برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مراقبت از زانو به هنگام ورزش کردن

مراقبت از زانو به هنگام ورزش کردن یکی از آسیب دیدگی‌های شایع در بین ورزشکاران و البته کسانی که ورزش روزانه می کنند آسیب دیدگی‌ ناحیه زانو است. با رعایت اصول خاص و انجام مراقبت های لازم می‌توان از احتمال این نوع مصدومیت کم کرد.

یکی از آسیب دیدگی‌های شایع در بین ورزشکاران و البته کسانی که ورزش روزانه می کنند آسیب دیدگی‌ ناحیه زانو است. با رعایت اصول خاص و انجام مراقبت های لازم می‌توان از احتمال این نوع مصدومیت کم کرد.

بیشتر بخوانید: پارگی رباط صلیبی قدامی زانو

 

 برای مراقبت از زانو به هنگام ورزش کردن راه‌هایی وجود دارد که عبارتند از :

 

1- بدن را قبل از شروع ورزش گرم کنید و حرکات کششی انجام دهید. گرم کردن بدن و انجام حرکات کششی باعث افزایش جریان خون و لنف به داخل ساختار مفاصل و بافت‌های نزدیک به آنها می‌شود، به این ترتیب ماهیچه‌ها و رباط‌های قسمت زانو منعطف‌تر می‌شوند و فشار وارد بر تاندون‌ها و زانوها کم می‌شود.

2- تعادل عضلات را افزایش دهید. ماهیچه‌های پایین تنه را قوی کنید تا از میزان فشار به زانوها کاسته شود. سعی کنید تعادل بین قدرت عضلات چهار سر ران و همسترینگ را برقرار کنید ، بدین شکل ثبات و قدرت مفصل زانو افزایش می یابد.

3- از انجام بیش از حد ورزش بپرهیزید. بسیاری از ورزشکاران به دلیل انجام بیش از حد ورزش زانوهای خود را تحت فشار می‌گذارند.

4- ناگهان شدت ورزش را افزایش ندهید. به بدن خود این امکان را بدهید که به تدریج به ورزش عادت کند. انجام ورزش با شدت زیاد بدون فرصت دادن به بدن باعث می‌شود که زانو آسیب ببیند. دقت داشته باشید که تغییر ایجاد کردن در ورزش ممکن است زیاد به نظر شما در شدت آن تاثیر نداشته باشد ، اما ممکن است فشار بیشتری به مفاصل وارد کند.

5- از پاها مراقبت کنید. پاها تاثیر زیادی بر زانوها می‌گذراند. از کفش‌های مناسب استفاده کنید و هر آسیبی که به پای شما رسید از آن مراقبت کنید. زمانی که دچار مصدومیت می‌شوید آن را سرسری نگیرید. درمان ناکامل و جزئی بسیاری از مصدومیت‌های زانو عامل آرتروز در آینده است. برای مثال کسی که رباط صلیبی پاره کرده است، ممکن است بتواند زندگی عادی خود را ادامه دهد، اما اگر رباط پاره خود را از طریق جراحی ترمیم نکند، قطعا در سنین بالاتر دچار ساییدگی مفصل زانو و آرتروز خواهد شد.

6- در تمرینات ورزشی بر قسمت‌های مختلف بدن کار کنید و فشار را در تمام طول جلسه تمرین بر یک استخوان یا یک گروه از عضلات نگذارید.

7- به هنگام انتخاب رشته ورزشی خود بدانید که چه مقدار فشار به زانوی شما وارد می‌شود. از ورزش‌هایی که فشار زیادی به زانوی شما می‌آورند، بپرهیزید. مخصوصا اگر سابقه قبلی دارید.

8- دستگاه‌های ورزشی را درست انتخاب کنید. انتخاب نادرست دستگاه‌های ورزشی باعث ایجاد مشکل می‌شود. برای مثال اگر می‌خواهید دستگاه دوچرخه ثابت بخرید به جای قرار گرفتن پدال‌ها دقت کنید.

9- اضافه وزن خود را کم کنید. اضافه وزن باعث می‌شود که فشار وارد بر زانو بیشتر شود. اضافه وزن باعث ایجاد آرتروز می‌شود.

10- به علایم بدن خود دقت کنید. اگر احساس درد می‌کنید مشخص است که فشار زیادی به بدن خود وارد کرده‌اید. با احساس درد بلافاصله از میزان فعالیت خود بکاهید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات