برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بوی بد دهان نشان چیست؟

بوی بد دهان نشان چیست؟ بوی بد دهان (هالیتوز) بوی ناخوشایندی است که در هوای بازدمی فرد به مشام می‌رسد و ممکن است منشاء آن حفره دهان باشد یا نباشد.
بوی بد دهان (هالیتوز) بوی ناخوشایندی است که در هوای بازدمی فرد به مشام می‌رسد و ممکن است منشاء آن حفره دهان باشد یا نباشد.
حفره‌های موجود در دهان و زبان‌های دارای شیارهای عمیق مخزن باکتری‌‌هایی (پلاک‌های میکروبی)‌ هستند که ترکیبات فرار گوگرد را ایجاد می‌کنند و مسبب بوی بد دهان می‌شوند. دهان بدبو می‌تواند علامت هشداردهنده بیماری لثه باشد که توسط پلاک‌های میکروبی ایجاد می‌شود. مسواک‌زدن دندان‌ها و حتی زبان می‌تواند به پاک کردن باکتری‌های بد کمک کند. دندان‌پزشکان اغلب به بیماران توصیه اکید می‌کنند که پلاک‌های بین دندان‌ها را با نخ دندان بردارند. گاه حتی به‌کار بردن نخ دندان هم نمی‌تواند از بوی بد دهان جلوگیری کند، فقط مصرف اندکی از برخی غذاها می‌تواند بوی بد را به دهان بازگرداند.
بوی غذاهای حاوی سیر و پیاز خورده شده می‌تواند تا مدت‌ها پس از صرف غذا باقی بماند. غذا وارد جریان خون می‌شود و به شش‌ها می‌رود و موجب بدبو شدن بازدم می‌شود. دهان‌شویه و آدامس تنها به‌طور موقت بوی بد را می‌پوشانند و این بو تا زمانی که غذا از بدن دفع نشده است، ادامه می‌یابد.
دهان بدبو اغلب نماینده یک بدن ناسالم است. دانشمندان به‌طور مستقیم بیماری لثه و بیماری قلبی را با هم مرتبط می‌دانند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که سایر بیماری‌ها و مشکلات بهداشتی بوی بد دهان را به‌عنوان یک عارضه ایجاد می‌کنند.
بزاق دهان را از باکتری‌های مولد بوی بد خارج آن در امان نگاه می‌دارد. شب هنگام همگی ما اساسا به خشکی دهان مبتلا می‌شویم. هیچ‌کس در زمان خواب بزاق تولید نمی‌کند و به‌همین دلیل ما صبحگاه با بوی بد دهان از خواب برمی‌خیزیم.
بیماران مبتلا به سرطان که پرتودرمانی می‌شوند، اغلب بوی بد دهان را تجربه می‌کنند. یک بیمار مسن مبتلا به بوی بد و خشکی مداوم دهان ممکن است حتی به بیماری‌های بدتری مبتلا شود. خشکی دهان بلع دشوار را به همراه دارد.
به‌همین دلیل ممکن است غذا به آسانی به لوله تنفسی و شش‌های بیمار وارد شود و این امر می‌تواند ابتلا به ذات‌الریه را سبب شود. نارسایی کلیه، دیابت، تغییرات هورمونی و مشکلات ریوی نیز می‌توانند بوی بد دهان را سبب شوند.
توتون عامل بدبو شدن تنفس سیگاری‌ها است. اختلالات گوارشی از قبیل اشکال در سوخت و ساز اسیدهای چرب و اجابت مزاج به دفعات کم می‌تواند مولد بوی بد دهان باشد.
بدیویی دهان همچنین از عوارض رژیم گرفتن و تغذیه نامرتب است. افرادی که رژیم‌غذایی کم‌کربوهیدرات مصرف می‌کنند، ممکن است دچار بوی بد دهن شوند.
برای دانستن اینکه آیا باید درباره بوی بد دهان خود نگران باشید یا نه، با یک دندانپزشک یا پره‌اودونتولوژیست (متخصص بافت‌های اطراف دندان) مشورت کنید.
دندان‌های خود را مرتبا با یک مسواک الکتریکی مسواک بزنید. مسواک الکتریکی دندان‌ها را بهتر از مسواک‌های دستی معمولی تمیز می‌کند. دندان‌های خود را مرتبا نخ دندان بزنید و دهان خود را هر روز با یک دهان‌شویه بشویید تا از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات