برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

17 دستور غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

17 دستور غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های عفونی و ویروسی، داشتن یک سیستم ایمنی قوی است که بتواند سد محکمی در برابر عوامل بیماری‌زا باشد.رعایت برخی از نکته‌های تغذیه‌ای و داشتن رژیم‌های غذایی سالم و مناسب، می‌تواند کمک چشمگیری به ارتقای سطح ایمنی بدن کند.
یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های عفونی و ویروسی، داشتن یک سیستم ایمنی قوی است که بتواند سد محکمی در برابر عوامل بیماری‌زا باشد.رعایت برخی از نکته‌های تغذیه‌ای و داشتن رژیم‌های غذایی سالم و مناسب، می‌تواند کمک چشمگیری به ارتقای سطح ایمنی بدن کند. به همین دلیل هم در این مطلب، سعی کرده‌ایم شما را با چند خوراکی، ریزمغذی و عادت‌های غذایی خوب و بد برای حفظ و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن آشنا کنیم.

1- لبنیات: مصرف شیر و ماست و پنیر به تقویت ایمنی بدن کمک می‌کند. محتویات ماست، مخصوصاً باکتری‌های مفید موجود در ماست‌های پروبیوتیک، می‌توانند روده و دستگاه گوارش را از شر عوامل میکروبی بیماری‌زا در امان نگه دارند. محققان اتریشی می‌گویند که مصرف روزانه حدود 250 گرم ماست پروبیوتیک می‌تواند تا حد چشمگیری باعث افزایش قدرت ایمنی بدن بشود.

2- جوی دو سر: محققان نروژی اعلام کرده‌اند که جوی دو سر حاوی فیبری به نام «بتا گلوکان» است که این نوع فیبر می‌تواند با پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های میکروبی، باعث تقویت سیستم دفاعی بدن هم بشود.

افرادی که مصرف نان جو، سوپ جو یا غلات صبحانه، حاوی جوی دو سر را به صورت مرتب و روزانه در برنامه غذایی خود دارند، کمتر از سایرین به بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا، تبخال و حتی سیاه‌زخم مبتلا می‌شوند. جوی دو سر با تقویت سیستم دفاعی بدن و کمک به کارکرد بهتر آنتی‌بیوتیک‌ها، نقش برجسته‌ای در بهبود سریع‌تر بیماری‌های عفونی در بدن بازی می‌کند. از این رو، توصیه می‌شود که حداقل هفته‌ای 3-2 مرتبه غلات کامل حاوی جوی دو سر را در برنامه غذایی‌تان داشته باشید.

3- سیر: پژوهشگران انگلیسی می‌گویند که «آلیسین»، ماده موثر موجود در سیر و پیاز است که می‌تواند با عوامل عفونی و باکتریایی در بدن مبارزه کند و در نهایت، منجر به افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن بشود. افرادی که عادت به مصرف بیش از 6 حبه سیر خام در طول هفته دارند، 30 درصد کمتر از سایرین به سرطان کولورکتال و 50 درصد هم کمتر به سرطان معده مبتلا می‌شوند. به همین خاطر، توصیه می‌شود که حداقل روزی 2 حبه سیر خام بخورید و این ماده غذایی را به تمام غذاهایتان هم اضافه بکنید.

4- چای: چای سبز و سیاه، حاوی ترکیبی به نام «ال سنین» هستند که همین ترکیب می‌تواند کمک فراوانی به افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن بکند. برای دریافت به اندازه این ترکیب، لازم است حداقل روزی 3 و حداکثر هم 5 فنجان چای سبز یا سیاه معمولی (نه چای کیسه‌ای) بنوشید.

5- ماهی: سلنیوم و اسیدهای چرب امگا-3 که به وفور در ماهی و انواع منابع غذایی دریایی پیدا می‌شوند هم یکی دیگر از ترکیب‌های مفید و موثر برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن هستند.

این ترکیب‌ها، کمک زیادی به سیستم دفاعی بدن برای دفع بیماری‌های عفونی می‌کنند. از این رو، توصیه می‌شود که حداقل هفته‌ای 2 بار و هر بار حدود 300 گرم ماهی یا سایر غذاهای دریایی را در برنامه خود داشته باشید.

6- قارچ: تحقیقات جدید ثابت کرده‌اند که مصرف متعادل و مستمر قارچ می‌تواند باعث افزایش تولید و فعالیت گلبول‌های سفید در بدن بشود. این مسئله کمک زیادی به دفع بیماری‌های عفونی و ارتقای سطح سلامت سیستم دفاعی بدن می‌کند. به همین دلیل، محققان دانشگاه واشنگتن به تمام افراد توصیه می‌کنند که هفته‌ای 4-3 مرتبه و هر بار به اندازه یک مشت پر، قارچ مصرف بکنند.

7- منابع انواع آنتی‌اکسیدانی: تمام میوه‌ها و سبزی‌های تازه، گوشت‌های کم‌چرب سفید.

8- منابع ویتامین‌های C و E: فلفل دلمه ای،‌ میوه‌ها و سبزی‌های رنگی خام، گوجه‌فرنگی، مرکبات، چغندر، توت‌فرنگی، کیوی، نخود،‌ هویج، تخمه آفتابگردان، سیب، بادمجان و پیاز قرمز.

9- منابع بتاکاروتن و سایر کاروتنوئیدها: زردآلو، مارچوبه، چغندر، بروکلی، طالبی، هویج، ذرت، فلفل سبز، کلم پیچ، انبه، شلغم، هلو، گریپ‌فروت صورتی، کدو حلوایی، اسفناج، سیب‌زمینی شیرین، گوجه‌فرنگی، هندوانه و نارنگی.

10- منابع روی: گوشت قرمز، گوشت ماکیان، مغزها، حبوبات، غذاهای دریایی، غلات سبوس‌دار و لبنیات.

 

بیشتر بخوانید: خوراکی هایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

بیشتر بخوانید: 25 تاکتیک دفاعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در زمستان

بیشتر بخوانید: توصیه‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی- 13 نسخه طبیعی ضد اضطراب

 

11- منابع سلنیوم: مغزها، ماهی تن، گوشت ماکیان، ماهی، میگو و حبوبات.

12- منابع اسیدهای چرب امگا3: ماهی‌های قزل‌آلا، سالمون، خال‌مخالی، ساردین و کیلکا، میگو، گردو، روغن کانولا،روغن کانولا، روغن هسته انگور و دانه کتان.

13- عادت‌های غذایی سالم: به طور کلی، افرادی که عادت دارند روزی 10-8 لیوان آب ساده بنوشند، روزی 9-6 وعده میوه و سبزی خام مصرف بکنند،‌ روزی 5-3 وعده شیر و لبنیات کم‌چرب را در برنامه غذایی خود داشته باشند، تند تند غذا نخورند، غذا را پیش از بلعیدن به خوبی بجوند و بیشتر غذاهای خود را به صورت بخارپز مصرف کنند، سیستم ایمنی به مراتب قوی‌تری نسبت به سایر افراد خواهند داشت و کمتر هم در معرض ابتلا به انواع بیماری‌های عفونی، باکتریایی، میکروبی یا انگلی قرار می‌گیرند.

14- درمان اضافه‌وزن: چاقی و اضافه‌وزن می‌توانند زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و حتی انواع سرطان را در فرد افزایش دهند. تمام این بیماری‌ها، تأثیر مستقیمی بر کاهش قدرت سیستم دفاعی بدن خواهند داشت.

15- تغذیه سالم: مصرف بیش از اندازه خوراکی‌های حاوی مواد افزودنی و نگه‌دارنده مانند گوشت‌های فرآوری‌شده و غذاهای کنسروی و آماده هم خطر کاهش قدرت سیستم دفاعی بدن را در پی دارد.

16- پرهیز از مشروبات الکلی: مشروبات الکلی هم به شدت بر قدرت سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی می‌گذارند و باعث تضعیف آن می‌شوند.

17- محدودیت در مصرف غذاهای چرب و سرخ‌کرده: مصرف بیش از اندازه چربی‌ها، خوراکی‌های چرب و غذاهای سرخ‌کردنی هم بر میزان تولید و عملکرد گلبول‌های سفید خون در بدن، تأثیر منفی دارد. به همین دلیل افرادی که عادت به مصرف غذاهای چرب و سرخ‌کرده دارند، سیستم ایمنی بدنشان قدرت چندانی در مقابله با عوامل عفونی و ویروسی ندارد و بنابراین، بیشتر از سایرین بیمار می‌شوند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات