برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

امید به درمان آلزایمر با مصرف روزانه آسپرین

امید به درمان آلزایمر با مصرف روزانه آسپرین آیا مصرف روزانه «آسپرین» می تواند بیماری «آلزایمر» را درمان کند؟ کاش به این آسانی بود! با این حال یک تحقیق جدید نشان می دهد امیدواری هایی وجود دارد که آسپرین –یکی از پرمصرف ترین داروهای جهان- می تواند به درمان برخی جنبه های این بیماری ویرانگر مغزی، کمک کند.
آیا مصرف روزانه «آسپرین» می تواند بیماری «آلزایمر» را درمان کند؟ کاش به این آسانی بود! با این حال یک تحقیق جدید نشان می دهد امیدواری هایی وجود دارد که آسپرین –یکی از پرمصرف ترین داروهای جهان- می تواند به درمان برخی جنبه های این بیماری ویرانگر مغزی، کمک کند.
به گزارش «بهپو»، دانشمندان با آزمایش روی موش ها دریافتند که آسپرین با مکانیسم های خاص سلولی در مغز همکاری می کند و از تجمع پلاک های آمیلویید –ذرات چسبنده پروتئین اطراف سلول های مغزی که بنظر می رسد علت اولیه آلزایمر باشند- پیشگیری می کند.
در این مطالعه، آزمایش روی موش ها نشان داد که آسپرین توانایی لیزوزم ها را افزایش می دهد تا مانع تشکیل پلاک های آمیلوییدی شوند. لیزوزم ها پردازنده های ضایعات سلولی هستند. محققان می گویند: «آسپرین باید اثری مشابه روی شکل انسانی آلزایمر داشته باشد.»
آلزایمر یک بیماری پیشرونده مغزی است که باعث مرگ سلول های مغزی می شود. درمان های موجود در بیماری آلزایمر و استراتژی های مدیریت ممکن است موقتا علایم را بهبود بخشند. این درمان ها به مبتلایان کمک می کند تا عملکردشان را بهبود بخشیده و استقلال خود را مدت بیشتری حفظ کنند؛ اما واقعیت آنست که آلزایمر درمان قطعی ندارد.
نتایج این تحقیق در مجله «Neuroscience» منتشر شده است.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «لایوساینس»، آسپرین دارویی ارزان قیمت با سابقه مصرف طولانی مدت در جهان است که ایمنی آن با مصرف دوز پایین به اثبات رسیده است؛ به استثنای تحریک احتمالی معده و خطر کم خونریزی معده. بسیاری از بزرگسالان روزانه دوز پایینی از آسپرین را به منظور پیشگیری از حملات قلبی و به عنوان یک رقیق کننده خون مصرف می کنند. با توجه به گران بودن داروهای آلزایمر چنانچه نتایج این تحقیق روی انسان هم تایید شود می توان از آسپرین در درمان آلزایمر کمک گرفت./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات