساس میزان کنترلی که کارمندان بر شغلشان دارند، اینکه چقدر سخت کار می‌کنند یا فشارهای روانی شغل تا چه حد شدید است، به 4گروه تقسیم کردند. در این مطالعه، تعداد ساعت‌های کاری و کار فیزیکی افراد در نظر گرفته نشدند. در نهایت، 4 گروه شغلی به ترتیب زیر تعریف شدند:
  1. مشاغل منفعل: فشار روانی کم و کنترل کم، مانند سرایداری، معدن‌کاران و دیگر کارگرانی که کار فیزیک انجام می‌دهند.
  2. مشاغل با استرس کم: فشار روانی کم و کنترل بالا، مانند دانشمندان علوم طبیعی و معماران
  3. مشاغل با استرس بالا: فشار روانی بالا و کنترل کم، مشاغل خدمات صنعتی، مانند پیشخدمت‌ها و کمک‌پرستاران
  4. مشاغل فعال: فشار روانی بالا و کنترل بالا، مانند پزشکان، معلمان و مهندسان.
این تیم تحقیقاتی تمامی مطالعات در دسترس را در زمینه خطر استروک و فشار کاری بررسی کردند. نتایج نهایی حاکی از آن بودند که مشاغل پراسترس، خطر هر نوع استروک را 22 درصد بیشتر کرده و احتمال استروک ایسکمیک را در مقایسه با مشاغل با استرس کم، 58 درصد افزایش می‌دهد. زنانی که در مشاغل با استرس بالا مشغول هستند، با 33 درصد خطر بیشتر استروک، در مقایسه با زنانی که شغل کم استرس دارند، مواجه هستند. افرادی که در گروه مشاغل منفعل یا فعال قرار داشتند، با افزایش خطر استروک مواجه نبودند.
محاسبه محققان می‌گوید 4/4 درصد از خط استروک مرتبط با مشاغل پراسترس است. این میزان در زنان به 5/6 درصد می‌رسد.
محققان پیشنهاد می‌کنند، شاید مشاغل با استرس بالا منجر به بروز رفتارهای کمتر سالم، مانند عادات بد غذایی، سیگار کشیدن و ورزش نکردن شود./

*به نقل از Medical News Today

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات