برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;
سندرم خروجی قفسه سینه به گروهی از اختلالات گفته می شود که در آن رگ های خونی یا اعصاب در فضای بین استخوان ترقوه و اولین دنده (خروجی قفسه سینه یا توراسیک اوتلت) تحت فشار قرار می گیرند. این عمل باعث بروز درد در شانه ها و گردن و بی حسی انگشتان می شود.
بطور کلی سه نوع سندرم خروجی قفسه سینه وجود دارد:
  1. سندرم خروجی قفسه سینه نوروژنیک (نورولوژیک): این شکل از سندرم خروجی قفسه سینه با فشردگی شبکه بازویی مشخص می شود. شبکه بازویی شبکه ای از اعصاب است که از نخاع منشا می گیرند و حرکات ماهیچه و حس در شانه، بازو و دست را کنترل می کنند. در اکثر موارد سندرم خروجی قفسه سینه، علائم نوروژنیک (عصبی) هستند.
  2. سندرم خروجی قفسه سینه عروقی: این شکل از سندرم خروجی قفسه سینه زمانی اتفاق می افتد که یک یا تعداد بیشتری از سرخرگ ها (سندرم خروجی قفسه سینه سرخرگی) یا سیاهرگ ها (سندرم خروجی قفسه سینه سیاهرگی) زیر ترقوه تحت فشار قرار گیرند.
  3. سندرم خروجی قفسه سینه غیراختصاصی: بر سر وجود یا عدم وجود این شکل از سندرم خروجی قفسه سینه همچنان بین پزشکان بحث و جدل است. مبتلایان به سندرم خروجی قفسه سینه غیراختصاصی در ناحیه خروجی قفسه سینه درد مزمنی دارند که با فعالیت بدتر می شود اما علت خاص درد را نمی توان مشخص کرد.
علائم سندرم خروجی قفسه سینه بسته به اینکه چه ساختارهایی تحت فشار باشند، فرق می کند. وقتی اعصاب تحت فشارند علائم سندرم خروجی قفسه سینه نوروژنیک شامل موارد زیر است:
  • ضعف در قاعده گوشتی شست دست
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن بازوها یا انگشتان
  • درد گردن، شانه یا دست
  • ضعف در گرفتن اشیا
 
علائم سندرم خروجی قفسه سینه عروقی عبارتند از:
  • تغییر رنگ دست (رنگ مایل به آبی)
  • درد و تورم بازو، احتمالا به دلیل لخته شدن خون
  • لخته خون در سرخرگ یا سیاهرگ ها در ناحیه بالایی بدن
  • رنگ پریدگی در یک یا تعداد بیشتری از انگشتان دست یا کل دست
  • ضعف یا عدم وجود ضربان در بازویی که تحت تاثیر است
  • انگشتان، دست ها یا بازوهای سرد
  • خستگی بازو پس از فعالیت
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن انگشتان
  • ضعف بازو یا گردن
  • توده ضربان دار نزدیک ترقوه
بطور کلی، علت سندرم خروجی قفسه سینه فشرده شدن اعصاب یا عروق خونی در خروجی قفسه سینه که درست زیر استخوان ترقوه قرار گرفته است، می باشد. علت فشردگی متعدد است و می تواند شامل موارد زیر باشد:
  • نقص آناتومی: نقایص مادرزادی که ممکن است شامل یک دنده اضافی بالای اولین دنده باشد یا یک نوار فیبری محکم که بطور غیرطبیعی ستون فقرات را به دنده متصل می کند.
  • حالت بد بدن: افتادگی شانه ها یا نگه داشتن سر در حالت رو به جلو ممکن است باعث فشردگی در ناحیه خروجی قفسه سینه شود.
  • ضربه: حوادث ناگوار مثل تصادف با ماشین تغییراتی را داخل بدن ایجاد می کند که نتیجه آن فشردگی اعصاب در خروجی قفسه سینه است. شروع علائم در این حالت اغلب با تاخیر است.
  • فعالیت های تکراری: انجام کارهای تکراری در یک بازه زمانی، بافت های بدن را تحریک می کند. این بیماری در تایپیست ها، کارگران خط مونتاژ، بلند کردن اجسام بالاتر از سر یا کارگرانی که وظیفه پر کردن قفسه های فروشگاه را دارند و دست خود را زیاد بالای سر می برند، دیده می شود.
  • ورزش هایی چون شنا، پرتاب دیسک و نیزه یا بیس بال نیز در توسعه علائم این بیماری موثرند.
  • فشار روی مفاصل: چاقی باعث وارد آمدن فشار زیاد به مفاصل گردد. همچنین کیف یا کولی های بزرگ یا زنانی که سینه بزرگ دارند نیز شانس ابتلا به این بیماری را در خود افزایش می دهند.
  • بارداری: از آنجا که بارداری باعث سست شدن مفاصل می گردد علائم سندرم خروجی قفسه سینه ممکن است در دوران بارداری خودش را نشان دهد.
در بسیاری موارد، مخصوصا در شرایط تشخیص زودرس بیماری، رویکردی محافظه کارانه به درمان، موثرتر است. درمان شامل موراد زیر می شود:
 

فیزیوتراپی

اگر شما دارای سندروم خروجی قفسه سینه نوروژنیک هستید، فیزیوتراپی اولین اقدام درمانی است. در این درمان تمرین هایی را یاد خواهید گرفت که عضلات شانه شما را کشیده و تقویت می کنند، تا مجرای خروجی قفسه سینه را باز نمایند و همینطور دامنه حرکتی و وضعیت بدن شما را بهبود دهند. انجام این تمرینات، با گذشت زمان، موجب می شود فشار وارد بر عروق خونی و اعصاب در مجرای خروجی قفسه سینه برداشته شود.
 

داروها

ممکن است پزشک داروهای ضد التهابی، مسکن یا شل کننده عضلات تجویز نماید تا التهاب و درد را کاهش داده و عضلات را آرام نماید.
دارو های باز کننده لخته: اگر سندروم خروجی قفسه سینه در شما از نوع وریدی یا شریانی باشد و در رگ هایتان لخته داشته باشید، احتمالا پزشک داروهای ضد لخته به رگ ها و شریان های شما تزریق می نماید تا لخته های خون حل شوند. بعد از اینکه این دارو را دریافت نمودید، پزشک داروهایی تجویز می کند تا از تشکیل لخته خون دوباره پیشگیری نماید (ضد انعقاد).

 

گزینه عمل جراحی

اگر فرد علائم بیماری خود را در حال پیشرفت ببیند یا مشکلات عصبی اش رو به افزایش باشد، در صورتی که بقیه روش های درمانی موثر واقع نشد، احتمالا پزشک عمل جراحی را پیشنهاد خواهد کرد.
عمل سندروم خروجی قفسه سینه، خطر برخی عوارض، از قبیل آسیب شبکه بازویی را بالا می برد. علاوه بر این ممکن است عمل علائم بیماری را بهبود ندهد و این علائم دوباره عود کنند.
عمل جراحی که برای درمان سندروم خروجی قفسه سینه انجام می شود، با نام رفع فشار مجرای خروجی قفسه سینه شناخته می شود و ممکن است نیاز به استفاده از رویکرد های مختلف داشته باشد، رویکرد هایی از قبیل:
  1. روش زیربغلی
  2. روش فوق ترقوه ای
  3. روش زیر ترقوه ای

پزشکان زیر در درمان این بیماری می توانند کمکتان کنند

مقاله های مرتبط با این بیمارینمایش آرشیو

    • درد دست چپ، علل و علائم شایع۱۳۹۶/۰۳/۲۴

      اگر درد دست و بازو داشته باشید اولین چیزی که به ذهنتان می رسد این است که این درد ناشی از صدمه است. اما درد در یک بخش از بدن گاه معانی دیگری دارد. بعنوان مثال درد دست چپ ممکن است به دلیل صدمه مفصل، عصب تحت فشار یا بیماریهای قلبی باشد.

مرکز مشاورهنمایش آرشیو

تیرویید

پاسخ توسط محبوبه سادات حسینی ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
#4090

محبوبه سادات حسینی

با سلام خیر تاثیری نداره ولی انچه مسلم است این است که بعد از سن چهل سالگی کم بودن ذخیره تخمدانی کاملا طبیعی و قابل انتظار است.

قرمزی پوست،پوست پوست شدن و سوزش و خارش

پاسخ توسط ربابه غیبی ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
#4086

ربابه غیبی

سلام شما احتمالا اگزماى سبوره دارید. اما بهتر است از نزدیک ویزیت شوید

گرفتن پا

پاسخ توسط الهه دولتشاهی ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
#4085

الهه دولتشاهی

سلام لطفا سن و داروهای مصرفی خود را ذکر کنید.

آزمایش کلسترول

پاسخ توسط ادمین بهپو ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
#4084

ادمین بهپو

سلام. بدون معاینه حضوری و مشاهده شرح حال نمیتوان تصمیم وتشخیصی لحاظ کرد. بهتراست شما با یک پزشک مشورت کنید.