برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

وقتی زنان قوی‌تر از مردان هستند - تفاوت بین حواس زن و مرد

وقتی زنان قوی‌تر از مردان هستند - تفاوت بین حواس زن و مرد
گرچه شاید فکر کنید در این مطلب یک‌‌جانبه‌گری فمینیستی جدی در کار است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد، زنان جنسیتی «حساس»تر هستند، یعنی اینکه آنها دقیق‌تر از مردان طعم‌ها را می‌فهمند، بوها را احساس می‌کنند، صداها را می‌شنوند، رنگ‌ها را می‌بینند و بافت‌ چیزها را حس می‌کنند. مارسیا پلچات، دانشمند حواس پنجگانه که در مرکز علوم شیمی مانل فیلادلفیا به بررسی چشایی و بویایی می‌پردازد، می‌گوید: «محققان هنوز دلیل خیلی از این تفاوت‌ها را نمی‌دانند.» پلچات می‌گوید: «تاثیر تفاوت جنسیتی در حس‌ها ممکن است اساسی زیستی داشته باشد، اما همچنین ممکن است، اجزای اجتماعی و روان‌شناختی نیز داشته باشد.» او می‌گوید: «زنان با احتمال بیشتری کارهایی مانند شستن لباس‌ها با ماشین لباسشویی، آشپزی و تمیزکاری را انجام می‌دهند، پس بیشتر با بوی کهنگی یا خراب شدن غذا سر و کار دارند، بنابراین تجربه بیشتری با طعم‌ها و بوها دارند و احتمالا به همین دلیل است که حساسیت یا توانایی آنها در پردازش این حس‌ها بیشتر از مردان است.» ببینیم بررسی‌ها در مورد چگونگی تفاوت ادراکی حواس پنج‌گانه زن و مرد چه می‌گویند.
 
بینایی
زنان در کارهایی که مربوط به انتخاب نمونه رنگ نقاشی باشد، بهتر از مردان هستند. براساس بررسی که در سال 2012 در دانشگاه سیتی نیویورک انجام شد، زنان بهتر از مردان قادر به تشخیص تفاوت‌های ظریف بین رنگ‌های اصلی (قرمز، سبز، زرد و آبی) هستند. به‌علاوه مردان به احتمال بیشتری مبتلا به برخی از انواع کوررنگی مشکلی رنگدانه‌ای در شبکیه چشم که تشخیص رنگ‌ها از هم را دشوار می‌کند، هستند. این بیماری معمولا زمینه ژنتیکی دارد و به‌ندرت در زنان یافت می‌شود.
اما به‌نظر می‌رسد مردان هم نسبت به زنان مزیتی در بینایی دارند: بررسی دیگری به‌وسیله همین محققان نشان داد، مردان بهتر از زنان قادر به تشخیص حرکات ناگهانی و تصاویر سریعا دگرگون‌ شونده هستند ویژگی که شاید به خاطر نقش شکارچی بودن آنها در گذشته باشد.
 
لامسه
براساس بررسی که در سال 2009در ژورنال Neuroscience منتشر شد، افرادی که انگشت‌های کوچک‌تری دارند، حس لامسه‌شان قوی‌تر است (یا دقت بساوایی بیشتری دارند)‌ این یک مزیت دیگر برای زنان است، روی‌هم‌رفته دست‌های‌آنها کوچک‌تر از مردان است. نویسندگان این بررسی نتیجه‌گیری کردند که در انگشت‌های کوچک‌‌تر، گیرنده‌های حسی در فاصله نزدیک‌تری نسبت به هم قرار گرفته‌اند و بنابراین توانایی تشخیص طیف گسترده‌تری از تغییرات در محرک‌های بیرونی را دارند. به گفته اتان لرنر، پزشک بیمارستان عمومی ماساچوست، سرپرست این بررسی، نکته مهم این است که اندازه نوک انگشت و نه جنسیت، تنها عامل مؤثر در این یافته‌ها بود. بنابراین به گفته او «اگر نوک انگشت مردی کوچک‌تر از یک زن باشد، این مرد حس لامسه قوی‌تری از آن زن دارد.»
 
شنوایی
یک بررسی در سال 2008 در دانشگاه جان‌هاپکینز نشان داد که مردان با احتمال 5/5 برابر بیشتر نسبت به زنان شنوایی‌شان را از دست می‌دهند. اما چون توانایی شنوایی دخترها و پسرها در زمان تولد فرقی باهم ندارد، متخصصان تصور می‌کنند احتمالا این تفاوت باید وابسته به سبک زندگی و عوامل محیطی مانند سیگار کشیدن، در معرض صدا بودن و عوامل خطرساز قلبی- عروقی، باشد که مردان را بیشتر از زنان تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. همچنین تحقیقات دیگری نشان داده‌اند که گرچه زنان در فرکانس‌های بالای 2000 هرتز، در همه سنین شنوایی بهتری از مردان دارند، اما با افزایش سن آنها کمتر از مردان قادر به شنیدن فرکانس‌های پایین (1000 تا 2000 هرتز) هستند.
 
بویایی
دانشمندان مدت‌هاست که می‌دانسته‌اند زنان بهتر از مردان بوها را تشخیص می‌دهند، اما توضیح بیولوژیک این پدیده اخیرا روشن شده است. نتایج یک بررسی که در شماره نوامبر 2014 ژورنال PLoS ONE منتشر شد، نشان ‌داد که تشریح مغز زنان پس از مرگ، در مراکز بویایی نسبت به مغز مردان43درصد سلول بیشتر و50درصد نورون بیشتر است. نویسندگان این بررسی نمی‌توانند با قطعیت بگویند که این تعداد بیشتر سلول‌ها و نورون‌ها مسئول توانایی بویایی بالاتر در زنان است، اما این یافته‌ها می‌تواند توضیح خوبی برای توانایی بیشتر بویایی زنان باشد. از دیدگاه تکاملی، احتمالا این افزایش قدرت بویایی، به زنان در انتخاب جفت به منظور زادآوری کمک می‌کرده است.
 
چشایی
با دانستن اینکه چقدر حس بویایی و چشایی به هم نزدیک هستند، عجیب نخواهد بود که حس چشایی هم در زن‌ها قوی‌تر از مردها باشد. در حقیقت تحقیقی در دانشگاه ییل نشان داده است، زنان تعداد بیشتری جوانه چشایی روی زبان خود دارند. تقریبا 35 درصد زنان (و تنها 15 درصد مردان) می‌توانند خود را «ابرچشنده» بنامند. ابرچشنده‌ها مزه‌هایی مانند تلخی، ‌شیرینی و ترشی را قوی‌تر از سایرین درک می‌کنند. به گفته پلچات، همچنین باید بدانیم زنانی که در سن زادآوری هستند، مزه‌ها را قوی‌تر از زنان جوان‌تر یا مسن‌تر درک می‌کنند و حتی شاید خود آنها متوجه افزایش حساسیت چشایی‌شان در طول بارداری نیز بشوند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات