برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

در فصل گرما با پایتان مهربان باشید!

در فصل گرما با پایتان مهربان باشید! چرخش مچ پا به سمت داخل و ایجاد دردهای مزمن در این ناحیه می‌تواند از عوارض پوشیدن کفش‌های تخت و عروسکی باشد.

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که معمولا با شروع روزهای گرم سال برای افراد پیش می‌آید، ناراحتی‌های پوستی ناشی از تماس مداوم با نور آفتاب یا تعریق بیش از اندازه، به‌خصوص در ناحیه پاهاست. همچنین تمایل به پوشیدن صندل هایی با شکل و رنگ های متنوع، فکر کردن به جنبه سلامت این کفش ها برای پا را تحت الشعاع قرار داده و در پایان فصل با بیمارانی مواجه می شویم که در پاهای خود دچار مشکلات زیادی شده اند.

سلامت پا در تابستان

بسیاری از خانم‌ها و آقایان عادت دارند در فصل تابستان، کفش یا صندل خود را بدون جوراب بپوشند، در حالی که به این 8 دلیل، پوشیدن کفش و صندل بدون جوراب توصیه نمی‌شود:
 
1-جنس پوست پا به‌گونه‌ای نیست که برخورد سطحی نور آفتاب با آن چندان نگران‌کننده باشد اما اگر تماس نور آفتاب با پوست روی پا زیاد و مداوم باشد، جذب اشعه‌های مضر نور خورشید می‌تواند برای پوست دردسرساز شود.
 
2-قرار گرفتن پوست روی پا و کناره‌های آن در معرض آفتاب می‌تواند باعث تیره و خشک شدن تدریجی پوست این قسمت‌های بدن شود.
 
3-وقتی کفش یا صندل خود را بدون جوراب پا می‌کنید، تماس انواع آلاینده‌ها، آلودگی‌های محیطی و گرد و خاک با پوست پا بیشتر می‌شود و در نتیجه، پاها نیاز بیشتری به شستشو در طول روز پیدا می‌کنند. شستن مکرر و بیش از اندازه پاها، به‌خصوص در افرادی که پوست خشکی دارند هم باعث خشک و زشت شدن پوست آن می‌شود.
 
4-نپوشیدن جوراب باعث افزایش تماس پوست کف پا با مواد مصنوعی کف کفش می‌شود. این مساله می‌تواند زبری و ترک پوست کف پا و پاشنه‌ها را در افرادی که مستعد ترک و خشکی هستند، به دنبال داشته باشد.
 
5-ابتلا به آلرژی‌های تماسی در اثر تماس مستقیم پوست پا با رنگ و مواد مصنوعی کفش‌ها هم می‌تواند از دیگر عوارض نپوشیدن جوراب باشد.
 
6- استفاده از جوراب‌های نخی بدون رنگ، می‌تواند هم باعث جذب عرق پا و پیشگیری از خیس شدن پاها و کفش‌ها شود، هم جلوی تماس مستقیم پوست با مواد و رنگ‌های موجود در کفش‌ها و آلرژی تماسی ناشی از آن را بگیرد و هم از تابش مستقیم نور آفتاب به سطح پاها پیشگیری کند.
 
7-رسیدگی به پوست پاها در فصل تابستان با شستن و نرم کردن آنها با کرم‌های نرم‌کننده هم می‌تواند کمک زیادی به حفظ سلامت و زیبایی پاها کند.
 
8-افرادی که در فصل تابستان کمتر جوراب می‌پوشند و عادت به دوزانو یا چهارزانو نشستن دارند، بیشتر در معرض پینه و ضخیم‌شدن پوست قوزک پا قرارمی‌گیرند. برای پیشگیری از ایجاد این مشکل، پوشیدن جوراب،
چرب کردن پوست قوزک پا با کرم‌های نرم‌کننده و پرهیز از ایجاد تماس و اصطکاک مداوم بین پوست قوزک پا با فرش و موکت توصیه می‌شود. البته ضخیم شدن پوست آرنج و زانوها در اثر پوشیدن شلوارهای کوتاه یا بلوزهای آستین‌کوتاه در فصل تابستان هم بیشتر می‌شود. به‌همین دلیل در منزل، لباس‌های نخی و سبک که زانوها و آرنج‌هایتان را هم پوشش بدهد، بپوشید. چرب نگه داشتن پوست آرنج و زانوها و گاهی استفاده از کرم‌های لایه‌بردار بسیار سبک هم می‌تواند جلوی ضخیم شدن پوست را بگیرد.
 

کفش‌های ممنوعه از منظر پزشکی

معمولا بیشتر خانم‌ها در فصل تابستان، تمایل دارند کفش‌های کاملا تخت و عروسکی یا صندل‌های پاشنه‌دار بپوشند اما نوع کفش‌ها می‌توانند باعث به خطر افتادن سلامت پاها شوند. در ادامه به برخی از رایج‌ترین این مشکل‌ها اشاره می‌کنیم:
 

کفش عروسکی

1-کف پای بیشتر خانم‌ها بافت نرم و شلی دارد و برخی هم از صافی کف پا رنج می‌برند. پوشیدن کفش‌های تخت در آنهایی که بافت کف پایشان نرم یا صاف است، باعث می‌شود حمایت مناسبی از کف پا با تخت کفش صورت نگیرد و در نتیجه، درد و مشکلات کف پا برای فرد به وجود بیاید.
 
2-چرخش مچ پا به سمت داخل و ایجاد دردهای مزمن در این ناحیه می‌تواند از عوارض پوشیدن کفش‌های تخت و عروسکی باشد.
 
3-به هم خوردن راستا و انحنای اندام تحتانی مانند زانوها و حتی لگن از دیگر عوارض پوشیدن مدام کفش‌های تخت است.
 
4-ابتلا به هالوکس والگوس (بیرون‌زدگی استخوان شست پا که دردناک هم است) یا برجستگی و برآمده شدن استخوان داخل مچ پا هم جزو عوارض استفاده مستمر از کفش‌های عروسکی تخت با پنجه‌های کوتاه و باریک است.
 
5-خارپاشنه از دیگر مشکلاتی است که با پوشیدن مداوم کفش‌های تخت ایجاد و در صورت بروز، علایم آن تشدید می‌شوند.
 

صندل‌های پاشنه‌دار

1-صندل‌های نامناسب و پاشنه‌دار می‌توانند باعث آسیب و تحریک تاندون آشیل ناحیه انگشت‌های جلوی پا شوند و درد کف پا، چرخش مچ پا و ابتلا به هالوکس والگوس را به دنبال داشته باشد.
 
2-صندل‌های پاشنه‌دار می‌توانند باعث ایجاد تغییرات آرتروزی در ناحیه استخوان‌های کف پا در ناحیه جلو شوند و آسیب آشیل پشت پا را هم به دنبال داشته باشند.
 
3-ایجاد تغییر زاویه در زانوها، دردهای جلوی زانو و ایجاد بیماری‌های غضروفی کشکک زانو در ناحیه جلویی آن هم از دیگر مشکلات ناشی از پوشیدن صندل‌های پاشنه‌دار است.
 

چاره چیست؟

بهتر است به‌جای خرید کفش‌های عروسکی یا صندل‌های نامناسب و پاشنه‌دار برای تابستان،‌ کفشی که حداقل 2 سانتی‌متر پاشنه به‌صورت لژ از پنجه تا پاشنه داشته باشد، خریداری کنید. بد نیست بدانید که پا، محل انتقال نیرو است. زمانی که می‌دویم، 6 برابر وزنمان نیرو از زمین به کف پاهایمان وارد می‌شود. این نیرو در حالت راه رفتن، 1 تا 2 برابر وزن بدن است. به‌همین دلیل استمرار پوشیدن کفش‌های نامناسب می‌تواند باعث وارد شدن نیروهای نامتعادل به پا و آسیب کف پا شود/.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات