برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

سالمندان دیابتی در معرض کاهش عملکرد مغز

سالمندان دیابتی در معرض کاهش عملکرد مغز در طی یک مطالعه پنج ساله، شرکت کنندگان دیابتی علایمی از کاهش حافظه کلامی و روانی در گفتار را نشان داده اند.

همانطور که می دانید دیابت منجر به دسته ای از بیماری ها از جمله بیماری کلیوی می شود، اما تحقیقات جدید نشان می دهند که افراد سالخورده مبتلا به دیابت نوع 2 دچار مشکلاتی در قدرت تفکر و حافظه هم می شوند.

به گزارش «بهپو»، در طی یک مطالعه پنج ساله، شرکت کنندگان دیابتی علایمی از کاهش حافظه کلامی و روانی در گفتار را نشان داده اند. محققان با استفاده از اسکن MRI، متوجه شدند که مغز شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه کوچکتر از حالت عادی بوده است، اما میزان کاهش حجم مغز آن ها طی این سال ها تغییر چندانی نکرده است. محققان ارتباطی بین اندازه مغز و بروز مشکلات تفکر و حافظه پیدا نکردند.

«میشل کالیسایا»، پژوهشگر دانشگاه تاسمانی می گوید: «اگر چه حافظه و عملکرد اجرایی مغز -مهارت تفکر و برنامه ریزی- در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش می یابد، اما علت این امر کاهش حجم مغز نیست.»

کالیسایا می گوید محققان از این یافته شگفت زده شدند. آن ها انتظار داشتند که کاهش حجم مغز در افراد مبتلا به مشکلات حافظه و تفکر بیشتر شود. اما او می گوید در حال حاضر چنین ارتباطی یافت نشده است ولی ممکن است با گذشت زمان چنین اتفاقی بیفتد و رابطه بین این عوامل مشخص شود.

او افزود: «پیام کلی این تحقیق این است که دیابت نوع 2 بر عملکرد مغز تاثیر می گذارد.»

محققان اظهار داشتند تحقیقات گذشته نشان داده است که ابتلا به دیابت خطر ابتلا به زوال عقل را دو برابر می کند. اگر چه مطالعات قبلی ارتباط بین این دو عارضه را نشان داده بود، اما در هیچ کدام رابطه علت و معلولی مشخص نشده بود. این چیزی است که کالیسایا و همکارانش را بر آن داشت تا ببینند آیا کاهش حجم مغز علتی برای این عارضه هست یا خیر.

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، آن ها در طول پنج سال در سه مرحله مختلف روی بیش از 700 شرکت کننده بین 55 تا 90 ساله مطالعه کرده اند تا تفکر، برنامه ریزی و مهارت حافظه آن ها را بررسی کنند. این شرکت کننده ها هر چند وقت یک بار  تحت اسکن MRI قرار می گرفتند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات