برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

۷ نشانه ای که نباید نادیده گرفت

۷ نشانه ای که نباید نادیده گرفت هر کسی دارای طبیعت و عاداتی است که خودش نسبت به آنها آگاهی بیشتری دارد و زمانی که این عادات تغییر می کند در واقع یک زنگ خطر و هشدار از سوی بدن است که در جایی از بدن مشکلی وجود دارد و باید به آن توجه شود.
توجه به علائم و نشانه های بدن بسیار مهم است. هر کسی دارای طبیعت و عاداتی است که خودش نسبت به آنها آگاهی بیشتری دارد و زمانی که این عادات تغییر می کند در واقع یک زنگ خطر و هشدار از سوی بدن است که در جایی از بدن مشکلی وجود دارد و باید به آن توجه شود. این تغییر عادات بدن از کاهش وزن غیر قابل توضیح تا جرقه زدن چشم می تواند باشد و از همه مهمتر این است که بدانیم آیا لازم است به این نشانه ها توجه کرده و به دنبال مراقبت های پزشکی باشیم؟ درد قفسه سینه، از دست دادن ناگهانی قدرت دید و یا سخن گفتن و درد شدید شکم نیازمند توجه پزشکی فوری است. باید بدانید در هر موردی چکار کنید. در این مقاله فهرستی از هفت علامت و نشانه که در صورت مشاهده ضروری است به آنها توجه کرد را آورده ایم.
 

1-از دست دادن وزن بدون دلیل

از دست دادن وزن بدون اینکه برای این کار تلاشی کرده باشید مثل یک رویا است! اما واقعیت آن است که کاهش وزن شدید می تواند نشانه ای از یک مشکل سلامتی باشد. اگر شما در حدود ۱۰ درصد از وزن خود را در طول شش ماه گذشته از دست داده اید- مثلا اگر ۶۸ کیلو گرم وزن دارید، ۷ کیلو گرم کاهش وزن داشتید- با پزشک خود مشورت کنید.
کاهش وزن بدون دلیل می تواند بدلیل بیماری های مختلفی باشد. از جمله پرکاری تیروئید (هیپرتیروئیدی)، دیابت، افسردگی، بیماری های کبدی، سرطان یا اختلالاتی که با نحوه جذب مواد غذایی مداخله می کند (اختلالات سوء جذب).

۲-تب مداوم یا بالا

تب الزاما دلیلی برای زنگ خطر نیست. به نظر می رسد تب نقشی کلیدی در مبارزه با عفونت بازی می کند. با اینحال اگر بیش از ۳ روز تب داشتید، با پزشک خود مشورت کنید. تب پایدار و ادامه دار می تواند علامت یک عفونت پنهانی باشد که می تواند ناشی از هر چیزی از یک عفونت دستگاه ادراری تا بیماری سل باشد. در بعضی موارد، بیماری های سرطانی (بدخیم) –مثل لنفوم- باعث تب پایدار یا طولانی می شود، همچنان که برخی داروها نیز می توانند این حالت را ایجاد کنند.
اگر تب بالا دارید یعنی ۳۹.۴ درجه سانتیگراد یا بالاتر، هر چه زودتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

۳-تنگی نفس

تنگی نفس اگر از حالتی که در گرفتگی بینی یا فعالیت بدنی شدید ایجاد می شود شدیدتر باشد، می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. اگر قادر به نفس کشیدن نیستید یا اینکه نفس نفس می زنید و یا خس خس سینه دارید، به مراقبت های فوری پزشکی نیاز دارید. احساس تنگی نفس وقتی دراز کشیده اید نیز نشانه ای است که باید بلافاصله مورد توجه و بررسی قرار گیرد.
علل تنگی نفس ممکن است بیماری انسداد مزمن ریوی، برونشیت مزمن، آسم، ذات الریه، وجود لخته خون در ریه (آمبولی ریوی) و همچنین سایر مشکلات قلبی یا ریوی باشد.اشکال در تنفس همچنین می تواند همراه با حملات پانیک یا هراس باشد. حملات پانیک یک نوع پاسخ به شرایط استرس زا است و به شکل یک دوره احساس ترس شدید است که بطور موقت فعالیتهای فرد را مختل می کند و همراه با افزایش ضربان قلب، تعریق، تنگی نفس و دیگر نشانه های فیزیکی است.

 

۴-تغییر غیر قابل توضیح در اجابت مزاج

آنچه که برای اجابت مزاج عادی در نظر گرفته می شود بطور گسترده ای متفاوت است. چنانچه تغییرات غیر طبیعی یا غیر قابل توضیح در آنچه که برای شما عادی است بوجود آمد، حتما با پزشک خود مشورت کنید. مثل:
-مدفوع خونی، سیاه یا قیری رنگ
-اسهال یا یبوست مداوم
-تمایل غیر قابل توضیح برای اجابت مزاج
تغییر در عادتهای اجابت مزاج در یک فرد می تواند نشانه ای از یک عفونت باکتریایی باشد- مانند کمپیلو باکتریا سالمونلا- یا یک عفونت ویروسی و یا انگلی. سایر علل احتمالی عبارتند از سندرم روده تحریک پذیر و سرطان روده بزرگ.

 

۵-تغییرات شخصیتی یا خلق و خو

اگر علائم زیر را داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید:
-اغتشاش فکر ناگهانی
-گیج شدن درمورد زمان یا مکان (سردرگمی)
-مشکلات ناگهانی با خاطرات و حافظه
-تغییرات رفتاری یا شخصیتی ناگهانی مثل تهاجمی شدن
تغییر در رفتار یا تفکرات ممکن است ناشی از مشکلات زیادی باشد، مثل عفونت، کم خونی، پایین بودن قند خون، کم آبی بدن یا بیماری های روحی و روانی. گاهی نیز برخی داروها دارای اثرات جانبی گیجی یا تغییرات شخصیتی هستند.

 

۶-احساس سیری بعد از خوردن مقدار کم غذا

اگر همواره زودتر از حد معمول یا بعد از خوردن مقدار کمی غذا احساس سیری می کنید، لازم است به پزشک مراجعه کنید. این احساس، به سیری زودرس شناخته می شود که با تهوع، استفراغ، نفخ، تب و کاهش یا افزایش وزن همراه است. اگر این حالت ها را دارید با پزشک خود مشورت کنید.
علل احتمالی سیری زودرس عبارتند از بیماری رفلاکس معده، که معمولا به عنوان جرد GERD شناخته می شود و یا سندرم روده تحریک پذیر است و در بعضی موارد بیماری های جدی تری مطرح می شود، مثل سرطان پانکراس.

 

۷-جرقه یا فلاش زدن چشم

ستاره های درخشان یا جرقه زدن چشم و دیگر اختلالات بینایی معمولا ناشی از بیماری میگرن است. در موارد دیگر، احساس جرقه زدن در چشم می تواند ناشی از پارگی شبکیه باشد. مراقبت و توجه پزشکی فوری می تواند به جلوگیری از از دست دادن دائمی بینایی کمک کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات