برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

توقف ورزش روزانه چه بلایی سر بدن ما می آورد؟

توقف ورزش روزانه چه بلایی سر بدن ما می آورد؟ شاید یک روز نرفتن به باشگاه آسیب جدی ای به شما نمی رساند اما توقف کامل و یک باره روزانه می تواند اثرهای منفی برای جسم و حتی ذهن شما همراه داشته باشد.

شاید یک روز نرفتن به باشگاه آسیب جدی ای به شما نمی رساند اما توقف کامل و یک باره روزانه می تواند اثرهای منفی برای جسم و حتی ذهن شما همراه داشته باشد. اگر به دلیل بیماری یا آسیب دیدگی خاصی برای مدتی مجبور به کناره گیری از ورزش شده اید، با پزشک خود در این باره مشورت کنید تا روش هایی را به شما آموزش دهد که با انجام آنها تناسب اندام خود را حفظ کنید و در عین حال آسیبی هم نبینید. اگر پزشک، انتخاب را برعهده شما گذاشت، به جای دست کشیدن از تمام ورزش روزانه خود، سعی کنید فقط کار کردن با دستگاه های سنگین را حذف کنید و به باقی آن طبق روال عادی بپردازید. با کنار گذاشتن ورزش روزانه یک یا همه عواقب زیر در انتظارتان است.

1-ماهیچه ها منقبض می شوند

بر خلاف باور عمومی، ماهیچه های شما با کنار گذاشتن ورزش تبدیل به چربی نمی شوند بلکه دوباره منقبض می شوند. اگر پس از توقف ورزش برای متناسب ماندن بدنتان از میزان ورودی کالری روزانه بکاهید، ماهیچه های شما کوچکتر می شوند؛ در حالی که اندازه بدنتان ثابت باقی می ماند اما اگر از میزان کالری خود کم نکنید و مقدار آن را مشابه زمانی که ورزش می کردید نگه دارید، چربی مضاعفی ایجاد می شود که روی ماهیچه ها را می گیرد و اینطور به نظر می رسد که ماهیچه های خوش فرم بازوی شما به گوشتی شل و بد شکل تبدیل شده است.

2-تغییرات خلق و خو  

پزشکان و روان شناسان مدت هاست از مزایای ورزش در تغییر خلق و خوی انسان سخن می گویند. آخرین پژوهش ها نیز نشان داده اند ورزش کردن باعث سرکوب مواد شیمیایی تولید کننده استرس و آزاد کردن مواد کاهنده استرس در بدن می شود. هنگامی که فعالیت ورزشی تان را متوقف می کنید، از این مزیت مهم محروم می شوید. همچنین ممکن است کج خلق تر از قبل به نظر برسید و حتی با افزایش وزن تدریجی خود، اعتماد به نفسی پایین تر از پیش پیدا کنید. با این حال با تمام عوارضی که کنار گذاشتن ورزش دارد، هیچ وقت نباید از آغاز تمرین های مداوم روزانه با این توجیح که ممکن است آنها را رها کنیم، شانه خالی کنیم. بیشتر مواقع انجام ورزش های سبکی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و کوهنوردی می تواند تناسب اندام ما را حفظ کند و فشار زیادی هم به زندگی ما وارد کند. بهتر است با تمرین هایی شروع کنید که می دانید بدون امکانات و در هر شرایطی می توانید آنها را ادامه دهید.

3-کاهش تناسب اندام

با انقباض ماهیچه ها و صرف زمان بیشتری به تنبلی و استراحت در منزل، تناسب اندام سابق شما از دست می رود. بنیه شما، همراه انرژی و قدرت انعطاف پذیریتان طی تنها چند هفته پس از توقف ورزش رو به کاهش می گذارد اما بازگشت دوباره به ورزش کردن می تواند این اثرهای منفی را خنثی کند ولی این امر نیازمند وقت و تلاش قابل توجهی است. متخصصان طب ورزشی معتقدند مدت زمانی که طول می کشد تا فرد به تناسب پیشین خود برگردد به مجموعه عواملی مانند وزن، سن و شدت فعالیت ورزشی بستگی دارد.

4-تغییرات قلبی-عروقی

ورزش منظم باعث تغییراتی برای بهتر شدن جریان قلبی-عروقی بدن می شود. چنانچه ورزشکاری حرفه ای باشید و ورزش را قطع کنید سلامت و شدت جریانات قلبی-عروقی بدنتان در عرض سه هفته و با سرعت بیشتری نسبت به یک ورزشکار معمولی رو به کاهش می رود. اگر ورزشکار حرفه ای نبوده اید اما تمرین های منظم و به نسبت سختی داشته اید، این زمان برای شما به 12 هفته تبدیل می شود اما اگر به شکل تفریحی ورزش می کرده اید، تغییرات چندانی در این زمینه ایجاد نشده و شما سریع تر به حالت اولیه خود برمی گردید. انباشته شدن سلولیت در بخش هایی از بدن مانند بالای ران ها و اطراف باسن تا حد زیادی به سلامت جریان عروقی بدن مربوط است. با رها کردن ورزش، سلولیت ها به شکل اول خود بازمی گردند که در بیشتر اوقات برطرف کردن آنها به همین راحتی ها نیست و نیاز به اقدام های دیگری مانند لیپولیزر و ... دارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات