برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آلرژی یا حساسیت فصلی بهاره چیست؟

آلرژی یا حساسیت فصلی بهاره چیست؟ آلرژی فصلی یکی از شایع‌ترین آلرژی‌ها است. آلرژی فصلی یا به عبارت دقیق‌تر التهاب بینی ناشی از آلرژی معمولا در فصل‌های بهار و تابستان به وجود می‌آید و ناشی از گرده‌های گیاهی است. این بیماری ناشی از استنشاق گرده‌های گیاهی و نیز وارد شدن آن به چشم است.
آلرژی فصلی یکی از شایع‌ترین آلرژی‌ها است. آلرژی فصلی یا به عبارت دقیق‌تر التهاب بینی ناشی از آلرژی معمولا در فصل‌های بهار و تابستان به وجود می‌آید و ناشی از گرده‌های گیاهی است. این بیماری ناشی از استنشاق گرده‌های گیاهی و نیز وارد شدن آن به چشم است. زمان بروز علائم بیماری ممکن است از اوایل بهار تا اواخر تابستان، برحسب گرده گیاهی که به آن حساسیت وجود دارد و زمان معین گرده‌افشانی آن گیاه متفاوت باشد. معمولا افراد دارای آلرژی به گرده‌های گیاهی ممکن است همزمان به میوه‌ها و سبزی‌های خاص و نیز به بعضی آجیل‌ها و مغزهای خوراکی هم حساسیت داشته باشند.
 
از علل مهم افزایش حساسیت یا آلرژی فصلی، گرده‌های گل‌ها و گیاهان است که در اثر گرده‌افشانی ایجاد می‌شود. گرده‌افشانی درختانی مانند نارون، گردو، افرا و چنار در اسفندماه شروع می‌شود و تا اواسط بهار ادامه می‌یابد، ولی علوفه‌ها از ماه‌های اردیبهشت و خرداد گرده‌افشانی می‌کنند و تا اواسط مردادماه ادامه می‌یابد و علف‌های هرز در اواخر تابستان تا اوایل پاییز گرده‌افشانی می‌کنند. در این میان، گل‌ها و گیاهانی مثل شمعدانی و گل‌سرخ حساسیت‌زا هستند.
 
علائم اصلی این بیماری حملات مکرر عطسه، آب‌ریزش بینی، خارش و آب‌ریزش چشم‌ها، احساس خارش در گلو، سقف دهان و گوش‌ها، کاهش تمرکز و احساس ناخوشی کلی است. تحقیقات نشان می‌دهد، التهاب مخاط بینی ناشی از آلرژی‌های فصلی می‌تواند در طول همه ماه‌های سال ایجاد شود و افراد را با مشکل مواجه کند. بیشتر مردم براین باور هستند که آلرژی‌های فصلی تنها در فصل بهار اتفاق می‌افتد و شدت می‌یابد، اما در عین حال پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد، التهاب مخاط بینی ارتباط به فصل خاصی ندارد و به خصوص در افراد مبتلا به آسم نباید نادیده گرفته شود.
 
بیشتر بخوانید: آلرژی فصل بهار را با این روش ها از خود دور کنید
 
 
به اعتقاد پژوهشگران، عوامل مختلفی در بروز آلرژی‌های فصلی موثر است که به فصل خاصی ارتباط ندارد و برای درمان این دو بیماری به صورت همزمان استفاده از کورتیزون استنشاقی (بکلومتازون بینی) می‌تواند، التهاب مجاری بینی و برونشیت‌ها را کاهش دهد و درمان موثری باشد. به گفته کارشناسان، در صورتی که افراد می‌دانند به چه گرده گیاهی حساس هستند، باید سعی کنند در فصل گرده‌افشانی آن گیاه از رفتن به محل‌های رویش آن گیاه خودداری و از عینک‌های آفتابی برای جلوگیری از وارد شدن گرده‌ها به چشم‌ها استفاده کنند. بهتر است برای جلوگیری از حساسیت، داخل بینی را با سرم نمکی (نرمال سالین) شستشو دهیم و یا با اندکی وازلین داخل بینی را چرب کنیم. متخصصان پیشنهاد می‌کنند اگر در محل زندگی افراد گرده‌های گیاهی بسیاری در فضا پراکنده می‌شود، بهتر است در فصل‌های بهار و تابستان درها و پنجره‌های اتاق خواب را در اواسط صبح (حدود ساعت10)و ابتدای غروب (حدود ساعت19) بسته نگه داشته شوند، چرا که معمولا در این ساعت‌ها اوج گرده‌افشانی گیاهی صورت می‌گیرد.
 
همچنین افراد دارای آلرژی از رفتن به پارک‌ها یا مزارع به خصوص در اینکه زمان غروب خودداری کنند. این افراد برای تعیین این که به کدام گرده‌های گیاهی حساسیت دارند، بهتر است به یک کلینیک آلرژی مراجعه کنند.
 
برای درمان علائم این بیماری، بهتر است از قرص‌های آنتی‌هیستامین و اسپری‌های ضدالتهابی‌بینی استفاده شود، زیرا اسپری‌ها یا قطره‌های بینی ضدالتهاب با کاهش تورم، گرفتگی بینی را برطرف می‌کنند. اسپری‌ها یا قطره‌های بینی ضدآلرژی مانع اثر عامل آلرژی‌زا می‌شوند، همچنین در موارد مقاوم از اسپری‌های بینی کرومولین‌سدیم استفاده می‌شود که با جلوگیری از آزاد شدن هیستامین در بدن از بروز علائم آلرژی ممانعت می‌کند. اگر گرفتگی بینی باعث ناراحتی چندانی نشود، قرص یا اسپری‌ها خیلی مفید نیستند.
 
اگر به ‌رغم درمان‌های دارویی، علائم شدید حساسیت در فرد باقی بماند، باید به روش خاصی نسبت به گرده گیاهی عامل بیماری، حساسیت‌زدایی انجام شود. در این روش مقادیر کمی از آن گرده گیاهی در طول یک دوره سه ساله به فرد تزریق می‌شود تا فرد نسبت به آن تحمل پیدا کند و آلرژی درمان شود. با تزریق مواد آلرژی‌زای مختلف به زیر پوست و مشاهده واکنش حاصل می‌توان نوع ماده آلرژی‌زا را تعیین کرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات