برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

امگا3 ممکن است روان‌پریشی را مهار کند

امگا3 ممکن است روان‌پریشی را مهار کند امگا3، اسید چربی که در ماهی‌های چرب یافت می‌شود، ممکن است سال‌ها پس از مصرف‌شدن از شروع اسکیزوفرنی و سایر اختلالات روان‌پریشی جلوگیری کند.
یک بررسی جدید که نتایج آن روز 11 اوت (20 مرداد)‌ منتشر شد، نشان می‌دهد امگا3، اسید چربی که در ماهی‌های چرب یافت می‌شود، ممکن است سال‌ها پس از مصرف‌شدن از شروع اسکیزوفرنی و سایر اختلالات روان‌پریشی جلوگیری کند.
براساس نتایج این بررسی، افراد جوانی که در معرض «خطر بسیار بالای» اسکیزوفرنی بودند، تا هفت سال پس از مصرف مکمل‌های امگا3 برای 12 هفته، نسبت به گروه شاهد که به آنها دارونما یا پلاسبو داده شده بود، با احتمال کمتری دچار این عارضه ناتوان‌کننده شدند.
اسکیزوفرنی با هذیان فکری و توهم‌های حسی ازجمله شنیدن صداها و دیدن چیزهایی که واقعا وجود ندارند، مشخص می‌شود.
این اختلال به‌طور معمول در طول سال‌های نوجوانی یا ابتدای بزرگ‌سالی، به‌صورت ناگهانی یا تدریجی، بروز می‌کند. علاجی برای این بیماری وجود ندارد. درمان‌های فعلی بر مهار علائم آن متمرکز هستند.
دانشمندان مدت‌هاست که می‌دانند افراد دچار اسکیزوفرنی میزان‌های پایین‌تر اسیدهای چرب چنداشباع‌شده- به‌خصوص امگا3 و امگا6 در غشاهای سلولی‌شان دارند.
تقریبا یک دهه پیش، این پژوهشگران به سرپرستی پل آمینگر در دانشگاه ملبورن در کارآزمایی‌های بالینی نشان داده بودند که مصرف اسیدهای چرب، نخستین حمله اختلال روان‌پریشی را در افراد مستعد بیماری تا یک سال به تاخیر می‌اندازد.
در یک بررسی پیگیری که در ژورنال Nature Communication منتشر شد، آمینگر و همکارانش گزارش کردند، حدود 7 سال بعد، فقط 10 درصد از افراد در گروه دریافت‌کننده امگا3 به روان‌پریشی مبتلا شدند، درحالی‌که این رقم در گروه پلاسبو 40 درصد بود.
پژوهشگران چنین نتیجه‌گیری می‌کنند: «ما نشان دادیم که امگا3 به‌میزان قابل‌توجهی خطر پیشرفت به اختلال روان‌پریشی را در کل دوره پیگیری کاهش می‌دهد.»
اما این پژوهشگران از توصیه مصرف اسیدهای چرب امگا3 که به‌صورت مکمل‌های بدون نیاز به نسخه و در بسیاری از غذاها، ازجمله ماهی آزاد (سامون)، ساردین و گردو وجود دارد، به افراد بسیار مستعد این اختلال روانی خودداری کردند.
آمینگر دراین‌باره گفت:‌ «لازم است این یافته‌ها در بررسی‌های دیگر تکرار شود.» و به ‌اندازه نسبتا اندک این کارآزمایی شامل 81 بیمار اشاره کرد. به گفته او چندین کارآزمایی برای تکرار این یافته‌ها در حال انجام است.»
دانشمندان هنوز نمی‌دانند سازوکار زمینه‌ساز تاثیر پیشگیری‌کننده امگا3 در پیشگیری از اسکیزوفرنی که هم منشا ژنتیکی و هم منشا محیطی دارد، چیست.
اسکیزوفرنی در تقریبا یک درصد جمعیت رخ می‌دهد، اما 10 درصد افرادی که یکی از بستگان درجه اولشان به این اختلال مبتلا است، به این بیماری دچار می‌شوند.
به گفته آمینگر، روغن ماهی غنی از امگا3 «هیچ اثر جانبی بالینی ندارد و بنابراین یک گزینه درمانی خوش‌خیم» برای این مورد است./
*نشریه سپید به نقل از AFP

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات