برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

معایب پوشیدن صندل

معایب پوشیدن صندل بیشتر افراد وقتی این نوع کفش های تابستانی را می پوشند مدل راه رفتن شان تغییر می کند. همین بد راه رفتن موجب بروز دردهایی در پاشنه ی پا، ساق پا و حتی ران و لگن و کمر افراد می شود
تابستان که می شود، بازار فروش صندل و کفش های روباز داغ می شود؛ صندل هایی که هر کدام زیبایی خاصی دارند. اما پزشکان می گویند اگر چه صندل های پاشنه بلند و لاانگشتی زیباتر از بقیه به نظر می رسند، ولی این صندل های غیر استاندارد می تواند سلامت ما را قربانی زیبایی کنند. البته اگر فقط گه گاهی از این قبیل صندل ها استفاده شود، مشکلی پیش نمی آید ولی اگر یک جفت صندل لاانگشتی زیبا و پُرنگین برای تابستان خریده اید و با خودتان عهد کرده اید تا پایان تابستان آن را از پای تان بیرون نیاورید، بدانید که زنگ خطر برای شما به صدا درآمده است.
 

یک صندل و صد مشکل

مجله ی نیویورک تایمز، در یک گزارش خبری به تمام کسانی که این پاپوش تابستانی را می پوشند هشدار می دهد که کم کم باید منتظر احساس درد در پاهای شان باشند. به تازگی، گروهی از محققان در دانشگاه ابرون در الاباما، بیومکانیک صندل های لاانگشتی و آسیبی را که به پاهای افراد وارد می کنند؛ مورد بررسی قرار داده اند. سرپرست این گروه تحقیقاتی می گوید: " وقتی ما راه رفتن کسانی که دمپایی لاانگشتی پوشیده اند را مورد بررسی قرار دادیم متوجه شدیم بیشتر افراد وقتی این نوع کفش های تابستانی را می پوشند مدل راه رفتن شان تغییر می کند. همین بد راه رفتن موجب بروز دردهایی در پاشنه ی پا، ساق پا و حتی ران و لگن و کمر افراد می شود."
 
نتایج این مطالعه ی جدید در کنگره ی سالانه طب ورزش در ایندیاناپلیس ارایه شده است.
محققان می گویند شاید صندل های لاانگشتی زیبا باشند ولی وقتی شما آن ها را می پوشید قدم های تان را کوتاه تر از حالت عادی برمی دارید و پاشنه ی پای شما هنگام برخورد با زمین نیروی کمتری بر زمین وارد می کند. همچنین شما برای حفظ موقعیت دمپایی لاانگشتی در پای تان نمی توانید هنگام راه رفتن پنجه ی پای تان را مانند حالت عادی به سمت بالا حرکت دهید.
 

صندل های تان را دور نیندازید!

محققان می گویند این هشدارها اصلا به این معنا نیست که شما دمپایی های لاانگشتی تان را دور بیندازد. دمپایی های لاانگشتی برای راه رفتن کوتاه مدت در کنار دریا و استخر مناسب هستند. همچنین پوشیدن آن ها پس از یک مسابقه ورزشی و استراحت دادن به پاها اشکالی ندارد ولی اگر صندل های لاانگشتی را می خواهید برای خرید و یا پیاده روی های تابستانی بپوشید، بهتر است آن را با یک کفش استاندارد تابستانی جایگزین کنید. نکته مهم این است که پا به هنگام حرکت باید در یک حالت ثابت بماند. در کفش هایی که پشت باز هستند هنگام حرکت، یک انرژی صرف بیرون نیفتادن آن ها از پا می شود و این کفش ها موجب خستگی بی مورد می شود. بنابراین توصیه می شود که اگر قصد پیاده روی های طولانی تر از 20 دقیقه را دارید، به هیچ وجه صندل نپوشید.
 
همچنین بعضی از محققان می گویند پوشیدن یک جفت صندل لاانگشتی زیبا احتمال لغزش و زمین خوردگی را افزایش می دهد چون این صندل ها کف بدون عاجی دارند و حفظ تعادل با آن ها هنگام راه رفتن مشکل است. از طرف دیگر می گویند پوشیدن این صندل تابستانی موقع رانندگی هم خطرناک است چون ممکن است صندل زیر گاز یا ترمز گیر کند و شما نتوانید به موقع وسیله نقلیه خودتان را کنترل کنید.
 

صندل و سرطان پوست

گویا کار صندل های تابستانی خیلی بیش از این که فکر می کرده ایم با مشکل روبرو شده؛ چون در مطالعه ای دیگر، پزشکان انگلیسی به صندل پوش ها هشدار می دهند پوشیدن صندل های روباز لاانگشتی، خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد چون این کفش های تابستانی، روباز هستند و پوست را در برابر اشعه آفتاب قرار داده و احتمال ابتلا به این سرطان را در پوست پاها افزایش می دهند. پزشکان معتقدند سرطانی که در پاها ایجاد می شود ملانوم انتهای پا نام دارد که از هر دو نفر مبتلا به این بیماری یک نفر زنده می ماند. پزشکان توصیه می کنند اگر در تابستان صندل لاانگشتی به پا می کنید، حتما روی پوست پاهای تان کرم ضدآفتاب با 15 spf بمالید.
 

صندل با کف صاف، ممنوع!

صاف بودن کف صندل ها هم دردسر دیگر این پاپوش های شیک تابستانی است. پزشکان توصیه می کنند که بهتر است کف، اندکی پاشنه داشته باشد و از قوس طبیعی پا تبعیت کند اما صندل های لاانگشتی کاملا صاف هستند که همین تخت بودن کف آن ها می تواند موجب بروز دردهایی در پاها شود.
در این میان نباید تصور کنید حالا که صندل های لاانگشتی حرف و حدیث های طولانی پشت سرشان است، صندل های تابستانی شیک و زیبا پاشنه بلند را با آن ها جایگزین کنید. هر چند از نظر بسیاری از طراحان مد و لباس، پوشیدن کفش تخت در فهرست " نبایدها " قرار می گیرد ولی پوشیدن صندل های پاشنه بلند زیبا و پُرنقش و نگار هم دردسرهای خاص خودش را دارد. وقتی چنین صندل هایی را می پوشید، تمام وزن بدن روی یک پاشنه قرار می گیرد و حفظ تعادل بدن دشوار شده و امکان زمین خوردن افزایش می یابد. ورم کیسه های مفصلی، التهاب کپسول های مفصلی و آرتروز از عوارض استفاده طولانی مدت از صندل های پاشنه بلند است.
همچنین پوشیدن دمپایی‌های لاانگشتی و کفش صندل می‌تواند باعث التهاب تاندونها شود. سازگار شدن پاها با دمپایی لاانگشتی یا صندل فشار زیاد و مشکل سازی به ماهیچه ساق پا وارد می‌کند. چون پاها در این شرایط تلاش می‌کنند که تعادل فرد را در هنگام راه رفتن با صندل حفظ کنند.
 

از صندل تا پینه پا

کافی است چند ماه بطور کامل صندل بدون جوراب بپوشید. آن وقت اگر نیم نگاهی به پاشنه ی پای تان بیندازید، می ‌بینید که حسابی پینه بسته است. اگر پوست تان تحت فشار و اصطکاک مداوم قرار گیرد، پینه خواهد زد. ولی چه کار کنیم که دچار پینه نشویم و چگونه آن را درمان کنیم. صندل پوشیدن مداوم می‌ تواند موجب پینه بستن پا شود. اگر شما پینه را روی پای تان برای مثال در پاشنه پا مشاهده کردید، ممکن است علت آن پوشیدن کفش نامناسب باشد. در این صورت پوست پای شما در ناحیه ‌ای که پینه بسته است ضخیم شده و لایه شاخی آ‌ن ضخیم ‌تر از حالت عادی می ‌شود.
 
خانم‌ ها اغلب به پوشیدن کفش‌ های پاشنه بلند عادت دارند. در این صورت اگر به پوشیدن کفش ‌های پاشنه بلند و یا کفش ‌های نامناسب و غیراستاندارد برای پاها، ادامه دهند دچار پینه می ‌شوند. اگر به پوشیدن کفش‌ پاشنه بلند عادت دارید به‌ طور معمول در پشت پاشنه و اگر هر روز کفش نامناسبی می ‌پوشید در زیر پاشنه دچار پینه می ‌شوید. همچنین پینه در خانم‌ های چاق که کفش‌ های بدون پاشنه به پا می ‌کنند، شایع‌ تر است.
آسان ‌ترین راه برای از میان بردن پاشنه زبر، صاف کردن و تمیز کردن آن پس از گرم شدن پوست پا با آب گرم است. کافی است پوست تان را مدتی در آب گرم قرار دهید سپس با یک برس نرم و یا سنگ پا، پوست‌ های ناصاف و خشن را سایش دهید و تمیز کنید. این کار موجب از میان رفتن سلول‌ های مرده ی پوست و یا همان پینه ی پا می ‌شود. پس از این مرحله باید کرم یا پماد به پاشنه‌ ی پاهای تان بمالید. پوشاندن نواحی آغشته به کرم و چرب با پوشش پلاستیکی و یا پوشیدن کفی کمک زیادی به از میان رفتن پینه پا می ‌‌کند/.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات