برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا کاهش وزن باعث تسکین دردهای آرتروز می شود؟

آیا کاهش وزن باعث تسکین دردهای آرتروز می شود؟ تقریبا علت اکثر درد های استخوانی و مفصلی در بدن شما مشخص است.اضافه وزن!! اکثر افرادی که از درد های مزمن زانو و کمر رنج می برند و روزانه انواع داروهای مسکن را مصرف می نمایند اضافه وزن دارند!

تقریبا علت اکثر درد های استخوانی و مفصلی در بدن شما مشخص است.اضافه وزن!! اکثر افرادی که از درد های مزمن زانو و کمر رنج می برند و روزانه انواع داروهای مسکن را مصرف می نمایند اضافه وزن دارند!
 

گام های کوچک تغییرات بزرگی را به همراه دارد

کاهش وزن نمی تواند آسیب هایی را که قبلا و توسط بیماری آرتروز به مفاصل وارد شده است را درمان کند، اما علاوه بر کاهش درد باعث کم شدن سرعت پیشرفت بیماری هم می شود. در یک مطالعه مشخص شد که آرتروز زانو در مردان چاق ۲۱.۵ درصد کاهش خواهد یافت اگر فقط وزن اضافه و نه بیشتر را کاهش دهند. در مورد زنان، آرتروز ۳۱ درصد کاهش خواهد یافت.


به هر حال آرتروز یک بیماری پیش رونده است و در صورت ابتلا باعث تخریب مفاصل می شود. اما کاهش وزن اثری فوق العاده بر کاهش درد داشته و باعث افزایش عملکرد فرد می شود و فرد را تا مدت زیادی از عمل جراحی تعویض مفصل بی نیاز می کند.
اگر به آرتروز مبتلا نیستید ولی نگرانید که در آینده به آن دچار شوید، کاهش وزن اضافه به طور چشمگیری خطر ابتلا به آرتروز را در شما کاهش میدهد. اگر اضافه وزن دارید، به ازای هر ۵ کیلوگرم کاهش وزن خطر آرتروز در حال توسعه در شما ۵۰ کاهش خواهد یافت!

 

خواستن توانستن است

به گفته پزشکان، بهترین راه برای کاهش وزن این است که کمتر بخورید، غذای سالم بخورید و بیشتر ورزش کنید. تغییر عادت های غذایی و کاهش وزن برای مبتلایان به آرتروز تا حد زیادی شبیه به همان روش هایی است که افراد سالم و بدون آرتروز در پیش می گیرند. اما ورزش کردن در مبتلایان به آرتروز نسبت به افراد سالم کمی متفاوت است.
ورزش هایی مثل دویدن، آهسته دویدن و ایروبیک می تواند استرس و فشار زیاد و مضاعف بر مفاصل وارد کند، لذا پزشکان توصیه می کنند مبتلایان به آرتروز از این ورزش ها اجتناب کنند. پزشکان معتقدند این ورزش ها باعث تسریع پیشرفت آرتروز و صدمه به مفاصل می شود.
در مقابل پزشکان توصیه می کنند مبتلایان به آرتروز این 3 ورزش را انجام داده و از اثرات مثبت آن بر بهبود آرتروز بهره ببرند:
۱- شنا
۲- دوچرخه سواری (بویژه بر روی یک دوچرخه ثابت خوابیده که نسبت به دوچرخه های استاندارد برای زانوها و باسن راحت تر است)
۳- ورزش با دستگاه های ورزشی که فشار کمتری بر مفاصل وارد می کنند. مثلا راه رفتن روی تردمیل.
این ورزش ها باعث افزایش ضربان قبل می شوند بدون آنکه استرس یا فشاری بر زانوها وارد شود. شناور شدن در آب به کاهش درد در حین ورزش کمک می کند. و ورزش کردن با استفاده از یک دوچرخه ثابت یا دستگاه تردمیل به تقویت ماهیچه های کلیدی مثل عضله چهار سر کمک می کند. تقویت عضلات چهار سر باعث می شود وقتی به هنگام راه رفتن پای خود را جلو می گذارید پاشنه پا را از ضربه ناگهانی حفظ کرده و بعلاوه باعث کاهش درد شود.
پس تا دیر نشده برای کاهش وزن خود اقدام کرده و برنامه منظمی جهت ورزش کردن به همراه تغذیه سالم خود بچینید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات