برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

وقتی کمرم درد می کند!

چه کسانی بیشتر در خطر کمر درد هستند؟ بیشتر افراد اولین کمر درد را در ۳۰ سالگی تجربه می کنند. با افزایش سن احتمال حملات افزایش پیدا می کند. عوامل دیگری که باعث آسیب رسیدن به کمر و ایجاد درد می شود شامل: -وزن بالا -عدم فعالیت بدنی -مشاغلی که نیاز به بلند کردن اجسام سنگین دارد. -شغل رانندگی و....
ماساژ درمانی در مطالعات صورت گرفته مشخص شده که ماساژ می تواند به تسکین درد کمر کمک کند. بعد از گذشت ۱۰ هفته، کسانی که ماساژ ضعیفی دریافت کرده بودند، نسبت به افرادی که تحت درمان های سنتی بودند، درد کمتر و توانایی بهتری برای انجام فعالیت های روزانه خود داشتند. نوع ماساژی که بیمار دریافت می کند مهم نیست .تاثیر طولانی مدت این روش در کمردردهای حاد اثبات نشده است.
کشش کمر دو نوع از تمرینات حرکتی تقویتی که برای کمر بسیار مفید است عبارت است از خم شدن و کششی. در خم شدن، شما جهت کشش ماهیچه های کمر و باسن به جلو خم می شوید. در تمرینات کششی، شما به عقب خم می شوید تا ماهیچه هایی که ستون فقرات را حمایت می کنند بکشید. یک مثال از این تمرین بالا آوردن پا در حالی است که روی شکم دراز کشیده اید. بسته به علت درد کمر، بعضی از تمرینات ورزشی را نباید انجام دهید. اگر به کمر درد مبتلا هستید، حتما قبل از انجام هر ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.
درمان دارویی کمر دردهای معمولی، اغلب با مسکن های بدون نسخه مثل استامینوفن، ایبوپروفن و یا ناپروکسن بهتر می شود. پمادهای ضد درد نیز گزینه خوبی برای دردهای عضلانی است. برای دردهای شدید یا مزمن، پزشک ممکن است داروهای دیگری تجویز کند.
مراقبت های خانگی به هنگام کمر درد کمر دردهایی که در نتیجه فشارهای عضلانی ایجاد شده، معمولا خود بخود بهتر می شود، اما شما می توانید برای تسریع درمان خود اقداماتی انجام دهید. کیف آب گرم یا حمام آب گرم باعث شل شدن عضلات و تسکین موقتی درد می شود.
گرفتگی عضلات یا سیاتیک؟ گاهی کمر درد در اثر بلند کردن اجسام سنگین یا ورزش شدید اتفاق می افتد که علت آن گرفتگی عضلات است. اما گاهی کمر درد به دیسک مربوط می شود که دچار پارگی یا بیرون زدگی شده است و چنانچه در این حالت بر عصب سیاتیک فشار وارد کند، درد از باسن به پاها کشیده می شود. به این حالت، دیسک گفته می شود.
عامل کمر درد: ورزش ورزش کردن سنگین و بیش از اندازه در باشگاه یا زمین های ورزشی نیز یکی از شایع ترین علل گرفتگی ماهیچه هاست که نهایتا منجر به کمر درد می شود. این حالت به ویژه وقتی آسیب بیشتری وارد می کند که فرد در طول هفته هیچ گونه فعالیتی ندارد و در آخر هفته ساعت ها در باشگاه یا دیگر جاها به فعالیت و ورزش کردن می پردازد.
درمان فیزیکی اگر کمر درد مدت زمان طولانی است که فعالیت شما را متوقف کرده است، برنامه های توانبخشی در تقویت عضلات و بازگشت مجدد شما به فعالیت های روزانه کمک می کند. یک درمانگر طب فیزیکی به شما می آموزد که چگونه با حرکات کششی، تقویتی و ایروبیک سبک، بدون وارد آمدن فشار بر کمر به تسکین و بهبود درد کمک کنید.
عامل کمر درد: حالت بدن مادر حق داشت وقتی می گفت: صاف بایست! کمر وقتی وزن بدن را به بهترین شکل تحمل می کند، که شما خم نشوید. این بدین معناست که نشستن به شکل صحیح و در حالیکه پاها روی یک چهارپایه کوتاه قرار دارد، کمر و شانه ها را حمایت می کند. وقتی می ایستید نیز سعی کنید وزن بدن را به طور متعادل روی هر دو پا بیندازید.
تشخیص کمر درد برای اینکه به پزشک در تشخیص منبع درد کمک کنید، در شرح نوع درد، زمان شروع درد، علائم مربوطه و هرگونه سابقه بیماری مزمن، دقت کنید. بسته به نوع مشکل و برای تشخیص هر نوع استخوان آسیب دیده، دیسک و یا آسیب های ستون فقرات ممکن است پزشک دستور عکس، سی تی اسکن یا ام-آر-آی بدهد.
عامل کمر درد: شغل اگر شغل شما مستلزم بلند کردن و کشیدن اجسام است و یا هر کاری که باعث پیچش ستون فقرات می شود، می تواند باعث کمر درد شود. با اینحال، نشستن مداوم پشت میز نیز خطر بروز کمر درد را افزایش می دهد. به خصوص اگر صندلی شما راحت نباشد یا مجبور باشید به هنگام کار کردن به جلو خم شوید.
کمر درد چیست؟ درد کمر، یک تجربه مشترک جهانی است؛ تقریبا هر کسی در طول عمر خود حداقل یک بار به کمر درد مبتلا شده است. کمر، از زیر قفسه سینه شروع می شود و به آن ناحیه کمری می گویند. درد در این ناحیه می تواند شدید باشد و یکی از دلایل مهم ترک کار است. خوشبختانه، درد کمر اغلب مواقع به خودی خود خوب می شود. در غیر این صورت درمان های متعدد و موثر زیادی وجود دارد.
باید در رختخواب بمانم؟ وقتی کمر دچار آسیب و صدمه می شود، معمولا افراد ترجیح می دهند از رختخواب خارج نشوند و استراحت کنند. اما اگر کمر درد ناشی از گرفتگی عضلات است، پزشکان توصیه می کنند بیمار هرچه زودتر به فعالیت های روزمره خود بر گردد. مطالعات نشان می دهد استراحت بیش از یک یا دو روز می تواند به واقع باعث بدتر شدن درد شده و حجم عضلات و انعطاف پذیری آن را کاهش دهد.
علائمی که نیاز به مراقبت فوری دارند کمر درد شدید پس از یک افتادن یا آسیب، باید توسط یک پزشک متخصص بررسی شود. دیگر علائم هشدار دهنده شامل از دست دادن کنترل ادرار یا مدفوع، ضعف پاها، تب، احساس درد به هنگام سرفه یا ادرار کردن، دردهای شبانگاهی ودرد کمر در بیماران با سابقه سرطان می باشد. اگر هر یک از این نشانه ها به همراه درد کمر، در شما وجود دارد با پزشک خود مشورت کنید.
عامل کمر درد: بیماری های مزمن تعدادی ازبیماری های مزمن باعث بروز کمر درد می شود. -تنگی نخاع، تنگی فضای اطراف طناب نخاعی است که باعث وارد آمدن فشار بر اعصاب ستون فقرات می شود. -بیماری اسپوندیلوآرتریت منجر به کمر درد مزمن و خشکی می شود که دلیل آن تورم شدید مفاصل در ستون فقرات است. -بیماری فیبرومیالژیا باعث دردهای عضلانی گستره از جمله کمر درد می شود.
طب سوزنی آیا طب سوزنی می تواند کمر درد را درمان کند؟ عقاید و شواهد مختلفی وجود دارد. در سال ۲۰۰۹، مطالعه بر روی چند صد نفر از افرادی که مدتی طولانی کمر درد داشتند، نتایج تعجب آوری نشان داد. کسانی که طب سوزنی شبیه سازی شده دریافت کرده بودند (ضربه زدن بر روی پوست با استفاده از خلال دندان) فواید حاصل از درمان برای آنها همانند کسانی بود که تحت درمان با طب سوزنی واقعی و با سوزن قرار گرفته بودند. بعد از گذشت ۸ هفته، هر دو گروه نسبت به گروهی که طب سوزنی نشده بودند، تسکین بیشتری از درد حاصل شده بود.
عامل کمر درد: فتق دیسک مهره های ستون فقرات، توسط دیسک های ژل مانند پوشانده شده اند تا مانع از اصطکاک و ساییده شدن آنها بر هم شود. یک دیسک ضعیف ممکن است دچار پارگی یا گسیختگی شود، که در این صورت بر نخاع فشار وارد می آید. این حالت را فتق دیسک می گویند که عامل دردهای شدید می باشد.
عامل کمر درد: کیف اگر کیف، کوله پشتی یا کیف اداری تان را روی شانه بیندازید، باعث بروز کمر درد می شود. در واقع هر وزن اضافه ای مثلا کیف بیش از اندازه سنگین، می تواند باعث وارد آمدن فشار به کمر شود، به خصوص اگر حمل کیف سنگین عادت هر روز شما باشد. چنانچه مجبورید کیف سنگین حمل کنید، بهتر است از ساک های چرخ دار استفاده کنید.
نشانه های کمر درد نشانه ها متغیر است؛ از یک درد مبهم تا احساس تیر کشیدن و سیخ زدن. درد ممکن است حرکت و صاف ایستادن را برای فرد سخت کند. کمر درد حاد ناگهان بروز پیدا می کند، اغلب پس از صدمات ورزشی یا بلند کردن اجسام سنگین. دردی که بیش از ۳ ماه طول بکشد، در گروه دردهای مزمن طبقه بندی میشود. اگر درد شما پس از گذشت ۷۲ ساعت استراحت بهتر نشد، باید به پزشک مراجعه کنید.
یوگا شواهد نشان می دهد که یوگا می تواند در کمردرد به بهبود فرد کمک کند. در مطالعه ای که اخیرا صورت گرفته، کسانی که 12 هفته به کلاس های یوگا رفته بودند در مقایسه با افرادی که کتابی در مورد مراقبت برای کمر درد دریافت کرده بودند، علائم کمتری از کمر درد نشان دادند. این مطالعات پیشنهاد می کند که تمرینات کششی معمولی نیز تاثیر خوبی بر تسکین درد دارد. قبل از رفتن به کلاس اطمینان حاصل کنید که مربی در آموزش به مبتلایان به کمر درد تجربه کافی دارد و در صورت لزوم می تواند تمرینات را با توجه به شرایط شما عوض کند.
دستکاری ستون فقرات متخصصان کایروپراکتیک از حرکات آرام دست های خود و یا دستگاه های مخصوص تنظیم کننده، برای دستکاری های تخصصی مهره ها استفاده می کنند تا از این طریق به هدف کایروپراکتیک، یعنی قراردادن دستگاه اسکلتی به شکل منظم دست یابند و در نتیجه، بدن بتواند مشکلات خود را بهبود بخشد و دستگاه عصبی به طور صحیح عمل نماید. این درمان برای هر کسی مناسب نیست.تاثیرات بلند مدت این روش بر کمردردهای حاد مورد مناقشه است.
تزریق اگر درمان های ساده کمک نکند، پزشک درمان تزریق به کمر را بکار می برد. یکی از این روش ها، بلوک ریشه عصبی نامیده می شود که اعصاب تحریک شده را هدف قرار می دهد. در تزریق به کمر از داروهای استروئید استفاده می شود.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات