برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;
مسمومیت مونوکسید کربن زمانی رخ می دهد که در عروق فرد مونوکسید کربن جمع می شود. وقتی در هوا مونوکسید کربن زیادی موجود باشد، بدن انسان آن را با اکسیژن موجود در گلبول های قرمز جایگزین می کند. این مسئله می تواند موجب صدمه زدن به بافت های بدن و یا حتی مرگ شود.
مونو اکسید کربن گازی بی رنگ، بی بو، بی مزه و در آغاز غیر محرک است که در اثر سوختن ناقص مواد حاوی کربن تولید می شود. این گاز به سرعت در هوا پراکنده شده و در هوا لایه ای تشکیل نمی دهد، قدرت انفجار و احتراق ندارد و برای انسان غیر قابل تشخیص است. CO  بطور برگشت پذیر با جایگاه های اتصال اکسیژن در هموگلوبین ترکیب می شود و میل ترکیبی آن برای هموگلوبین حدود 220 برابر اکسیژن است. محصول تولید شده، کربوکسی هموگلوبین، نمی تواند اکسیژن را حمل کند. علاوه بر این، حضور کربوکسی هموگلوبین در جدا شدن اکسیژن از اکسی هموگلوبین باقیمانده اختلال ایجاد می کند و لذا حمل اکسیژن به بافت ها را کاهش می دهد.

عملکرد ناقص و نامناسب دستگاه ها و تجهیزات تهویه، خصوصا در مکانهای بی روزن و بسته می تواند موجب تجمع مونوکسید کربن تا مرز خطر شود.
منابع رایج  COشامل دود ناشی از بخاری­، اگزوز اتومبیل، سوخت ناقص ذغال و اجاق نفتی یا گازی و به میزان کمتر سیگار  و متیلن کلراید می باشد.

اگر احساس کردید شما یا اطرافیانتان دچار مسمومیت مونوکسید کربن شده اید، به سرعت به سمت هوای آزاد بروید و در جستجوی مراقبت های پزشکی باشید.
  • سردرد های مبهم
  • ضعف
  • سرگیجه
  • تهوع یا استفراغ
  • تنگی تنفس
  • گیجی
  • تاری دید
  • کاهش سطح هوشیاری
مسمومیت مونوکسید کربن، به ویژه برای افرادی که در حال خواب و یا مستی هستند، خطرناک است. این مسمومیت ممکن است پیش از آن که کسی متوجه شود، افراد را دچار آسیب های مغزی غیر قابل جبرانی نماید و یا حتی سبب مرگ شود.

این مسمومیت بر اثر استنشاق گازهای قابل احتراق پدید می آید. هنگامی که مونوکسید کربن زیادی در هوا منتشر شود و فرد آن را تنفس کند، بدن فرد آن را با اکسیژن موجود در گلبول های قرمز جایگزین می کند. این مسئله باعث می شود که اندام و بافت های بدن از دسترسی به اکسیژن محروم شوند.
انواع مختلفی از تجهیزات سوخت سوز و ماشین ها مونوکسید کربن تولید می کنند. در حالت عادی حجم مونوکسیدکربن تولید شده از این منابع، نگران کننده نیست، اما اگر در فضاهای بسته یا نیمه بسته (مانند کوره های داخلی زغال چوب) سوزانده شوند، سطح مونوکسید کربن تولید شده می تواند به مرز خطرناک برسد.
همچنین تنفس دود ناشی از آتش می تواند موجب مسمومیت مونوکسیدکربن شود.

گروه هایی که بیشتر در معرض خطر عوارض ناشی از مسمومیت با مونوکسید کربن هستند:
  • نوزادان به دلیل سرعت بالای تنفس و متابولیک، زنان حامله، سالمندان، افراد مبتلا به بیماریهای خونی، سابقه داشتن بیماری ایسکمی قلب یا انسداد مزمن ریه
  • جنین نسبت مادر به co  حساسیت بیشتری دارد.  اگر مدت زمان تماس با co  و یا غلظت آن متوسط یا بالا باشد میتواند اثرات تراتوژنیک (بسته به ماه بارداری) و امبریوتوکسیک ایجاد کند.
اگر خودتان یا همراهتان علائم مسمومیت مونوکسید را نشان می دهد فورا به هوای آزاد بروید و با اورژانس 115 تماس بگیرید. این علائم شامل سردرد، گیجی، تهوع، تنگی نفس، ضعف و سرگیجه است.
فرد دچار مسمومیت مونوکسید کربن در بیمارستان تحت درمان های زیر قرار می گیرد:
  • تنفس اکسیژن خالص به کمک ماسک
  • تنفس زیر چادر اکسیژن

پزشکان زیر در درمان این بیماری می توانند کمکتان کنند

مقاله های مرتبط با این بیمارینمایش آرشیو

    • بیماری های قلبی عروقی در کمین تلوزیون بینها۱۳۹۶/۱۲/۱۹

      ساعت ها نشستن پای تلویزیون به یکی از عادت های مردم تبدیل شده است؛ اما نتایج مطالعه ای جدید نشان می دهد این کار اثر خوبی روی رگ های خونی ندارد.
    • انسداد ریه بیماران روماتیسمی را بیشتر تهدید می کند۱۳۹۶/۰۸/۰۱

      محققان کانادایی هشدار دادند که احتمال ابتلا به بیماری کشنده انسداد ریه در افراد مبتلا به آرتریت تقریبا 50 درصد بیشتر است.
    • بسیاری از تشخیص های آسم اشتباه است۱۳۹۶/۰۹/۱۱

      نهاد دیده بان وزارت بهداشت انگلیس هشدار داد که یک سوم تشخیص های پزشکی در زمینه ابتلا به آسم احتمالا صحیح نیست و پزشکان باید آزمایش های واقع بینانه ای در این رابطه انجام دهند.
    • آسم در شهرهای درگیر ریزگرد، شیوع بیشتری دارد۱۳۹۷/۰۲/۱۶

      عضو مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام نتایج مطالعه «شیوع آسم در ایران» گفت: «شیوع این بیماری در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام و کرمانشاه که در معرض ریزگردها و آلاینده ها هستند، بیشتر از سایر استان ها است.»
    • مسمومیت چیست؟ به فرد مسموم چه کمک هایی می توان کرد؟۱۳۹۳/۰۸/۰۳

      مسمومیت  به معنی آسیب یا مرگ ناشی از بلع، استنشاق، تماس پوستی یا تزریق مواد مخدر، مواد شیمیایی، سموم و یا گازها است. مسمومیت‌هایی که برخی از آنها در کشور ما شایع است خیلی‌ وقت‌ها به دلیل ناآگاهی و نداشتن اطلاعات رخ می‌دهد. گاهی هم علت مسمومیت این است که فرد قصد خودکشی داشته است.

مرکز مشاورهنمایش آرشیو

تیرویید

پاسخ توسط محبوبه سادات حسینی ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
#4090

محبوبه سادات حسینی

با سلام خیر تاثیری نداره ولی انچه مسلم است این است که بعد از سن چهل سالگی کم بودن ذخیره تخمدانی کاملا طبیعی و قابل انتظار است.

قرمزی پوست،پوست پوست شدن و سوزش و خارش

پاسخ توسط ربابه غیبی ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
#4086

ربابه غیبی

سلام شما احتمالا اگزماى سبوره دارید. اما بهتر است از نزدیک ویزیت شوید

گرفتن پا

پاسخ توسط الهه دولتشاهی ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
#4085

الهه دولتشاهی

سلام لطفا سن و داروهای مصرفی خود را ذکر کنید.

آزمایش کلسترول

پاسخ توسط ادمین بهپو ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
#4084

ادمین بهپو

سلام. بدون معاینه حضوری و مشاهده شرح حال نمیتوان تصمیم وتشخیصی لحاظ کرد. بهتراست شما با یک پزشک مشورت کنید.