برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

قلب دیابتی ها شکننده تر است

قلب دیابتی ها شکننده تر است دیابت نوع دو از بسیاری جهات روی قلب تاثیر می گذارد؛ از انعقاد خون و انسداد عروق گرفته تا نارسایی قلبی. مهم‌ترین علت مرگ‌ومیر در دیابتی‌ها بیماری‌های قلبی-عروقی است. آنها نباید منتظر علایم قلبی آشکار -مانند درد قفسه‌سینه- بمانند؛ زیرا سکته قلبی بیماران مبتلا به دیابت معمولا بی‌علامت است و شاید صرفا با یک تنگی‌نفس، خود را نشان دهد. دیابتی‌ها درد قلب را به خوبی حس نمی‌کنند زیرا مکانیسم حس درد در این افراد مختل است.
«دیابت نوع دو» از بسیاری جهات روی قلب تاثیر می گذارد؛ از انعقاد خون و انسداد عروق گرفته تا نارسایی قلبی. مهم‌ترین علت مرگ‌ومیر در دیابتی‌ها بیماری‌های قلبی-عروقی است. آنها نباید منتظر علایم قلبی آشکار -مانند درد قفسه‌سینه- بمانند؛ زیرا سکته قلبی بیماران مبتلا به دیابت معمولا بی‌علامت است و شاید صرفا با یک تنگی‌نفس، خود را نشان دهد. دیابتی‌ها درد قلب را به خوبی حس نمی‌کنند زیرا مکانیسم حس درد در این افراد مختل است.
به گزارش «بهپو»، حساسیت بیشتر بیماران دیابتی نسبت به بیماری های قلبی، ضرورت چکاپ های منظم قلبی را برای آنها مشخص می کند. افزایش اطلاعات درباره بیماری های قلبی مرتبط با دیابت و آشنایی با علایم هشدار دهنده آنها بزرگترین کمکی است که این بیماران می توانند به خود کنند.
 

بیماری عروق کرونر قلب

شایع ترین بیماری قلبی در مبتلایان به دیابت «بیماری عروق کرونر» است. در این بیماری ماده ای چسبنده و چرب به نام پلاک درعروقی که خون را به عضله قلب می رسانند، جمع می شود.
با گذشت زمان پلاک ها سفت می شوند و عروق را سخت می کنند. هرچه پلاک ها بیشتر تجمع پیدا کنند، فضای جریان خون کمتر می شود و قلب اکسیژن لازم را دریافت نمی کند. ممکن است این پلاک های تجمع یافته بشکنند و خطر بروز لخته در جریان خون را افزایش دهند. در چنین حالتی فرد در معرض بیماری های زیر قرار می گیرد:
  • آنژین: احساس درد، فشار یا انقباض قفسه سینه از جمله علایم «آنژین» است که در ناحیه های دست و بازو، پشت و فک هم حس می شود. گاهی این علایم بسیار شبیه سوءهاضمه هستند. فعالیت های جسمی و احساسات شدید ممکن است عامل شروع آنژین یا بدتر شدن آن باشند.
  • آریتمی: وقتی ریتم قلب به هم می خورد فرد دچار «آریتمی» می شود. در چنین حالتی شخص احساس می کند قلب به طور منظم نمی تپد، دچار حالت لرزش و کوبش شده است یا بسیار سریع می تپد. اگر تپش قلب متوقف شود فرد دچار «ایست قلبی» می شود.
  • حمله قلبی: وقتی لخته ای مزاحم جریان خون در قلب شود، فرد دچار درد یا ناراحتی قلبی در مرکز یا سمت چپ قفسه سینه می شود، اما همیشه اینطور نیست؛ مبتلایان به دیابت گاهی دچار حمله قلبی خاموش می شوند و حتی متوجه نخواهند شد که «حمله قلبی» اتفاق افتاده است.
بیشتر بخوانید: 6 سوالی که درباره دیابت می پرسند
 

نارسایی قلبی

نارسایی قلبی بر خلاف نامش به معنای توقف کار قلب نیست. بلکه به این معناست که قلب آنقدر ضعیف شده است که نمی تواند خون کافی به بدن برساند. دیابت، بیماری عروق کرونر و فشار خون همگی از جمله بیماری هایی هستند که با گذشت زمان فرد را مستعد ابتلا به نارسایی قلبی می کنند. این عارضه ها قلب را مستهلک می کنند چون باید برای مدت زیادی سخت تر کار کند.
وقتی بدن خون کافی دریافت نمی کند، اکسیژن کافی به سلول ها نمی رسد و علایم زیر را در پی خواهد داشت:
  • احساس خستگی و ضعف
  • مشکل بودن فعالیت های جسمی
  • ضربان قلب سریع یا خارج از ریتم
  • مشکل تمرکز
  • تورم ساق پا ها، مچ پا و قسمت تحتانی پا
  • اشکال در تنفس
 

کاردیومیوپاتی

اگر دیابت شما درست تحت کنترل قرار نگیرد، ممکن است دچار کاردیومیوپاتی شوید. عضله قلب در این عارضه سخت و ضخیم می شود و مثل قبل کار نمی کند. چنین حالتی منجر به مشکلات ریتم قلب و نارسایی قلبی می شود.
شاید در مراحل اولیه علامتی مشاهده نکنید، اما با بدتر شدن بیماری علایم زیر قابل مشاهده است:
  • تنگی نفس، حتی در زمان استراحت
  • درد قفسه سینه
  • سرفه، به ویژه در زمان دراز کشیدن
  • احساس سبکی سر و گیجی
  • احساس ضعف و خستگی
  • تورم ساق پا، مچ پا و قسمت تحتانی پا
بیشتر بخوانید: باورهای غلط درباره بیماری دیابت
 

سایر بیماری های قلبی مرتبط با دیابت

دیابت با بیماری های قلبی زیر هم ارتباط دارد:
  • فشار خون بالا: وقتی خون با نیرویی بیش از حد طبیعی به دیواره های عروق فشار می آورد، فرد دچار فشار خون می شود. این عارضه باعث می شود قلب سخت تر کار کند و به عروق خونی آسیب بزند.
بیشتر مبتلایان به دیابت نوع دو به فشار خون هم دچارند. این دو عارضه با همراهی هم فشار زیادی را به قلب وارد می کنند و خطر بیماری های شدید مثل سکته مغزی و بیماری های قلبی را افزایش می دهند.
  • بیماری عروق محیطی: تجمع پلاک ها در عروق ساق پا این عارضه را به دنبال دارد. معمولا «بیماری عروق محیطی» با درد ساق پا همراه است که به هنگام راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها آن را احساس می کنید و با استراحت از بین می رود. در این عارضه ساق های پا احساس سنگینی، بی حسی و ضعف دارند.
بیماری عروق محیطی یک زنگ هشدار است که می گوید اگر در پای شما لخته خونی باشد ممکن است در قلب شما هم باشد. در واقع بیماری عروق محیطی خطر سکته مغزی و قلبی را افزایش می دهد.
  • سکته مغزی: دیابت همیشه به معنای افزایش خطر «سکته مغزی» است. در سکته مغزی جریان خون بخشی از مغز متوقف می شود. علایم سکته مغزی که ناگهان بروز می کنند به شرح زیرند:
  1. افتادگی صورت و کج شدن لبخند
  2. اشکال در تکلم و لکنت زبان
  3. ضعف در یکی از دست ها و ناتوانی در بالا بردن هر دو دست
سکته مغزی یک عارضه تهدید کننده زندگی است و باید به سرعت به مرکز درمانی معرفی شود. هر چه سریع تر تحت درمان قرار بگیرید ضایعات بلند مدت کمتری خواهید داشت.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، اگر به دیابت نوع 2 مبتلا هستید آگاه باشید که قلبتان نسبت به افراد سالم شکننده تر است! علایم خود را بشناسید و چکاپ های منظم و مراجعه به پزشک را در برنامه درمانی خود لحاظ کنید تا از بروز عوارض جبران ناپذیر پیشگیری کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات