برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آنچه که باید پیش از مصرف مکمل‌های گیاهی بدانید

آنچه که باید پیش از مصرف مکمل‌های گیاهی بدانید طب گیاهی به‌عنوان بخشی از طب جایگزین اثر غیرقابل انکاری دارد ولی مصرف همه داروهای گیاهی باید با احتیاط و علمی باشد.

مردم ذهنیت خوبی درباره مصرف داروهای گیاهی دارند. داروهای گیاهی معمولا ارزانقیمت و در دسترس‌اند. استفاده از گیاهان برای مرهم گذاشتن بر زخم‌ها و آلام انسان‌ها تاریخچه‌ای بس کهن دارد. فواید گیاهان آنقدر زیاد است که باعث شده تحقیقات زیادی انجام شود و علوم مختلفی شکل بگیرد و شاخه‌ای از آن به درمان بیماری‌ها با گیاهان اختصاص یابد.

به گزارش «بهپو»، مشکل از جایی آغاز می‌شود که شرکت‌ها و عرضه‌کننده‌های متنوعی پا به میان نهاده‌اند و داروهای گیاهی مختلفی را برای درمان بیماری‌ها ارائه می‌دهند. داروهای گیاهی‌ای که آنها را هم پزشک باید تجویز کند ولی بیمار فقط با یک آگهی تبلیغاتی یا توصیه دوستان آنها را تهیه می‌کند، غافل از اینکه حتی طرز مصرف درست داروی گیاهی را نمی‌داند. گاهی هم بیمار خسته و مستاصل از درمان برای رهایی از بیماری‌هایی مانند سرطان، ام‌اس و... درمان طبی را رها می‌کند و به داروهای گیاهی روی می‌آورد که مطمئنا نتیجه بسیار تاسف‌باری عایدش خواهد شد.

با این مقدمه به سراغ معرفی رایج‌ترین مکمل های گیاهی می رویم که ممکن است بی خطر نباشند، به خصوص اگر بیماری خاصی داشته باشید یا از برخی داروها استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: توصیه‌ها و هشدارهای طبیبانه درباره مصرف گیاهان دارویی

 

علف چای

گیاه علف چای که با نام گل راعی نیز شناخته می شود از مکمل های محبوب است که اغلب برای افسردگی، اضطراب و مشکلات خواب مصرف می شود. اما می تواند عوارض جانبی مانند سردرد، حالت تهوع، سرگیجه و خشکی دهان ایجاد کند. و ممکن است شما را بیشتر در معرض آفتاب سوختگی قرار دهد. در صورت مصرف داروهای خاص؛ از داروهای قلبی گرفته تا داروهای ضد افسردگی و حتی قرص های ضدبارداری، می تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود. همچنین می تواند شیمی درمانی را کم اثر کند.

 

کاوا

گیاه کاوا (Kava) از خانواده فلفلیان است و در ایران کمتر شناخته شده است و بومی جزایر اقیانوس آرام است. ریشه این گیاه می تواند نگرانی متأثر از فشار روحی و همچنین اثرات اختلالات ناشی از نگرانی را کمتر کند. مصرف این گیاه در حد پایین سبب نشاط و بیداری و در حد مصرفی بالا، مواد شیمیایی موجود در ریشه سبب خواب آلودگی می شود.

مکمل های دارویی این گیاه برای رفع اضطراب و بی خوابی مصرف می شود اما ممکن است باعث آسیب های کبدی مانند هپاتیت شود. بنابراین اگر مشکلات کبدی یا کلیوی دارید نباید آن را مصرف کنید. کاوا همچنین در صورت مصرف الکل یا سایر داروهایی که باعث خواب آلودگی شما می شود می تواند خطرناک باشد.

 

جینکو

مردم اغلب گیاه جینکو را برای بهبود حافظه خود مصرف می کنند. برخی بر این باورند که «جینکو بیلوبا» به بهبود گردش خون، عملکرد ذهنی و بیماری ارتفاع و سایر بیماری ها کمک می کند. اما می تواند خون شما را رقیق کرده و باعث خونریزی شود. اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف کنید، مصرف این دارو به ویژه خطرناک است.

 

آرنیکا

برخی افراد بر این باورند که مالیدن روغن گیاه آرنیکا (گل همیشه بهار کوهی) به پوست به کاهش درد ناشی از کبودی و همچنین تورم و درد کمک می کند. برخی دیگر این مکمل را برای کمک به یبوست مصرف می کنند. اما خوردن این گیاه می تواند فشار خون شما را افزایش دهد و باعث ضربان قلب سریع و تنگی نفس شود. حتی می تواند به کبد شما آسیب برساند یا باعث کما یا مرگ شود.

 

زنجبیل

از زنجبیل برای کاهش حالت تهوع ناشی از جراحی، شیمی درمانی یا بیماری حرکت استفاده می شود. استفاده از زنجبیل برای درمان آرتریت یا سایر دردهای مفصلی نیز رایج است. اما زنجبیل ممکن است مشکلاتی در لخته شدن خون، ریتم قلب، فشار خون و سطح قند خون ایجاد کند. اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید یا دیابت دارید، قبل از مصرف زنجبیل با پزشک خود مشورت کنید.

 

خوک طلایی

گیاه خوک طلایی (Goldenseal) که در میان بومیان آمریکا سابقه طولانی دارد، برای یبوست و سرماخوردگی، عفونت چشم و حتی سرطان استفاده می شود. اما گلدن سیل می تواند بر ریتم قلب و لخته شدن خون تأثیر بگذارد و فشار خون را کاهش دهد. اگر مشکلات لخته شدن خون دارید یا از داروهای فشار خون استفاده می کنید، ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید.

 

آلوئه ورا

مالیدن آلوئه ورا روی سوختگی یا زخم ممکن است به بهبود یا احساس بهتر آن کمک کند. اما برخی از افراد آن را به شکل خوراکی هم مصرف می کنند و این می تواند باعث ریتم غیر طبیعی قلب یا مشکلات کلیوی شود. همچنین در صورت ابتلا به دیابت ممکن است سطح قند خون شما را کاهش دهد.

 

افدرا

گیاه افدرا هزاران سال است که در چین و هند برای درمان سرفه، سردرد و علائم سرماخوردگی استفاده می شود. خاصیت دارویی مشابه آدرنالین دارد و اخیراً از آن برای کمک به کاهش وزن و افزایش انرژی استفاده می شود. اما مطالعات نشان داده اند که ممکن است احتمال مشکلات قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد و باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون شود. پزشکان همچنین در مورد تداخلات احتمالی مرگبار افدرا با بسیاری از داروهای قلبی هشدار می دهند. FDA افدرا را به عنوان یک مکمل غذایی ممنوع کرده است، اما هنوز هم می توان آن را در برخی از چای های گیاهی یافت.

 

جینسنگ

برخی افراد جینسینگ مصرف می کنند زیرا امیدوارند روند پیری را کُند کند. برخی دیگر آن را برای دیابت، تقویت ایمنی یا کمک به رابطه جنسی مصرف می کنند. اما مصرف جینسنگ ممکن است منجر به افت قند خون شود، بنابراین می تواند مشکلاتی را برای افراد مبتلا به دیابت ایجاد کند. همچنین در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون، نباید جینسنگ مصرف کنید.

 

کوهوش سیاه

مکمل گیاه کوهوش سیاه اغلب برای بهبود علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه استفاده می شود. برخی از زنان نیز آن را برای کمک به PMS (سندرم پیش از قاعدگی) مصرف می کنند. اما مصرف آن برای هرکسی که مشکلات کبدی دارد ممنوع است، زیرا این احتمال وجود دارد که باعث التهاب یا نارسایی شود. همچنین زنان مبتلا به سرطان سینه باید از مصرف آن اجتناب کنند تا زمانی که اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی تأثیر آن بر آنها معلوم شود.

 

سیر

برخی از مردم معتقدند که سیر به درمان فشار خون بالا کمک می کند و می تواند علائم سرماخوردگی را درمان کند. مطالعات نشان می دهد که سیر می تواند کلسترول را نیز کمی کاهش دهد. مصرف سیر برای اکثر افراد بی خطر است، اما می تواند خون را رقیق کند. در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون برای مشکلات قلبی، خطر خونریزی شما افزایش می یابد.

 

ریشه شیرین بیان

از شیرین بیان برای درمان سرفه، زخم معده، برونشیت، عفونت و گلودرد استفاده می شود اما شیرین بیان می تواند فشار خون شما را افزایش دهد و باعث مشکلاتی در ریتم قلب شود، بنابراین اگر مشکلات قلبی دارید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. مقادیر بیش از حد نیز می تواند برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی مشکلاتی ایجاد کند.

 

گزنه

تصور می شود که گزنه به درمان آلرژی و آرتریت، سنگ کلیه و مثانه و عفونت های دستگاه ادراری کمک می کند. برخی از افراد برای مبارزه با شوره سر از آن را به پوست سر خود می مالند. اما گزنه می‌تواند بدن شما را وادار به نگه داشتن آب کند، بنابراین اگر به دلیل مشکلات قلبی یا کلیوی مایعات در بدنتان باقی می‌ماند یا اگر از داروهای دیورتیک استفاده می‌کنید، نباید آن را مصرف کنید.

 

بابونه گاوی

مکمل بابونه گاوی بیشتر برای پیشگیری از حملات میگرن مصرف می شود. برخی افراد نیز آن را برای آرتریت و آلرژی مصرف می کنند. با این حال، بابونه گاوی ممکن است مشکلی در لخته شدن خون ایجاد کند، بنابراین مصرف آن برای افراد مبتلا به بیماری قلبی یا اختلالات خونی می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وب‌ام‌دی»، توصیه ما به شما این است که پیش از مصرف هر نوع گیاه دارویی یا مکمل های گیاهی حتما با پزشک مشورت کنید؛ به ویژه اگر بیماری خاصی دارید و دارو مصرف می کنید. حتی عطارهای قدیمی و باتجربه هم همیشه بر این موضوع تاکید می‌کنند که قبل از مصرف دارو با پزشک معالج مشورت کنید. طب گیاهی به‌عنوان بخشی از طب جایگزین اثر غیرقابل انکاری دارد و نمی‌توان آن را نفی کرد ولی مصرف همه داروهای گیاهی باید با احتیاط و علمی باشد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات