برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تحمیل دود سیگار به آنها که دوستشان داریم!

تحمیل دود سیگار به آنها که دوستشان داریم! سیگاری تحمیلی شخصی است که به صورت غیرداوطلبانه در معرض دود سیگار دیگران باشد.
استنشاق غیرداوطلبانه دود ناشی از سوختن سیگار به معنی سیگاری تحمیلی بودن است. این دود ناشی از سیگار، خطرات جدی را خصوصا برای کودکان و افراد خانواده سیگاری که در تماس دایم با این دود هستند دربر دارد.
شخصی که با افراد سیگاری زندگی می‌کند و در معرض دود سیگار قرار می‌گیرد مثل این است که یک چهارم میزان نیکوتین سیگارهای استفاده شده روزانه را وارد بدن خود می‌کند. سیگاری تحمیلی شخصی است که به صورت غیرداوطلبانه در معرض دود سیگار دیگران باشد.

 

عوارض دود سیگار برای کودکان قبل و بعد از تولد چیست؟

عوارض دود سیگار برای کودکان از زمان بارداری شروع می‌شود؛ یعنی زمانی که دستگاه تنفس هنوز به طور کامل شکل نگرفته است و در طی این دوران با استعمال هر نخ سیگار توسط مادر یا اطرافیان، اثرات جانبی زیادی در جنین به وجود می‌آید.
سیگار کشیدن در طول حاملگی موجب عوارض زیادی می‌شود از جمله؛ مرده‌زایی، سقط خود به خود، مرگ جنین، مرگ در دوران نوزادی و مرگ ناگهانی نوزاد. وزن نوزادان مادران سیگاری حدود 170 تا 200 گرم کمتر از نوزادان مادران غیرسیگاری است.
پیدایش برونشیت و عوارض تنفسی در سال اول زندگی در کودکانی که یکی از والدین آن‌ها سیگار می‌کشد، شایع‌تر است.
حدود ۹۰ درصد نیکوتین تنباکوی دود شده به دیوار، سطوح و لباس، پوست و مو و وسایل اطراف فرد مصرف کننده مواد دخانی می چسبد و ثابت شده است این ذرات سمی یا همان دود دست سوم تا ماه ها قابل پایداری و تاثیرگذاری هستند. این موضوع به ویژه در نوزادانی که روی زمین سینه خیز راه می روند و وسایل را در دهانشان می گذارند، خطرناک است.
میزان بروز سرماخوردگی، عفونت گوش میانی، گلو درد و گرفتگی صدا در کودکانی که والدین سیگاری دارند بیش از کودکانی است که والدین غیرسیگاری دارند. اگر مصرف سیگار به همین ترتیب ادامه یابد، ۱۵۰ میلیون کودک در جهان به علت عوارض ناشی از دود سیگاری از بین خواهند رفت. عفونت‌های تنفسی یکی از مهم‌ترین علل مرگ کودکان در اثر استنشاق دود سیگار به شمار می‌آید.
در یک بررسی سطح کوتینین (یک متابولیت فعال نیکوتین) ادرار اطفالی که والدین سیگاری دارند ولی دور از کودکان خود سیگار می کشند اندازه گیری شد و این میزان حدود هفت برابر کودکان با والدین غیرسیگاری گزارش شد . این میزان در کودکانی که والدینشان در کنارشان اقدام به مصرف دخانیات می کنند هشت برابر کودکانی ارزیابی شده است که والدین معتاد به سیگار در منزل مواد دخانی استعمال نمی کنند.
 

بیماری‌های ناشی از استعمال تحمیلی دخانیات کدامند؟

دود ناشی از استعمال دخانیات حاوی بیش از ۴۰۰۰ ماده سمی و بیش از ۸۰ ماده سرطان‌زا است که افراد غیرسیگاری به صورت غیرداوطلبانه در معرض ابتلا به بیماری‌های ناشی از آن هستند.
قرار گرفتن در معرض دود سیگار، خطر بیماری‌های تنفسی را در بالغان تا حدود ۲۵ درصد و در بچه‌ها تا حدود ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش خواهد داد.
ریه‌های فرد غیرسیگاری در مجاورت فرد سیگاری، عملکرد ضعیف‌تری نسبت به یک فرد غیرسیگاری سالم دارد.
طبق آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از ۳۰ درصد بیماری‌های قلبی-عروقی و یک سوم بیماری‌های تنفسی در میان سیگاری‌های تحمیلی به وجود می‌آید.
غیر از آثار مزمن ناشی از دود سیگار که در بالا اشاره شد، آثار حاد استعمال تحمیلی دخانیات شامل تحریک چشم (سوزش، خارش، اشک ریزش)، آبریزش بینی، سرفه، خس‌ خس سینه، تهوع، سردرد و تکرار حملات آلرژی و آسم است.
بسیاری از سرطان‌ها در ارتباط با دود محیطی سیگار هستند که از مهم‌ترین آن‌ها سرطان‌های ریه، حفره دهان و حنجره است.
 

چرا دود فرعی ناشی از سوختن سیگار خطرناک است؟

دود سیگار یک ترکیب پیچیده با بیش از ۴۰۰۰ ماده سمی متفاوت است. این دود دو قسمت دارد. دود اولیه سیگار که از فیلتر سیگار خارج شده و با هر پک وارد دستگاه تنفس فرد سیگاری می‌شود و دود فرعی سیگار که از قسمت مشتعل سیگار ناشی می‌شود. دود فرعی سیگار نیز مانند دود اولیه تهدیدی جدی برای سلامت است که در اصل مجموع دودهای حاصل از سوختن انتهایی محصول دخانی (دود ثانویه) و دودی است که فرد سیگاری به بیرون می‌دمد (دود ثالثیه). غلظت بسیاری از مواد سمی موجود در دود ثانویه و ثالثیه بیش از مواد موجود در دود اولیه است، مانند مونوکسید کربن که فرد سیگاری استنشاق می‌کند.
مجاورت با دود فرعی سیگار منجر به بیماری‌های بسیاری می‌شود. حتی مواجهه کوتاه مدت با آن نیز اثرات سویی برای فرد به همراه دارد.
سیگار کشیدن در طول حاملگی موجب بیماری‌های زیادی از جمله مرده‌زایی، سقط خود به خود، مرگ جنین و مرگ ناگهانی نوزاد می‌شود.
دود ناشی از استعمال دخانیات حاوی بیش از ۴۰۰۰ ماده سمی و بیش از ۸۰ ماده سرطان‌زا است. شخصی که با افراد سیگاری زندگی می‌کند و در معرض دود سیگار قرار می‌گیرد مثل این است که سالانه ۸۰ نخ سیگار کشیده باشد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات