برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بارداری شیمیایی چیست؟ چه علایمی دارد؟

بارداری شیمیایی چیست؟ چه علایمی دارد؟ بارداری شیمیایی به از دست رفتن اولیه بارداری گفته می‌شود که مدت کوتاهی پس از کاشت و لانه‌گزینی یعنی قبل از هفته پنجم بارداری، تقریبا همزمان با دوره پریود شدن مورد انتظار، رخ می‌دهد. حاملگی شیمیایی به طور متوسط ۵۰ تا ۷۵ درصد از کل موارد سقط جنین را تشکیل می‌دهد و یکی از مشکلات شایع زنان، در سنین باروری است.

بارداری شیمیایی به از دست رفتن اولیه بارداری گفته می‌شود که مدت کوتاهی پس از کاشت و لانه‌گزینی یعنی قبل از هفته پنجم بارداری، تقریبا همزمان با دوره پریود شدن مورد انتظار، رخ می‌دهد. حاملگی شیمیایی به طور متوسط ۵۰ تا ۷۵ درصد از کل موارد سقط جنین را تشکیل می‌دهد و یکی از مشکلات شایع زنان، در سنین باروری است. در حاملگی شیمیایی، لانه‌گزینی پیشرفت نمی‌کند و سلول ها تا انتها به جنین و جفت تبدیل نمی‌شوند. این امر باعث می شود که خونریزی چند روز تا یک هفته پس از قاعدگی به تاخیر افتد.

 به گزارش «بهپو»،‌ بارداری شیمیایی یک بارداری کاذب یا مثبت کاذب در آزمایش بارداری نیست، بلکه حاملگی است که قبل از اینکه جنین در سونوگرافی قابل مشاهده باشد، از دست می‌رود. بارداری شیمیایی علت شناخته شدهای ندارد اما اغلب به دلیل ناهنجاری‌های کروموزومی در جنین اتفاق می‌افتد.

 

علائم بارداری شیمیایی چیست؟

علائم بارداری شیمیایی معمولا اختصاصی و قابل توجه نیستند. بیشتر زنان حتی بدون اینکه متوجه باردار شدن خود شوند، دچار بارداری شیمیایی و سقط جنین می‌شوند. چرا که تنها علامت آن، پریود شدن در زمانی دیرتر از موعد مورد انتظار قاعدگی است. حاملگی شیمیایی معمولا آن قدر طول نمی‌کشد که باعث ایجاد علائم مرتبط با بارداری مانند حالت تهوع یا خستگی شود.

در حالی که ممکن است برخی افراد انتظار داشته باشند که خونریزی قاعدگی با حاملگی شیمیایی شدیدتر از حد معمول باشد، اما اغلب حجم خونریزی شبیه یک پریود شدن معمولی است. علائم دیگر بارداری شیمیایی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

سطوح پایین hCG در آزمایش بارداری؛

گرفتگی و درد خفیف شکم؛

لکه بینی خفیف حدود یک هفته قبل از شروع قاعدگی طبیعی (این با خونریزی لانه گزینی یا لکه بینی در اوایل بارداری متفاوت است.)

توجه به این نکته ضروری است که خون‌ریزی پس از آزمایش بارداری مثبت همیشه به معنای بارداری شیمیایی نیست. خونریزی در حین لانه‌گزینی، یعنی زمانی که جنین به رحم متصل می‌شود، نیز شایع است. فرایند لانه‌گزینی می‌تواند باعث پارگی یا آسیب رگ‌های خونی کوچک در اندومتر رحم شده و در نتیجه خونریزی ایجاد کند. لکه بینی لانه‌گزینی اغلب به صورت ترشح صورتی یا قهوه‌ای ۱۰ تا ۱۴ روز پس از لقاح ظاهر می‌شود.

 

سه حالت متداول وجود دارد:

1- شما نمی‌دانید که بارداری شیمیایی داشته‌اید

شما ممکن است خیلی زود سقط کنید بدون اینکه حتی بدانید باردار هستید. پریود شما ممکن است مانند دوره طبیعی باشد، ممکن است کمی سنگین‌تر یا دردناک باشد و یک یا دو روز دیرتر انجام شود. اکثر زنان فکر می‌کنند که این شرایط برای آنها طبیعی است، بنابراین حتی تست  بارداری انجام نمی دهند.

 

2- شما یک تست بارداری انجام می‌دهید و مثبت است

بدین معنی است که hCG  در ادرار شما از یک جنین در حال رشد وجود دارد. چند روز بعد دومی را انجام می‌دهید و منفی است. بارداری موفقیت آمیز نبوده است.

 

3- شما تست بارداری مثبتی داشته اید اما پس از مدت کوتاهی خونریزی را شروع کرده‌اید

آزمایش مثبت نشان می‌دهد که یک جنین وجود دارد و hCG تولید می‌کند اما هنوز چیزی برای دیدن وجود ندارد.

 

تفاوت سقط جنین با بارداری شیمیایی

حاملگی شیمیایی از جهاتی با سقط جنین متفاوت است. سقط جنین می‌تواند در هر زمان از بارداری به ویژه قبل از هفته بیستم بارداری رخ دهد. اما بارداری شیمیایی معمولا مدت کوتاهی پس از کاشت و مثبت شدن تست بارداری یعنی قبل از هفته پنجم بارداری رخ میدهد.

 

بارداری شیمیایی در ای وی اف

حاملگی شیمیایی همچنین می‌تواند بعد از لقاح آزمایشگاهی (IVF) نیز اتفاق بیفتد. در صورت لانه‌گزینی ممکن است نتایج تست بارداری مثبت شود، اما ظرف مدت کوتاهی بارداری شیمیایی رخ دهد و بارداری از دست برود.

 

چرا بارداری شیمیایی اتفاق می افتد؟

علت دقیق حاملگی شیمیایی مشخص نیست. اما در بیشتر موارد سقط جنین به دلیل مشکلات دوران جنینی است که احتمالا ناشی از کیفیت پایین اسپرم یا تخمک است.

علل دیگر بارداری شیمیایی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ناهنجاری‌های کروموزومی جنین شکل گرفته که می‌تواند مانع از رشد طبیعی جنین شکل گرفته شود؛

سطح غیر طبیعی هورمون؛

ناهنجاری‌های رحمی؛

کاشت جنین در خارج از رحم؛

عفونت‌هایی مانند کلامیدیا یا سیفلیس؛

سن بالای ۳۵ سال؛

و نیز برخی از مشکلات پزشکی مانند مشکلات انعقادی و اختلالات تیروئید نیز خطر بارداری شیمیایی را افزایش می‌دهند.

 

روش تشخیص بارداری شیمیایی چیست؟

در بارداری شیمیایی، ساک حاملگی آنقدر بزرگ نخواهد بود که در سونوگرافی قابل مشاهده باشد، بنابراین تنها راه تایید بارداری آزمایش خون و تست بارداری است (اصطلاح بارداری شیمیایی به روش‌های بیوشیمیایی تشخیص اشاره دارد.)

 

عوامل خطر بارداری شیمیایی

درحالی که نمی‌توان از بارداری شیمیایی جلوگیری کرد، برخی عوامل می‌توانند ریسک بروز بارداری شیمیایی را افزایش دهند. این عوامل خطر شامل:

مشکلات انعقادی؛

دیابت؛

سن مادر بالای ۳۵ سال؛

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)؛

اختلال تیروئید.

 

روش درمان بارداری شیمیایی چیست؟

حاملگی‌ شیمیایی آن‌قدر زود رخ می‌دهد که عموما تأثیر چندانی بر بدن زن نداشته و نیازی به درمان هم وجود ندارد. ضمن اینکه بارداری شیمیایی به این معنا نیست که شما نمی‌توانید باردار شده و نوزاد سالمی داشته باشید.

اگر بیش از یک بارداری شیمیایی داشته اید، پزشک معمولا آزمایشاتی را برای تشخیص علل زمینه‌ای احتمالی درخواست می‌دهد. اگر علت اصلی درمان شود، خطر بارداری شیمیایی نیز کاهش می‌یابد. به عنوان مثال، اگر سقط جنین اولیه ناشی از عفونت باشد، مصرف آنتی‌بیوتیک برای از بین بردن عفونت می‌تواند شانس بارداری و زایمان سالم شما را در آینده افزایش دهد. اگر سقط جنین به دلیل مشکلاتی در رحم ایجاد شده باشد، ممکن است به یک روش جراحی برای اصلاح مشکل و بارداری سالم نیاز باشد.

همچنین باید بدانید که بارداری شیمیایی تنها شرایطی نیست که باعث تولید هورمون بارداری در بدن می‌شود. سطوح بالاتر hCG  در تست بارداری همچنین می‌تواند ناشی از حاملگی خارج رحمی باشد. از آن‌جا که یک حاملگی خارج رحمی می‌تواند علائم بارداری شیمیایی را تقلید کند، پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای تشخیص افتراقی درخواست دهد.  

 

عوارض بارداری شیمیایی

معمولاً حاملگی شیمیایی هیچ عارضه فیزیکی به غیر از گرفتگی عضلات شکم و گاهی خون‌ریزی شدیدتر از حد معمول ایجاد نمی‌کند.

در موارد نادر، زنان ممکن است خونریزی شدیدی را پس از بارداری شیمیایی تجربه کنند که می‌تواند منجر به کم خونی و نیاز به مراقبت‌های پزشکی شود.

 

زمان لازم برای غیر‌قابل تشخیص شدن سطحHCG   پس از بارداری شیمیایی چقدر است؟

کم شدن میزان بتا خون و صفر شدن آن پس از بارداری شیمیایی، حدود یک هفته طول می‌کشد.

 

تاثیر بارداری شیمیایی بر باروری زنان

بارداری شیمیایی تأثیر منفی بر باروری فرد ندارد. این که آزمایش بارداری فرد مثبت بوده است در واقع یک نشانه خوب است و بدان معناست که در آینده می‌توانید دوباره باردار شوید.

 

برای جلوگیری از بارداری شیمیایی چه باید کرد؟

متأسفانه هیچ روش شناخته شده‌ای برای جلوگیری از بارداری شیمیایی وجود ندارد.

 

بازگشت باروری پس از بارداری شیمیایی

به گزارش «بهپو» و به نقل از «mom.ir»، ممکن است تخمک‌گذاری دو هفته پس از سقط جنین شروع شود. اما ممکن است شش هفته یا بیشتر طول بکشد تا سطح هورمون‌ها به حالت عادی برگردند. دو هفته پس از سقط جنین و پایان یافتن بارداری شیمیایی امکان اقدام برای بارداری مجدد وجود دارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات