برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا در وضعیت فیزیکی مناسبی هستید؟

آیا در وضعیت فیزیکی مناسبی هستید؟ این حرکت نشان می دهد ضربان قلب تان تحت کنترل است و یا مشکل قلبی عروقی ندارید، ورزش هایی مبتنی بر دوی آرام می توانند ضربان قلب را به خوبی تنظیم کرده و تحمل تان را بالا ببرند.
درباره وضعیت فیزیکی خود چه تصوری دارید؟ آیا فکر می کنید در وضعیت مناسبی هستید یا از توان و شرایط فیزیکی خود ناراضی اید؟ آیا راهی برای سنجش این وضعیت سراغ دارید؟ اگر می خواهید بیشتر از وضعیت خود آگاه شوید لازم نیست جای دوری بروید، فقط کافی است چند دقیقه وقت بگذارید و آزمون زیر را انجام دهید. با مطالعه نتیجه آن می توانید توان و میزان سلامت بدن تان را محک بزنید.
 

1. آیا می توانید دبه های بزرگ آب را بدون احساس کشیدگی در دست تان حمل کنید؟

حمل برای مثال یک دبه چهار کیلوگرمی اصلا ربطی به اندازه ماهیچه هایتان ندارد؛ بلکه نشان دهنده قدرت شان است. توان حمل یک دبه به نسبت سنگین از قدرت شانه ها، پشت، قفسه سینه، زانوها و... ناشی می شود که این بخش های بدن با بالا رفتن سن ضعیف می شوند و فرد را در برابر آسیب هایی مانند آرتروز، پوکی استخوان و حتی افسردگی و زوال عقل آسیب پذیر می کند. پژوهش ها نشان داده اند درد افراد مسن مبتلا به آرتروز پس از 16 هفته ورزش تا 43 درصد کاهش داشته است.
 

2. آیا بعد از 14 ساعت بیداری هنوز هم انرژی کافی دارید؟ اگر 7 صبح از خواب بیدار شده باشید باید تا 9 شب فعال باشید.

ورزش مقدار انرژی فرد را بسیار بالا می برد و زود خسته شدن در پایان روز دلیل بر کم تحرکی و یک جا نشینی است. به دنبال پژوهش های گسترده در سال جاری روی بیش از 6800 نفر معلوم شد افراد پشت میز نشینی که برنامه منظم ورزشی دارند کمتر از افرادی که ورزش نمی کردند خسته می شدند. جالب اینجاست که 83 درصد افرادی که ورزش نمی کنند معتقدند انجام حرکت های ورزشی قبل از رفتن به سرکار انرژی آنها را می گیرد؛ بنابراین آنها مجبورند کل روز را با خستگی سپری کنند، در حالی که نتایج پژوهش ها کاملا بر عکس این موضوع را نشان داده است.
 

3. آیا می توانید بدون اینکه ضربان قلبت تان خیلی بالا بروید 10 بار بالا و پایین بپرید؟

این حرکت نشان می دهد ضربان قلب تان تحت کنترل است و یا مشکل قلبی عروقی ندارید، ورزش هایی مبتنی بر دوی آرام می توانند ضربان قلب را به خوبی تنظیم کرده و تحمل تان را بالا ببرند.
 

4. آیا می توانید خم شده و بدون اینکه کمرتان اذیت شود، ناخن های پایتان را بگیرید؟

از اینکه بدن تان این قدر خشک است شوکه شدید؟ اگر بتوانید بدون اینکه دردی حس کنید این کار را انجام دهید باید خوشحال باشید که مشکل استخوانی مانند آرتروز و یا پوکی استخوان و جالب تر از همه قلبی ندارید. در پژوهش های اخیر مشخص شده چنین کشش و انعطاف بدنی ای  جلوی خشکی رگ ها را می گیرد؛ بنابراین از بیماری های قلبی تا حد بسیار زیادی جلوگیری می کند.
 

5. آیا هنگام لگد زدن می توانید پایتان را بسیار بالا ببرید؟

این حرکت مثال دیگری از انعطاف و قدرت بدنی است. اگر نمی توانید این حرکت را به راحتی انجام دهید کلاس های ورزشی مانند یوگا کمک تان می کنند.
 

6. آیا می توانید چمدان سفرتان را بدون اینکه احساس درد در بدن تان کنید، درون قفسه بالای سرتان در هواپیما یا قطار بگذارید؟

بخشی از این کار به تکنیک و بخشی دیگر به کمر، بخش بالایی بدن و قدرت پاها ربط دارد. وقتی فقط روی ورزش های هوازی متمرکز شوید و ورزش های مربوط به قدرت ستون فقرات را از یاد ببرید، کمرتان بسیار ضعیف می شود.
 

7. آیا می توانید بدون زحمت و احساس درد یک سبد لباس را دو بار از پله ها بالا و پایین ببرید؟

این حرکت هم قدرت قلب و تحمل آن و همچنین تعادل بدن را نشان می دهد. بالا رفتن از پله ها مستلزم نیروی بدنی و انرژی بیشتر نسبت به پیاده روی معمولی است. متاسفانه دنیای مدرن امروز که آسانسور در اختیار افراد قرار داده است، فرصت کمی برای بالا رفتن از پله ها فراهم می کند. اگر برای بالا بردن توان تان نمی توانید ورزش کنید، بنابراین از پله های منزل، اداره یا فروشگاه ها بدون استفاده از آسانسور بالا و پایین بروید.
 

8. می توانید بدون وقفه و بدون احساس خستگی 10 دقیقه پشت سر هم حرکت های ورزشی ساده انجام دهید؟

پژوهش ها نشان داده اند نیازی نیست برای سوزاندن چربی و عضله سازی بیش از یک ساعت روی تردمیل بدوید؛ انجام روزی 10 تا 15 دقیقه حرکت های ساده اما مناسب ورزشی اثر بخشی بیشتری دارد. 20 دقیقه پیاده روی روزانه فواید سلامتی زیادی دارد که مهم ترینش پایین آمدن قند و فشار خون است.
 

9. می توانید بدون خستگی نیم ساعت پیاده روی کنید؟

یک پیاده روی روزانه حداقل 20 دقیقه فواید سلامتی بسیار زیادی دارد، آنقدر که نمی توان همه را در اینجا عنوان کرد. با این حال، می توان به مهمترین شان از جمله بالا بردن روحیه، میزان انرژی، پایین آمدن قند و فشار خون اشاره کرد.
 

10. می توانید رو به جلو بایستید و بدون اینکه پاهایتان را جا به جا کنید به عقب برگشته و پشت سرتان را ببینید؟

این حرکت نشان دهنده انعطاف پذیری و کمر سالم و بدون درد است.
 

نتیجه آزمون

اگر بالاتر از 45 سال دارید و این حرکت ها را به راحتی انجام دادید و مشکلی نداشتید می توان گفت شما در وضعیت فیزیکی خوبی هستید و اگر نه، باید آرام آرام شروع به انجام ترکیبی از ورزش هایی کنید که قدرت بدن، توان قلب و انعطاف پذیری بدن تان را که سه عامل عمر طولانی و سلامت هستند، بالا می برند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات