برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آسیب گردنی ناشی از تلفن‌های هوشمند

آسیب گردنی ناشی از تلفن‌های هوشمند ما به صورتی مداوم با زاویه‌ای مشخص به پایین نگاه می‌کنیم که این روی ستون فقرات ما تاثیر می‌گذارد و تحقیق‌های تازه نشان داده‌اند که می‌تواند به آسیب‌های دائمی منجر شود.
ما به صورتی مداوم با زاویه‌ای مشخص به پایین نگاه می‌کنیم که این روی ستون فقرات ما تاثیر می‌گذارد و تحقیق‌های تازه نشان داده‌اند که می‌تواند به آسیب‌های دائمی منجر شود.
آیا تلفن‌های هوشمند مایه آسیب هستند؟ طبق تحقیق تازه‌ای که یک پزشک آمریکایی انجام داده است، تلفن‌های هوشمند می‌توانند بسیار مضر باشند. مخصوصا که پیام متنی فرستادن با گردن به جلو خم‌شده یا «تکست نک»(text neck) به همه‌گیری بدل شده است که می‌تواند به آسیب‌های دائمی منجر شود. وضعیتی در هنگام گرفتن گوشی هوشمند در دست به بدنمان می‌دهیم، طبق گفته جراحی که این تحقیق را انجام داده است، باعث افزایش فشار بر استخوان‌ها در گردن می‌شود و ممکن است در طولانی‌مدت به فرسایش شدید بینجامد و عمل جراحی را ضروری کند. دکتر کنت هنسراج، می‌گوید: « هرچند وزن سر ما بین 5/4 تا 5/5 کیلوگرم است، وقتی که ما سر خم شده رو به پایین به گوشی‌های هوشمندمان نگاه می‌کنیم وزن موثری که به گردن فشار می‌آورد بیشتر می‌شود. به طوری که این وزن در زاویه 15 درجه، 12 کیلوگرم است و در زاویه 60 درجه تا 27 کیلوگرم بالا می‌رود.»
بر اساس این تحقیق، در کاربران این روزهای گوشی‌های هوشمند که به‌طور متوسط هر روز بین 2 تا 4 ساعت سرهایشان را پایین گرفته‌اند، ما با افرادی روبه‌رو هستیم که بین 700 تا 1400ساعت در طول سال استرس اضافی به ستون فقرات گردنی‌شان وارد می‌کنند.»
بیشتر بخوانید: خطر موبایل برای مهره های گردن - چگونه از سندرم گردن پیامکی پیشگیری کنیم

سامی مارگو، از انجمن فیزیوتراپی و توانبخشی انگلستان می‌گوید: «به اعتقاد من «تکست‌نک» روبه افزایش است. مردم زندگی‌شان را با پیامک پیش می‌برند، از رفتارهای واقعی‌شان فاصله می‌گیرند و متوجه نمی‌شوند که احتیاج به استراحت دارند.» این شیوه از زندگی می‌تواند منجر به سردرد، گردن‌درد، دست‌درد و بی‌حسی شود. چرا که وقتی شما درحالت طبیعی ایستاده‌اید، انحنای موجود در گردن شما و ستون فقراتتان در تراز صحیح قرار گرفته است، اما وقتی برای مدت زمانی طولانی چانه خود را به سمت پایین می‌آورید و به قفسه سینه‌تان نزدیک می‌کنید، در واقع در حال ایجاد کشش در کل ساختار گردن هستید. سامی مارگو می‌گوید: «درنهایت، با ادامه دادن به این شیوه زندگی بی‌حرکت، عواقب خطرناکی در انتظار افراد است.»
او به افراد توصیه می‌کند تا دوباره صدا را به رسمیت بشناسند و به جای پیامک با یکدیگر تلفنی صحبت کنند. بهتر است به‌صورت معمول استراحتی به خود بدهند و برای دوری از مشکل، وضعیت خودشان را در هنگام ارسال پیامک تغییر دهند. البته این نخستین مرتبه‌ای نیست که در این‌باره هشدار داده می‌شود. پس از بالارفتن فزاینده مرگ عابران پیاده در آمریکا در سال 2011 برخی شهرها جریمه‌هایی برای افرادی که در حین راه رفتن پیامک می‌فرستند وضع کردند.
شست بلک‌بری (Blackberry thumb)، اصطلاحی که برای آسیب‌های مکرری که به خاطر فشار به انگشت شست در حین ارسال پیامک ایجاد می‌شود، ساخته شد، با اصطلاح دست آی‌پد (ipad hand ) دردهایی که به خاطر تایپ کردن و کشیدن دست بر روی تبلت‌ها ایجاد می‌شود، ادامه یافت. به نظر می‌رسد فهرست بیماری‌ها با هر قلم تازه‌ از تکنولوژی گسترش می‌یابد/.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات