برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مردها هم به سرطان پستان مبتلا می شوند

مردها هم به سرطان پستان مبتلا می شوند در این مقاله، سعی داریم تا به نشانه‌های سرطان پستان در مردان بپردازیم و گزینه‌های تشخیصی و درمانی آن را شرح دهیم. همچنین توضیح دهیم که چرا این‌چنین عدم آگاهی از سرطان پستان در مردان در جمعیت عمومی به چشم می‌خورد.
ماه اکتبر هر سال، ماه آگاهی از سرطان پستان است که سازمان‌‌ها و خیریه‌های سراسر جهان به روبان صورتی فکر می‌کنند. 23 اکتبر، سرطان پستان رویداد سالیانه خود را جشن می‌گیرد و همه مردم لباس صورتی می‌پوشند تا آگاهی عمومی را در مورد این بیماری افزایش دهند. اما در این آشفتگی صورتی زنانه، فراموش کردن مردها که آنها هم می‌توانند به سرطان پستان مبتلا شوند، کاری است بس آسان.
تخمین زده می‌شود، در سال 2015، 2360 مورد جدید از سرطان پستان در مردان آمریکایی دیده شود و نزدیک به 430 مرد نیز در اثر این بیماری فوت کنند.
مسلما، بروز سرطان پستان در مردان نادر است. خطر ابتلا به این بیماری در طول دوره زندگی یک مرد، یک در هزار است. این خطر در زنان به 1 در 8 می‌رسد. اما براساس نتایج مطالعه سال 2012 که محققان بیش از 13 هزار مرد مبتلا به سرطان پستان را از بانک داده‌‌های ملی سرطان آمریکا بررسی کردند، مردان مبتلا به سرطان پستان کمتر از زنان احتمال زنده ماندن و بقا داشتند. محققان در این مطالعه دریافتند که در هنگام تشخیص، مردان با احتمال بیشتری تومورهای بزرگ پستانی دارند و سرطان بیشتر احتمال دارد که به دیگر نواحی بدن انتشار پیدا کرده باشد.
این مساله، شاید ناشی از این حقیقت باشد که آگاهی از سرطان پستان در میان زنان نسبت به مردان، بسیار بیشتر است. دستورالعمل‌های موجود برای انجام غربالگری منظم، هم بالینی و هم ماموگرافی، منجر به تشخیص زودهنگام بیماری می‌شود.
به نظر می‌رسد، این موضوع کاملا درست باشد. مطالعه‌ای که در سال 2010 به‌وسیله محققان دانشگاه کلرادو دنور انجام شد، نشان داد 80 درصد مردان مورد بررسی اصلا آگاهی نداشتند که ممکن است به سرطان پستان مبتلا شوند و قسمت اعظم آنها نیز قادر نبودند به غیر از علامت توده در پستان، علامتی دیگری را از این بیماری تشخیص دهند.
در این مقاله، سعی داریم تا به نشانه‌های سرطان پستان در مردان بپردازیم و گزینه‌های تشخیصی و درمانی آن را شرح دهیم. همچنین توضیح دهیم که چرا این‌چنین عدم آگاهی از سرطان پستان در مردان در جمعیت عمومی به چشم می‌خورد.
یکی از محققان در اظهارنظر عجیبی می‌گوید: «بسیاری از افراد نمی‌دانند که مردان هم می‌توانند به سرطان پستان مبتلا شوند، زیرا آنها به مردان، به عنوان کسانی که بافت پستانی دارند، فکر نمی‌کنند. در حقیقت، هم زنان و هم مردان، بافت پستانی دارند، هرچند این بافت در مردان بسیار کوچک‌تر از زنان است.»
تا زمان بلوغ، هم دختران و هم پسران جوان، بافت پستان کوچکی دارند که حاوی لوبول‌ها (غدد تولید کننده شیر)، مجاری (لوله‌های کوچک که شیر را از لوبول‌ها به نیپل می‌رسانند) و استروما (بافت چربی و همبند) هستند.
زمانی که دختران به سن بلوغ می‌رسند، سطح بالای هورمون زنانه، استروژن، باعث رشد قابل توجه در لوبول‌ها، مجاری و استروما می‌شود تا بافت پستان به حداکثر رشد خود برسد. اما چون پسران، سطح پائینی از استروژن دارند، بسیار نامحتمل است که به حداکثر رشد بافت پستانی خود برسند. با این حال، بافت پستان در مردان هنوز حاوی مجاری و سلول‌هایی است که در این مجاری وجود دارند. این سلول‌ها می‌توانند مانند هر سلول دیگری، سرطانی شوند. سپس، سلول‌های سرطانی خود را به عروق لنفاتیک پستان رسانده و در غدد لنفاوی به رشد خود ادامه می‌دهند. این غدد لنفاوی بالا و پائین کلاویکل و زیر استخوان پستان قرار دارند. زمانی که سلول‌های سرطانی به غدد لنفاوی رسیدند، احتمال دارد که وارد جریان خون شده و به دیگر قسمت‌های بدن گسترش یابند.
هرچند اغلب سرطان‌های پستان در مردان در این داکت‌ها آغاز می‌شوند و تحت عنوان داکتال کارسینوما شناخته می‌شوند، سرطان می‌تواند در لوبول‌ها (کارسینومای لوبولار) هم دیده شود، اما فقط در حدود 2 درصد همه سرطان‌های پستان مردان را تشکیل می‌دهد.
 

عوامل خطر

آنچه باعث بروز سرطان پستان در مردان می‌شود، دقیقا مشخص نیست. اما بسیاری از عواملی که باعث افزایش خطر سرطان پستان میان زنان می‌شود، در مردان هم دیده می‌شوند.
با فزایش سن مردان، خطر ابتلا به سرطان پستان نیز در آنها افزایش می‌یابد، به‌طوریکه میانگین سنی آنها در زمان تشخیص به 68 سال رسیده است. مردانی که سابقه خانوادگی سرطان پستان دارند هم در معرض خطر بیشتر این بیماری قرار دارند.
یکی از شناخته‌ترین عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان میان زنان، موتاسیون‌های ژنی BRCA1 و BRCA2 به ارث رسیده است. مردانی هم که این موتاسیون‌ها را به ارث می‌برند، با خطر بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند. افرادی که موتاسیون BRCA1 دارند، خطر ابتلا به این بیماری در طول عمر آنها، 1 به 100 است، در حالی که موتاسیون BRCA1 خطر را در حال کلی به 6 در 100 می‌رساند. مطالعات قبلی پیشنهاد می‌کنند که مردان مبتلا به سندرم کلاین‌فلتر Klinefelter، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دارند. این بیماران یک کروموزوم X اضافی دارند.
 

لزوم داشتن آگاهی

زنان به‌طور مرتب تشویق می‌شوند تا بافت پستان خود را از نظر ناهنجاری‌های مختلف ارزیابی کنند، مانند توده، ترشح از نیپل یا تغییرات در ظاهر یا ساختار آن. هرچند بسیاری از مردان از این موضوع آگاهی ندارند، آنها هم باید اطلاعات لازم را کسب کنند.
شایع‌ترین علامت سرطان پستان در مردان، توده یا تورم در پستان یا نواحی غدد لنفاویف فرورفتگی یا جمع‌شدگی پوست، توکشیده شدن نیپل، ترشح از نیپل یا زخم شدگی یا قرمزی نیپل یا پوست اطراف آن است.
ذکر این نکته مهم است که وجود این علایم همیشه به معنای ابتلا به سرطان پستان نیست. آنها می‌توانند با بیماری‌های دیگری مانند گاینکوماستی هم دیده شوند. اما اگر مردی این علائم و تغییرات را در خود شناسایی کرد، باید فورا با پزشک خود مشورت کنند. ما می‌دانیم که تشخیص زودتر، درمان موثرتری هم به دنبال دارد. قسمت اعظم سرطان‌های پستان به‌وسیله خود بیماران یافت می‌شوند، بنابراین داشتن آگاهی برای هر فردی بسیار حیاتی است. تشویق مردان به عادت کردن به معاینه منظم قفسه سینه و زیر بغل خود، به آنها کمک می‌کند احساس اعتماد بیشتری به هرگونه تغییرات غیرطبیعی در خود داشته باشند و بی‌درنگ با پزشک خود مشورت کنند.
 

اغلب سرطان‌های پستان در مردان در مراحل نهایی تشخیص داده می‌شود

مانند همه انواع سرطان، تشخیص زودهنگام سرطان پستان پیامدهای نهایی درمان را بهبود می‌بخشد. اما همانطور که محققان نشان داده‌اند، اغلب سرطان‌های پستان در مردان در مراحل نهایی تشخیص داده می‌شوند که همین امر، تاثیر منفی بر شانس بقای آنها خواهد داشت.
یکی از علل این موضوع، نداشتن آگاهی است. از آنجا که سرطان پستان در مردان نادر است و بسیاری از مردان نمی‌دانند که این بیماری می‌تواند آنها را هم درگیر کند، علایم خود را به حساب مشکل دیگری گذاشته و در مشورت با پزشک تعلل می‌کنند. با نداشتن آگاهی، خجالت و شرمساری هم به سراغ مردان می‌آید. اغلب اطلاعات و تحقیقات در مورد سرطان پستان روی زنان تمرکز دارد، به همین دلیل اگر مردان مبتلا به بیماری‌ای شوند که به نظر زنانه می‌رسد، احساس شرمساری می‌کنند! به‌طور مثال، در مطالعه دکتر توماس، 43 درصد از مردان گفته‌اند اگر مبتلا به سرطان پستان شوند، قدرت مردانگی‌شان زیر سوال خواهند رفت.
البته این مسائل، تنها مواردی نیستند که مردان را از داشتن سرطان پستان دچار شرمساری می‌کند و مایل نیستند با پزشک خود مشورت کنند. تعامل با روش‌های مورد استفاده برای تشخیص و درمان سرطان پستان نیز برای مردان مشکل است.
تشخیص سرطان پستان در مردان بسیار شبیه زنان است. پس از انجام معاینات بالینی برای شناسایی هرگونه ناهنجاری در بافت پستان یا غدد لنفاوی، اگر هرگونه شکی به سرطان پستان وجود داشته باشد، فرد بیمار باید تحت ماموگرافی قرار گیرد.
به نظر می‌رسد خیلی از افراد، پس از اینکه بشنوند مردان هم می‌توانند ماموگرافی انجام دهند، متعجب شوند. مردان از اینکه تحت نوعی روش تشخیصی قرار گیرند که اغلب برای زنان استفاده می‌شود، احساس خجالت می‌کنند.
پیش از آنکه از بافت پستان نمونه‌برداری شود تا وجود سرطان تائید شود، بعضی از مردان نیاز دارند سونوگرافی پستان هم انجام دهند.
 

غربالگری روتین سرطان پستان در مردان؟

برای مردانی که در معرض خطر بیشتر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند، مانند کسانی که جهش ژنی BRCA را به ارث برده‌اند، بعضی نهادها توصیه می‌کنند غربالگری روتین انجام شود. به‌طور مثال، شبکه جامع ملی سرطان در آمریکا، توصیه کرده مردانی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند، از سن 35 سالگی، هر 6 تا 12 ماه یکبار، معاینه بالینی پستان را انجام داده و در سن 40 سالگی هم حتما تحت ماموگرافی قرار گیرند. البته برای مردانی که در معرض خطر متوسط قرار دارند، توصیه‌ای برای غربالگری روتین منتشر نشده است.
براساس پیشنهاد جامعه آمریکایی سرطان، از آنجا که سرطان پستان در مردان بسیار ناشایع است، بعید است آنها از غربالگری سرطان پستان با ماموگرافی یا دیگر تست‌ها در جمعیت عمومی منفعتی ببرند. این سازمان، اذعان دارد که برنامه‌های غربالگری روتین برای سرطان پستان در مردان هنوز بررسی کامل و کافی نشده، بنابراین مشخص نیست آیا این برنامه‌‌ها برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان در مردان مفید هستند یا خیر.
ذکر این نکته مهم است که، هنوز برنامه‌های غربالگری روتینی برای سرطان پروستات وجود ندارد، در حالی که این نوع سرطان در میان مردان شایع است. مطالعات پیشین در مورد غربالگری روتین سرطان پروستات روشن کرد که هرچند این برنامه‌ها میزان مرگ و میر ناشی از بیماری را کم می‌کند، منجر به تشخیص بیش از حد بیماری هم می‌شوند. با توجه به میزان بسیار کمتر سرطان پستان در مردان، بعید است غربالگری روتین برای این بیماری به این زودی‌ها در نظر گرفته شود.
 

درمان سرطان پستان در مردان

مردان مبتلا به سرطان پستان، گزینه‌های درمانی مشابه به زنان دارند. قسمت اعظم سرطان‌های پستان در مردان به ماستکتومی ختم می‌شود، یعنی برداشت قسمتی یا همه بافت پستان و در بعضی موارد، غدد لنفاوی درگیر هم خارج می‌شوند. این بیماران ممکن است به کموتراپی، رادیوتراپی، هورمون درمانی، درمان هدفمند یا درمان مستقیم استخوان هم نیاز داشته باشند.
البته بعضی از متخصصان درباره اثربخشی این درمان‌ها در مردان تردید دارند. تا به امروز، مطالعات بسیار کمی درمان سرطان پستان را در مردان بررسی کرده‌اند، بدین معنا که متخصصان درمان‌هایی را در مردان استفاده می‌کنند که اثربخشی آنها در زنان مبتلا ثابت شده و نه مردان. به عبارت دیگر، ما اطلاعات زیادی در مورد چگونگی درمان مردان به‌طور اختصاصی نداریم. هر درمانی که برای مردان مبتلا به سرطان پستان استفاده می‌شود، از داده‌هایی برآمده که در زنان مبتلا بررسی شده‌اند.
با توجه به نادر بودن سرطان پستان در مردان، دریافت گرانت برای تحقیقات در این زمینه، یکی از چالش‌های بزرگ محققان است. از سوی دیگر، یافتن بیماران مناسب و کافی که بتوان مطالعه جامعی انجام داد هم یکی دیگر از مشکلات موجود است. البته ما شاهد پیشرفت‌هایی در این زمینه هستیم. در سال 2007، محققان انگلیسی، «مطالعه سرطان پستان در مردان» را کلید زدند که هدف آنها، یافتن عوامل ژنتیکی، سبک زندگی و محیطی موثر در افزایش خطر سرطان پستان در مردان بود. نتایج این مطالعه که در حال حاضر، بیش از1500 شرکت کننده دارد، منجر به کشف ژنی موسوم به RAD51B شده که باعث بروز سرطان پستان در مردان می‌شود. محققان امیدوارند این مطالعه در نهایت به شناسایی درمان‌های مناسب برای مردان مبتلا به سرطان پستان بی‌انجامد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات