برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

با فواید بی شمار مواد پروبیوتیک آشنا شوید

با فواید بی شمار مواد پروبیوتیک آشنا شوید پروبیوتیک ها علاوه بر تقویت دستگاه ایمنی بدن نقش موثری در ارتقای سلامت عمومی بدن نیز دارند.
پروبیوتیک‌ها مجموعه‌ای از ریزسازواره‌های زنده اند که در همزیستی مسالمت‌آمیز با بدن زندگی می‌کنند. این ریزسازواره‌ها علاوه بر تقویت دستگاه ایمنی بدن نقش موثری در ارتقای سلامت عمومی بدن نیز دارند.
امروزه محققان بررسی‌های زیادی درباره پروبیوتیک ها شروع کرده‌اند و موارد جدیدی از خواص آنها را دریافته‌اند که در این مطلب به آنها اشاره می‌کنیم.

پروبیوتیک‌ها از سرطان کلورکتال پیشگیری می‌کنند

مصرف پروبیوتیک‌ ها باعث حفظ هرچه بیشتر فلور روده‌ها می‌شود و به این ترتیب از بروز التهاب در این ناحیه پیشگیری می‌کنند. کنترل التهاب روده‌ها نیز خطر ابتلا به سرطان کلورکتال را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، پروبیوتیک‌ها به کاهش رشد و گسترش سلول‌های سرطانی کمک می‌کنند. توصیه می‌کنیم از مواد غذایی تخمیرشده مانند ماست​کفیر​ غافل نشوید.
 

پروبیوتیک‌ها باعث کنترل کلسترول خون می‌شوند

نتایج بررسی‌های متعدد نشان می‌دهند پروبیوتیک‌ها با افزایش تولید صفرا که مسوول هضم چربی است به کاهش میزان کلسترول خون کمک می‌کند. به گفته محققان امکان دارد در سال‌های آتی پروبیوتیک‌ها در ترکیب داروها و به همراه تغییر شیوه زندگی افراد برای کنترل هرچه بهتر کلسترول خون به کار برود.
 

پروبیوتیک‌ها برای مقابله با اسهال

مشکل بیرون‌روی در سفر امر کم‌وبیش رایجی است و اسهال مسافرتی بیشتر در بین مسافران عازم مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری بروز می‌کند. محصولات غذایی حاوی پروبیوتیک برای پیشگیری از این قبیل مشکلات بسیار موثرند. اگر قصد سفر به این مناطق را دارید، توصیه می‌کنیم علاوه بر مصرف این محصولات به‌طور مرتب دست‌هایتان را بشویید، از نوشیدن آب شیر بپرهیزید و مصرف میوه و سبزیجات پخته را افزایش دهید.

مقابله با بیرون‌روی ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک

متاسفانه با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها تعادل فلور روده به‌طور کامل به هم می‌ریزد و به این ترتیب فرد دچار اسهال می‌شود. به عقیده محققان در برخی موارد حدود دو سال طول می‌کشد تا فلور روده احیا شود و به حالت اولیه خود برگردد. متخصصان توصیه می‌کنند​ به همراه مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، محصولات حاوی پروبیوتیک‌ها نیز مصرف شود تا با مشکل بیرون‌روی مقابله شود. توجه داشته باشید​ پروبیوتیک‌ها باید حدود دو ساعت بعد از مصرف داروهای آنتی‌بیوتیکی مصرف شود. نتایج پژوهش‌هایی در آمریکا نشان می‌دهد ​مصرف این محصولات همراه آنتی‌بیوتیک‌ها از بروز اسهال پیشگیری می‌کند و همچنین از دوره بیماری نیز می‌کاهد.
 

مقابله با چاقی مفرط

فلور موجود در روده افراد چاق با دیگران تفاوت زیادی دارد. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد فلور روده افرادی که دچار چاقی مفرط هستند سرشار از برخی از انواع باکتری‌هاست که میل بیشتری به جذب کالری‌های مواد غذایی مصرفی دارند. این باکتری‌ها همچنین خاصیت التهاب‌زایی بیشتری دارند و در طولانی‌مدت باعث مقاومت سلول‌های بدن به انسولین می‌شوند و خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش می‌دهند. هرچند هنوز محققان به نتایج قطعی در این خصوص نرسیده‌اند، احتمال می‌دهند مصرف پروبیوتیک‌ها باعث پیشگیری از چاقی مفرط و ابتلا به دیابت شود.

مفید برای کودکان

اولین تماس نوزادان با ریزسازواره‌ها در حین عبور از کانال واژن در زمان زایمان اتفاق می‌افتد. بعد از تولد نیز شیر مادر وظیفه سلامت روده‌ها و دستگاه ایمنی بدن نوزاد را بر عهده می‌گیرد. محققان معتقدند بچه‌هایی که طبیعی به دنیا می‌آیند و از شیر مادر تغذیه می‌کنند، دستگاه ایمنی قوی‌تری دارند و کمتر دچار بیماری‌هایی مانند ورم معده، عفونت‌های ریوی، حساسیت‌های غذایی و ... می‌شوند. به عقیده محققان اگر بچه‌ها از همان ابتدا پروبیوتیک‌های بیشتری جذب کنند، دستگاه ایمنی قوی‌تری خواهند داشت و از سلامت بالاتری برخوردار خواهند بود.
 

پروبیوتیک‌ها برای سالمندان

دستگاه ایمنی سالمندان، همانند کودکان، ضعیف است. علاوه بر این، تغذیه سالمندان باید از تنوع بالایی برخوردار باشد. در نتیجه فلور روده آنها اغلب کیفیت بالایی ندارد. به همین دلیل نیز سالمندان در برابر باکتری‌ها و بیماری‌ها حساس هستند. متخصصان معتقدند که این افراد باید مصرف محصولات غذایی حاوی پروبیوتیک‌ها را در برنامه غذایی خود داشته باشند تا سالم‌تر بمانند.
 

پروبیوتیک‌ها برای روده‌های بی‌اعصاب

سندرم روده‌ تحریک‌پذیر اختلالی در دستگاه گوارش است که باعث بروز مشکلاتی از قبیل دردهای شکمی، مدفوع غیرطبیعی (یعنی یبوست و در پی آن اسهال) و همچنین خستگی مزمن، میگرن، افت فشار خون و افت قند خون می‌شود. خبر خوب این است که پروبیوتیک‌ها باعث بهبود وضع افراد مبتلا به این سندرم می‌شود. محققان همچنان در حال انجام بررسی‌های تکمیلی در این خصوص هستند، اما به افرادی که با این مشکل مواجه هستند توصیه می‌کنند از مصرف محصولات غذایی حاوی پروبیوتیک‌ها غافل نشوند.
 

پروبیوتیک‌ها برای بهبود نبود تحمل لاکتوز

تحمل نکردن لاکتوز، به‌ویژه در بین آسیایی‌ها و آفریقایی‌ها، رایج است. البته این روزها این مشکل در بین مردم اروپا و آمریکای شمالی نیز رو به گسترش است. تحمل نکردن لاکتوز به دلیل نبود یا ناکافی​بودن آنزیمی به نام لاکتاز بروز می‌کند که مسئولیت هضم لاکتوز یا همان قند موجود در شیر را بر عهده دارد. شیرهای تخمیرشده حاوی پروبیوتیک‌ها به تولید آنزیم لاکتاز کمک زیادی می‌کنند. در نتیجه برای بهبود مشکل تحمل نکردن لاکتوز موثر ​است.
 

مصرف نکردن مکمل

هرچند پروبیوتیک‌ها به خواص زیادشان معروف هستند، در برخی موارد مصرف مکمل آن توصیه نمی‌شود. برای مثال، افرادی که در حال مصرف برخی از داروها مانند وارفارین (داروی ضدانعقاد خون) هستند قبل از مصرف مکمل‌های پروبیوتیک بهتر است با پزشک خود مشورت کنند. در حالت کلی قبل از مصرف هر گونه مکملی باید با پزشک مشورت کنید. اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید یا داروی خاصی مصرف می‌کنید و قصد مصرف مکمل‌های پروبیوتیک دارید، اول نظر پزشک‌تان را جویا شوید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات