برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

روش هایی برای کاهش کمر درد در دوران بارداری

روش هایی برای کاهش کمر درد در دوران بارداری کمر درد در دوران بارداری مسئله ای عجیب و غیر معمول نیست و شکایت از این درد بسیار شایع است، اما این به معنای عدم توجه به این موضوع یا کم اهمیت بودن آن نیست و همچنان نیازمند توجه و بررسی ویژه می باشد. هفت روش برای تسکین این درد وجود دارد که با توجه به وضع بدنی مناسب و فعالیت های فیزیکی می توانند مکمل درمانی مناسبی باشد.
کمر درد در دوران بارداری مسئله ای عجیب و غیر معمول نیست ، اما همچنان نیازمند توجه و بررسی ویژه می باشد. هفت روش برای تسکین این درد وجود دارد که با توجه به وضع بدنی مناسب و فعالیت های فیزیکی می توانند مکمل درمانی مناسبی باشد.
شکایت از این درد بسیار شایع می باشد. افراد دچار اضافه وزن می شوند زیرا که در مسیر جدیدی قرار گرفته اند ، هورمون ها عضلات و رباط ها را در سراسر بدن شل می کند اما نباید نسبت به این روند بی توجه بود و آن را پذیرفت. با در نظر گرفتن هفت روش زیر می توان درد را تسکین داد و آن را تحت کنترل درآورد.

 

۱- ورزش کردن

هم زمان با رشد کودک در شکم مادر مرکز ثقل بدن رو به جلو بزرگ می شود . برای جلوگیری از افتادگی ممکن است فرد به عقب تکیه کند که این کار می تواند موجب کشش و فشار بر روی عضلات کمر شود و درد در این ناحیه را منجر شود . اصول استقرار بدنی مناسب را که شامل موارد زیر می باشد رعایت کنید :
  • صاف ایستادن
  • سینه ها را بالا نگه داشتن
  • شانه ها را به آرامی عقب نگه داشتن
  • قفل نکردن زانوها
در هنگام ایستادن، از یک تکیه گاه راحت برای ایمنی بیشتر استفاده کنید . اگر مدت زمان ایستادن طولانی است ، باید برای مدتی یک پا را به اندازه یک قدم کوتاه روی میز عسلی استراحت داد .
وضعیت بدنی مناسب به معنای با دقت نشستن نیز می باشد. انتخاب صندلی که از کمر محافظت کند و یا قرار دادن یک بالش کوچک در پایین تر از کمر می تواند بسیار موثر باشد . فرد باید در حد امکان قسمت فوقانی پشت و کمر خود را به راحتی راست نگه دارد . گذاشتن پاها بر روی یک عسلی کوتاه را نیز باید در نظر گرفت.

 

۲-استفاده از لوازم استاندارد مخصوص زنان باردار

پوشیدن کفش هایی با پاشنه های کوتاه و مناسب و زیر شلواری زایمان با بندینک پایین بسیار تاثیرگذار است . کمربند زایمان نیز می تواند بسیار مفید باشد .اگرچه تحقیقات در رابطه با تاثیرات کمربند زایمان محدود می باشد اما برخی مادران اعلام کرده اند این کمربندها  در این دوران مفید و موثر می باشد .
 

۳-بلند کردن اشیا به طور صحیح و با مراقبت

در این حالت موقع بلند کردن اشیا سبک فرد به حالت چمباتمه شی را توسط پاهای خود بلند کند . باید توجه داشت که بر روی کمر خم نشود و به پشت فشار وارد نشود ، فرد باید محدودیت های خود را بشناسد و در صورت نیاز درخواست کمک کند .
 

۴-به پهلو خوابیدن

مادران باردار می بایست بر روی پهلوی خود بخوابند و از خوابیدن به پشت به صورت طاق باز پرهیز کنند و یک زانو ویا هر دو را کمی به داخل شکم جمع کنند . قرار دادن یک بالش میان دو زانو و یکی زیر شکم و یا استفاده از بالش سرتاسری به طول تمام بدن می تواند مفید ویاری رسان باشد .


۵-استفاده از ماساژ آب گرم و ماساژ آب سرد
افراد می توانند با استفاده از بالشتک های گرم و کیسه های یخ به طور متناوب و یکی در میان گرما را به کمر خود انتقال دهند . همچنین ماساژ پشت و کمر بسیار موثر می باشد و حتی می توان ماساژ حرفه ای را در برنامه خود قرار دهند .


۶-قرار دادن فعالیت های جسمی در برنامه روزانه ( در جریان روزانه )
فعالیت های جسمی منظم میتواند کمر را قوی و محکم نگه دارد و درد دوران بارداری را بهبود بخشد .افراد می توانند با تایید پزشک فعالیت های ورزشی سبک همچون پیاده روی و شنا را انجام دهند.
می توان از کشش در ناحیه کمر استفاده کرد به این ترتیب که فرد بر روی زانوها و دستان خود به حالت سجده آرام قرار گیرد و شکم را به داخل بکشد و پشت را به آرامی گرد کند . چند دقیقه در این حالت بماند بعد شکم و پشت خود را رها کند – در حد امکان پشت و کمر صاف باشد . این کار ۱۰ بار تکرار شود .دیگر تمرینات کششی را می توان از پزشک درخواست نمود.


۷-استفاده از طب مکمل
برخی تحقیقات نشان داده که طب سوزنی در بهبودی کمر درد دوران بارداری موثر است . همچنین درمان کایروپراکتیک تاثیر قابل توجهی بر روی بهبودی برخی از مادران باردار داشته است . افرادی که تحت درمان طب مکمل می باشند می توانند درباره روش درمان و انتخاب های خود با پزشک مشاوره  کنند.

آگاهی از زمان مشاوره با پزشک
اغلب درد کمر در دوران بارداری غیر قابل چشم پوشی است . در مواردی که ۷ روش بالا در فرد باردار جواب نمی دهد باید با پزشک مشورت نمود . قبل از استفاده از داروهایی همچون استامینوفن بهتر است با پزشک مشورت شود .
همچنین باید توجه داشت که کمر درد سنگین ومبهم می تواند نشانه زایمان زود رس باشد- و کمر درد و یا درد پشت شدید که با خونریزی و یا ترشح مهبلی همراه است می تواند مشکلی اساسی باشد و باید فوری به آن رسیدگی شود . در صورت نگرانی می توان به طور مداوم با پزشک در تماس بود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات