برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نقش مصرف مغز ها در دوران بارداری بر رشد اعصاب کودکان

نقش مصرف مغز ها در دوران بارداری بر رشد اعصاب کودکان آجیل ها علاوه بر کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا، استرس اکسیداتیو و دیابت، از فرد در برابر زوال شناختی محافظت می کند. جدید ترین مطالعه ارتباط بین رژیم غذایی پر از مغز در سه ماهه اول بارداری را با ارتقاء رشد عصبی کودک نشان می دهد.

مغز ها خوراکی های پرفایده ای هستند که هر روز خواص جدیدی از آن ها کشف می شود. از جمله خواص آجیل می توان به کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا، استرس اکسیداتیو و دیابت اشاره کرد، همچنین در سنین بالا از فرد در برابر زوال شناختی محافظت می کند. حالا به این لیست از خواص آجیل، شواهد جدیدی اضافه کنید که از مطالعه موسسه سلامت جهانی -ISGlobal- برگرفته شده است. این مطالعه که در مجله «اپیدمیولوژی اروپا» منتشر شده است، ارتباط بین رژیم غذایی پر از مغز در سه ماهه اول بارداری را با ارتقاء رشد عصبی کودک نشان می دهد.

به گزارش «بهپو»، این پژوهش در اسپانیا انجام شده است و بیش از 2200 جفت مادر و کودک در آن شرکت کرده اند. اطلاعات مربوط به میزان مصرف آجیل مادران از طریق پر کردن پرسشنامه هایی به دست می آید که از عادات غذایی مادران طی سه ماهه اول و آخر بارداری پرسش می کند. رشد روانشناختی کودکان با استفاده از چند آزمون استاندارد بین المللی معتبر 18 ماه، 5 سال و 8 سال پس از تولد مورد ارزیابی قرار می گیرد.

تجزیه وتحلیل نتایج نشان می دهد که گروهی از کودکان که مادران آنها در سه ماهه اول بارداری بیشتر آجیل خورده اند، بهترین نتایج را در تمام آزمون های عملکرد شناختی، ظرفیت توجه و حافظه کاری به دست آورده اند.

«فلورانس گیناک»، پژوهشگر ISGlobal و نویسنده ارشد این مطالعه، می گوید: «این اولین پژوهشی است که روی فواید خوردن آجیل در طول دوران بارداری برای رشد عصبی کودک در دراز مدت انجام شده است. مغز جنین در طول بارداری یک سری از فرآیندهای پیچیده را طی می کند و نوع تغذیه مادر یکی از عوامل تعیین کننده در رشد مغز جنین است که می تواند اثرات طولانی مدت هم داشته باشد. او ادامه می دهد: «مغز هایی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته اند گردو، بادام، بادام زمینی، تخم کاج و فندق بوده اند. ما تصور می کنیم اثرات سودمند مشاهده شده به این دلیل است که آجیل میزان زیادی اسید فولیک و به ویژه اسیدهای چرب ضروری مثل امگا 3 و امگا 6 دارد. این ترکیبات در بافت های عصبی، به ویژه در بخش قدامی مغز، که وظیفه حافظه و عملکرد اجرایی را بر عهده دارد، تجمع پیدا می کنند.»

نتایج سودمند این مطالعه در گروه مادرانی دیده شده است که بالاترین میزان مصرف آجیل را گزارش کرده اند، به طور میانگین هفته ای کمتر از سه وعده 30 گرمی. این مقدار کمی کمتر از میانگین مصرف هفتگی توصیه شده در دستورالعمل غذای سالم است که توسط انجمن تغذیه اسپانیا توصیه می شود. میزان توصیه شده مصرف آجیل چیزی بین سه تا 7 وعده در هفته است. گیناک می گوید: « تصور می کنیم که اگر مادران میزان توصیه شده را مصرف کنند، فواید بسیار بیشتری به دست خواهند آورد.»

این مطالعه در سه ماهه سوم بارداری هم مصرف مغز را در مادران مورد بررسی قرار داده است، اما در این مورد هیچ ارتباطی با نتایج روانشناختی عصبی مشاهده نشده است یا اینکه نتایج بسیار ضعیف تر بوده اند. «جوردی خولویز»، محقق این مطالعه، می گوید: « این اولین بار نیست که ما در یک مرحله خاص از حاملگی اثرات ویژه ای مشاهده می کنیم. با اینکه مطالعه ما علل تفاوت بین سه ماهه اول و سوم را توضیح نمی دهد، اما ادبیات علمی استدلال می کند که ریتم رشد جنین در مراحل مختلف بارداری متفاوت است و در برخی مراحل نوع تغذیه مادر نقش ویژه ای در رشد جنین ایفا می کند.

به گزارش «بهپو» به نقل از «ساینس دیلی»، خولویز می گوید: «از آن جا که این اولین پژوهش روی چنین موردی است، باید این یافته ها را با احتیاط بیشتری مورد بررسی قرار دهیم و آن ها را بیشتر با مطالعه کوهورت و آزمایش های کنترل شده تصادفی تطبیق دهیم.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات