برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خطر جدی انتقال بیماری‌های عفونی از حیوانات

خطر جدی انتقال بیماری‌های عفونی از حیوانات مقاله‌ای که در مجله انجمن پزشکی‌ کانادا به چاپ رسیده، نشان داده که 77 درصد ازخانواده‌هایی که دارای بیمار سرطانی بودند در معرض تماس با حیوانات خانگی قرارداشتند.
حیوانات خانگی جزو محبوب و دوست‌داشتنی میلیون‌ها خانوار به شمارمی‌روند. خیلی از آنها باعث تشویق صاحبان خود به ورزش و پیاده‌روی بیشتر می‌شوند، به کودکان اهمیت‌دادن به دیگر موجودات را آموزش می‌دهند و گاه صاحبان خود را شاد و خوشحال می‌کنند. با این حال، نزدیک به نیمی از خانواده‌ها غافل از این هستند که این حیوانات عاملی هستند برای گسترش عفونت‌های باکتریایی و انگلی. هرچند افرادی که از لحاظ جسمانی سالم هستند، در مقابل این باکتری‌ها و پاتوژن‌ها مقاوم هستند، اما کودکان، زنان باردار، سالمندان وافراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی مانند بیماران سرطانی، معمولا بسیارآسیب پذیرترهستند.
مقاله‌ای که در مجله انجمن پزشکی‌ کانادا به چاپ رسیده، نشان داده که 77 درصد ازخانواده‌هایی که دارای بیمار سرطانی بودند در معرض تماس با حیوانات خانگی قرارداشتند. هدف از این گزارش افزایش آگاهی‌ برای مقابله با خطرات بهداشتی ناشی‌ ازنگهداری حیوانات خانگی ازجمله سگ، گربه، جوندگانی مانند همستر و خزندگان یا دوزیستان مانند مارمولک، لاک پشت و قورباغه است. همه این حیوانات به‌طور بالقوه می‌توانند باعث انتقال سالمونلا، باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک مانند کلستریدیوم دیفیسیل، کامپیلوباکتر ژژونی و انواعی از انگل‌ها از جمله کرم‌های قلاب‌دار، کرم‌های گرد (نماتودها) و تکسوپلاسما شوند.

توکسوپلاسما، انگلی است که از طریق تماس با مدفوع گربه به انسان منتقل می‌شود و به‌ویژه برای زنان باردار و جنین آنها می‌تواند خطرناک باشد. همچنین گزش حیوانات، خراش واستشمام یا بلع تصادفی ذرات ریزمدفوع آنها از راه‌های دیگرانتقال بیماری است.
دکتر جیسون استال، محقق کالج دامپزشکی دانشگاه اوهایو می‌گوید که دهان حیوانات خانگی مثل سگ وگربه مملو از باکتری‌ها و ارگانیسم‌های مختلفی‌ است که باعمل لیسیدن به صورت انسان منتقل می‌شوند.
اپیدمی اخیرآنفلوانزای سگی در امریکا صد‌ها حیوان خانگی را مبتلا کرد و باعث نگرانی صاحبان این حیوانات شد، اما مرکزکنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اعلام کرد که این ویروس تهدیدی برای انسان محسوب نمی‌شود، چرا که این بیماری فقط می‌تواند ازسگی‌ به سگ دیگر منتقل شود و تاکنون هیچ موردی ازانتقال آن به انسان گزارش نشده است.
اما در کل با رعایت این چند نکته بهداشتی می‌توانید ازانتقال بیماری‌ها پیشگیری کنید:
  • آکواریوم‌ها، قفس‌ها و بستر حیوانات خانگی را مرتبا تمیزکنید (استفاده از دستکش‌ الزامی است).
  • بعد از تماس با حیوان دست‌های خود را کاملا شستشو دهید.
  • از تماس با حیوانات غریب و غیربومی اجتناب کنید.
  • جعبه های مدفوع را دور از ظرف غذای حیوانات نگاه دارید.
  • به طورمنظم حیوانات خود را برای چک‌آپ نزد دامپزشک ببرید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات