برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با مزوتراپی

آشنایی با مزوتراپی «مزوتراپی» یک درمان زیبایی غیر جراحی است که با هدف کاهش مشکلات ظاهری بدن مانند رفع سلولیت، اضافه وزن، حذف چین و چروک، سفت کردن پوست شل شده، روشن کردن لکه های پوستی، فرم دهی دوباره خطوط بدن و جوان سازی صورت، گردن و غیره به کار می رود. این نوع درمان از طریق تزریق های متعدد انواع داروها، ویتامین ها و مواد معدنی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا «FDA» صورت می گیرد.

«مزوتراپی» یک درمان زیبایی غیر جراحی است که با هدف کاهش مشکلات ظاهری بدن مانند رفع سلولیت، اضافه وزن، حذف چین و چروک، سفت کردن پوست شل شده، روشن کردن لکه های پوستی، فرم دهی دوباره خطوط بدن و جوان سازی صورت، گردن و غیره به کار می رود. این نوع درمان از طریق تزریق های متعدد انواع داروها، ویتامین ها و مواد معدنی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا «FDA» صورت می گیرد.

به گزارش «بهپو»، فرمول استانداردی برای مواد تزریقی در مزوتراپی وجود ندارد. پزشکان از محلول های مختلفی استفاده می کنند از جمله:

 

● داروهای تجویزی مانند وازودیلاتورها و آنتی بیوتیک ها

● هورمون هایی مانند کلسیتونین و تیروکسین

● آنزیم هایی مانند کلاژناز و هیالورونیداز

● عصاره های گیاهی

● ویتامین ها و مواد معدنی

 

این مواد به مزودرم، لایه چربی و بافت زیر پوست، تزریق می شوند. داروی تزریقی با توجه به مورد درمانی و محل مورد نظر متفاوت خواهد بود. برای کاهش درد و رویش دوباره موها در مردان و زنان هم می توان از مزوتراپی استفاده کرد.

 

آمادگی برای مزوتراپی

پیش از شروع این درمان با پزشک ملاقات خواهید کرد تا متوجه شوید باید چه انتظاری از این درمان داشته باشید. یک هفته قبل از عمل می بایست از مصرف آسپرین و داروهای ضد التهابی غیر استروییدی -NSAID ها- اجتناب کنید. ممکن است این داروها خونریزی و کبودی را در مزوتراپی افزایش دهند.

 

در مزوتراپی چه اتفاقی می افتد؟

در هر جلسه درمانی، ممکن است بی حسی خفیفی دریافت کنید، البته گاهی نیازی به دریافت داروی بی حسی ندارید. در این فرایند یک سری تزریق با استفاده از یک سوزن کوتاه مخصوص انجام می شود. معمولا سوزن به یک تفنگ مکانیکی متصل است تا بتواند تزریقات زیادی را در یک خط انجام دهد.

تزریق در اعماق مختلفی از پوست - بین 1 تا 4 میلی متر از عمق پوست- بسته به عارضه مورد درمان، انجام می شود. پزشک سوزن را با زاویه خاصی وارد پوست می کند یا اینکه در هنگام تزریق، حرکت ناگهانی به مچ دستش می دهد. هر تزریق فقط یک قطره کوچک از محلول را به پوست وارد می کند.

برای اینکه به نتیجه مورد نظر برسید به احتمال زیاد به جلسات مزوتراپی بیشتری نیاز دارید. انتظار می رود که بین 3 تا 15 بار به مطب پزشک مراجعه کنید. در ابتدا هر 7 تا 10 روز یک تزریق خواهید کرد. اگر اثری از بهبودی مشاهده کردید، هر دو هفته یا ماهی یک بار تزریق را ادامه می دهید.

 

طرح کلی زیر یک برآورد استاندارد از چیزی است که در مزوتراپی اتفاق می افتد: البته تعداد تزریق و مقدار دارو از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است:

 

● کاهش چربی / کاهش وزن: برای این منظور معمولا 2 تا 4 جلسه درمانی -تزریق- به فواصل 2 تا 4 هفته انجام می شود. بسته به ناحیه مورد نظر، تعداد تزریق ها افزایش می یابد. از آنجایی که درمان های مزوتراپی در کاهش وزن تغییر شدیدی ایجاد نمی کنند، به طور کلی این روش درمانی برای بیمارانی توصیه می شود که نیاز به کاهش چربی کمی دارند یا قصد فرم دهی بدن را دارند.

● کاهش سلولیت: برای این کار تقریبا به 3 تا 4 جلسه درمانی به فواصل 3 تا 4 هفته نیاز دارید. با این که مزوتراپی سلولیت از آن دسته روش های مزوتراپی است که اثر کمتری دارد، اما در درمان سلولیت های خفیف موثر است.

● بلفاروپلاستی پلک پایین: برای این منظور 1 یا 2 درمان در فواصل 6 هفته ای توصیه می شود -در بعضی موارد درمان دوم ضروری نیست. برای بلفاروپلاستی پلک پایین، بیمار باید قبل از عمل کورتیزون مصرف کند و ممکن است تورم آن تا 6 هفته طول بکشد.

● جوان سازی صورت: این روند درمانی در 4 دوره به فواصل 2 تا 3 هفته طول می کشد. جوان سازی صورت یکی از محبوب ترین درمان های مزوتراپی است. بیماران بهبود قابل توجهی در ظاهر خود می بینند و در بیشتر موارد از پیشرفت ظاهری خود رضایت دارند.

 

نیازی به گفتن نیست که درمان های مزوتراپی تنها به این بخش ها ختم نمی شوند. بسیاری از افراد از این روش ساده غیر جراحی روی بازوان یا ران ها و صورت خود استفاده می کنند.

 

مزوتراپی چقدر موثر است؟

از آن جایی که در این روش درمانی مواد و روش های مختلفی به کار گرفته می شوند تاثیر آن را نمی توان به قطع و یقین تایید کرد. مطالعات اندکی روی اثر گذاری این روش انجام شده است و بسیاری از این مطالعات هم، کوچکند.

تحقیقاتی که روی تاثیر گذاری مزوتراپی انجام شده است، بیشتر روی جوان سازی پوست بوده است. مطالعه ای در سال 2012 روی شش نفر که 6 ماه این درمان را دریافت کردند، صورت گرفت و در نهایت هیچ بهبودی واقعی در چین و چروک افراد دیده نشد. مطالعه ای در سال 2008 روی 20 زن انجام شد که برای فرم دهی و کانتورینگ بدن تحت مزوتراپی قرار گرفته بودند، در این افراد هم هیچ گونه کاهشی در اندازه ران ها دیده نشد.

 

مزوتراپی در مقابل لیپوساکشن

لیپوساکشن چربی را از ناحیه هایی مثل شکم، ران و پشت بیرون می آورد، این درمان دایمی است. جراحان زیبایی این روش را با قرار دادن یک لوله پلاستیکی نازک در برش های کوچک پوست انجام می دهند و سپس با استفاده از مکنده هایی، چربی ها را تخلیه می کنند. برای لیپوساکشن به بیهوشی نیاز دارید.

همچنین لیپوساکشن دارای خطراتی مانند آسیب به اعصاب و رگ های خونی، نامنظم شدن کانتور و خطوط بدن، سوختگی و عفونت است. علاوه بر این روشی گران است.

مزوتراپی روشی نسبتا بدون درد است که در آن قبل از تزریق، کرم بی حس کننده ای را به ناحیه مورد نظر می مالند، اما لیپوساکشن درد دارد، این درد هم بعد از عمل و هم در هفته های اول بهبودی همراه بیمار است.

مزوتراپی تقریبا هیچ برشی نمی خواهد و هیچ زخمی به جا نمی گذارد، هرچند ممکن است به مدت چند روز تورم و کبودی خفیفی در ناحیه بروز کند. لیپوساکشن زخم های متوسط یا شدیدی بر جا می گذارد.

در مزوتراپی نیاز به استفاده از بیهوشی نیست و بیمار می تواند چند دقیقه بعد از درمان از مطب خارج شود. البته تعداد جلسات مزوتراپی بسیار بیشتر از لیپوساکشن است و گاهی نیاز به 10 جلسه مراجعه است.

گرچه این درمان در ایالات متحده جدید است، اما در 30 تا 40 سال گذشته در فرانسه به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گرفته است. بررسی ها در ایالات متحده بسیار قابل توجه و در عین حال متضاد هستند و بسیاری از پزشکان معتقدند جراحی زیبایی هنوز هم بهترین گزینه برای کاهش وزن است.

مشخص نیست که چگونه مزوتراپی چربی را از بین می برد. تحقیقات کافی روی عملکرد آن انجام نشده است و مواد و روش هایی که استفاده می شوند بسته به محل مورد درمان متفاوتند.

لیپولیز تزریقی یک درمان غیر تهاجمی است که مشابه مزوتراپی است. اصطلاح مزوتراپی و لیپولیز تزریقی اغلب به صورت مترادف استفاده می شوند، هرچند کمی متفاوت هستند.

در لیپولیز تزریقی، پزشک «فسفاتیدیل کولین» و «دگزیکسولات» را به لایه چربی زیر پوست تزریق می کند تا چربی را از بین ببرد. نتیجه عملکرد لیپولیز تزریقی هم همانند مزوتراپی، نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

انجمن جراحان پلاستیک آمریکا برای کاهش چربی بدن، لیپولیز تزریقی یا مزوتراپی را توصیه نمی کند. آنها می گویند تحقیق و مطالعات در این زمینه کافی نیست.

نتیجه فوری کاهش وزن به روش لیپوساکشن با نتیجه مزوتراپی قابل مقایسه نیست. لیپوساکشن موثرترین و سریعترین روش کاهش چربی بدن است، اما مزوتراپی ارزان تر است و تهاجم کمتری دارد.

 

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید درباره لیپوساکشن بدانید

 

عوارض جانبی و خطرات چیست؟

توصیه می شود برای انجام مزوتراپی نزد یک فرد آموزش دیده و مجرب بروید. البته در هر صورت عوارض زیر ممکن است طی درمان بروز کند. عوارض جانبی گزارش شده عبارتند از:

 

  • حالت تهوع
  • درد
  • حساسیت
  • ورم
  • خارش
  • قرمزی
  • کبودی
  • برآمدگی در محل تزریق
  • لکه های تیره پوست
  • راش پوستی
  • عفونت
  • زخم

 

دوره نقاهت پس از مزوتراپی

از آنجا که مزوتراپی غیر تهاجمی است، معمولا هیچ آسیب پوستی بعد از مزوتراپی وجود ندارد. بسیاری افراد بعد از آن به فعالیت های روزانه خود بازمی گردند. ممکن است بعضی افراد به دلیل تورم و درد در محل تزریق، یک روز استراحت کنند.

 

آیا می توان از مزوتراپی درمان برای ریزش مو استفاده کرد؟

مزوتراپی علاوه بر درمان چین و چروک و از بین بردن چربی های ناخواسته برای درمان ریزش مو – آلوپسی- هم استفاده می شود. این درمان شامل تزریق عصاره های گیاهی طبیعی، ویتامین ها و یا داروهایی مانند فیناستراید و ماینوکسیدیل به سر است.

 

افرادی که مزوتراپی را برای درمان ریزش مو انجام می دهند، ادعا می کنند:

  • اختلالات هورمون را در فولیکول مو و اطراف آن اصلاح می کند
  • مواد مغذی مو را فراهم می کند
  • گردش خون را بهبود می بخشد

با این حال، همانطور که برای استفاده های دیگر مزوتراپی، شواهد کمی وجود دارد، برای ریزش مو هم همینطور است. نتیجه تاثیر بسیاری از مواد تزریقی در مطالعات دیده نشده است. فقط فیناستراید و ماینوکسیدیل شواهدی مبنی بر تاثیر گذاری دارند.

 

جمع بندی

به گزارش «بهپو» و به نقل از «مدیکال نیوز تودی» و «هلث لاین»، مزوتراپی درمانی برای از بین بردن چربی و چین و چروک ناخواسته است. با این حال، ایمنی و اثربخشی آن هنوز اثبات نشده است. بسیاری از مطالعات انجام شده در مورد مزوتراپی برای درد در نظر گرفته شده است - نه برای درمان زیبایی.

مزوتراپی به عنوان یک روش درمانی زیبایی توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده -FDA- تایید نشده است، اما بسیاری از مواد تشکیل دهنده مورد استفاده در درمان، مورد تایید  FDA  هستند. تا زمانی که ترکیبات مورد استفاده دارای تایید FDA باشند، استفاده از آن ها بلامانع است.

اوپراتورهای غیر پزشک از فرمول های استاندارد مزوتراپی استفاده نمی کنند. این بدان معنی است که ممکن است درمانی که می گیرید با درمان یک پزشک کاملا متفاوت باشد. اگر می خواهید مزوتراپی را امتحان کنید، به یک پزشک مجرب مراجعه کنید که تجربه زیادی در این روش دارد. با این کار عوارض جانبی را می کاهید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات