برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

با 10 نشانه شروع زودرس آلزایمر، آشنا شوید

با 10 نشانه شروع زودرس آلزایمر، آشنا شوید گرچه این بیماری بیشتر در ابتلای افراد 65 ساله و بالاتر شناخته شده است، اما بیش از 5 درصد افرادی که این بیماری در آن ها تشخیص داده شده است، دچار آلزایمر زودرس می باشند و این بدان معنی است که این بیماری در دهه 40 و یا 50 عمر این افراد تشخیص داده شده است. شناخت علائم زودرس می تواند به روند درمان کمک کند.
بر طبق تحقیقات انجمن آلزایمر، بیش از 600 هزار مبتلا به آلزایمر در ایران وجود دارد. گرچه این بیماری بیشتر در ابتلای افراد 65 ساله و بالاتر شناخته شده است، اما بیش از 5 درصد افرادی که این بیماری در آن ها تشخیص داده شده است، دچار آلزایمر زودرس می باشند و این بدان معنی است که این بیماری در دهه 40 و یا 50 عمر این افراد تشخیص داده شده است.
در این سنین تشخیص دقیق آلزایمر مشکل است، زیرا بروز بسیاری از علائم می تواند ناشی از وقایع زندگی معمولی باشد، مانند استرس. در حالی که بیماری روی مغز اثر می کند، موجب زوال حافظه و تنزل قوه استدلال و تفکر نیز می شود. معمولا این زوال به آهستگی انجام می گیرد، اما می تواند از فردی به فرد دیگر تفاوت های بنیادین داشته باشد.
 

نشانه های شروع زودرس بیماری آلزایمر چیست؟

آلزایمر رایج ترین نوع بیماری دمانس یا زوال عقل است. دمانس لغتی کلی است برای از دست دادن کارایی حافظه یا دیگر قابلیت های مغزی که روی زندگی روزمره اثر می گذارند. اگر شما یا یکی از عزیزانتان هر کدام از تجربیات زیر را داشته باشید، ممکن است دچار شروع زودرس بیماری آلزایمر شوید.
 

1-از دست دادن حافظه

ممکن است شما یا یکی از عزیزانتان بیشتر از آنچه که معمول است، شروع به فراموش کردن چیزها کنید. این مسئله می تواند به شکل فراموش کردن تاریخ ها و رویداد های مهم بروز کند. اگر شروع به پرسیدن سوال های تکراری می کنید یا به یادآوری های مکرر نیاز دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.
 

2-مشکل در برنامه ریزی و حل مشکلات

وقتی شما یا یکی از عزیزانتان در طرح یک برنامه عملی یا اجرای آن دچار مشکل می شوید، آلزایمر، خود را بیشتر به نمایش می گذارد. همچنین در این حالت کار کردن با اعداد سخت می شود. اغلب زمانی که شما یا یکی از اعضای خانواده تان برای محاسبه و پرداخت صورتحساب های ماهانه یا دسته چک خود دچار مشکل می شوید، این بیماری قابل مشاهده است.
 

3-اشکال در انجام وظایف خانوادگی

ممکن است برخی افراد دچار مشکلات بزرگتری در تمرکز کردن بشوند. همچنانکه بیماری پیشرفت می کند، انجام وظایف روزانه که نیازمند تفکر یا انتقاد می باشد زمان بیشتری به طول می انجامد. ممکن است توانایی فرد در رانندگی ایمن، زیر سوال برود. اگر شما یا یکی از عزیزانتان به هنگام رانندگی در مسیری که زیاد آن را می پیمایید گم شوید، این می تواند نشانه ای از آلزایمر باشد.
 

4-دشواری در تشخیص زمان و مکان

گم کردن تاریخ روزها و درک نادرست از گذر زمان دو نشانه متداول این بیماری هستند. برنامه ریزی برای اتفاقات آینده دشوار شده و با کندی مواجه خواهد شد. با پیشرفت نشانه های آلزایمر به تدریج فراموشی درباره اینکه کجا هستید، چگونه به آنجا آمده اید یا چرا آنجا هستید، در افراد افزایش می یابد.
 

5-کاهش دید

همچنین مشکلات دید نیز می تواند در فرد ظاهر شود. این مشکل به سادگی در خواندن متون بروز می کند و به تدریج افزایش می یابد. ممکن است شما یا یکی از عزیزانتان در حدس زدن فواصل و تشخیص رنگها و سایه روشن ها در رانندگی دچار مشکل شوید.
 

6-دشواری در یافتن کلمات مناسب

ممکن است آغاز یک مکالمه یا پیوستن به آن دشوار باشد. یا اینکه امکان دارد شما یا عزیزتان در میانه مکالمه به شکل اتفاقی مکث کنید و فراموش کنید که چگونه جمله را به اتمام برسانید. به همین خاطر، ممکن است مکالمات تکراری رخ دهد. ممکن است در یافتن کلمه مناسب برای موضوعی خاص دچار مشکل شوید.
 

7-قرار دادن اشیا در جای نادرست

ممکن است شروع به قرار دادن اشیا در محل های نامناسب و غیر معمول کنید. بدین صورت در یافتن دوباره اشیای گم شده دچار مشکل خواهید شد. ممکن است به این نتیجه برسید که دیگران آن ها را می دزدند.
 

8-مشکل در تصمیم گیری

ممکن است در انتخاب های مالی دچار نتیجه گیری های نامناسب شوید. این نشانه ها اغلب موجب زیان آور ترین عواقب مالی می شود. به عنوان مثال اهدای میزان زیادی پول به بازاریاب های تلفنی. توجه به بهداشت شخصی نیز کم می شود. دفعات حمام کردن در شما یا یکی از عزیزانتان به سرعت کاهش می یابد و تمایل کمی به تعویض لباس در روز دارید.
 

9-صرفنظر کردن از کار و فعالیت های اجتماعی

همچنانکه علائم ظهور می کنند، شما متوجه می شوید که بیشتر و بیشتر از فعالیت های اجتماعی معمول، پروژه های کاری یا علائق خود که در گذشته برایتان مهم به شمار می آمده اند، کناره گیری می کنید. این اجتناب با پیشرفت علائم بیماری بیشتر نیز می شود.
 

10-ایجاد تغییرات در شخصیت و خلقو خوی فرد

ممکن است در خلق و خو و شخصیت فرد نوسانات چشمگیری رخ دهد. که بخش قابل توجه آن شامل موارد زیر می شود:
  • گیجی
  • افسردگی
  • اضطراب
  • ترس
ممکن است متوجه شوید که وقتی یک مسئله معمولی روزمره در بیرون اتفاق می افتد شما یا یکی از عزیزانتان آزرده خاطر می شوید.
علت اصلی شروع زودرس بیماری آلزایمر کاملا مشخص نشده است. بسیاری از محققین معتقدند این بیماری به جای یک علت بر اثر چندین عامل به وجود می آید.
محققین ژن های نادری را کشف کرده اند که به طور مستقیم موجب ایجاد آلزایمر می شوند یا در آن دخالت دارند. این ژن ها در یک خانواده از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. داشتن این ژن ها در افراد کمتر از 65 سال می تواند موجب بروز نشانه های آلزایمر زودرس شود. به طور تخمینی این ژن ها علت کمتر از 5درصد این بیماری هستند.
تحقیقات در حال حاضر در حال انجام است.

 

عوامل خطر که باید مود توجه قرار گیرند

گرچه ابتلا به آلزایمر در سنین بالا حتمی نیست، اما با بالا رفتن سن خطر ابتلا به این بیماری در شما افزایش می یابد. سالمندان بالای 85 سال حدود 50 درصد بیشتر در خطر ابتلا به این بیماریند.
همچنین خطر ابتلا به این بیماری در افرادی که دارای والدین، خواهر و برادر و یا کودک مبتلا به آلزایمر هستند، بیشتر است. اگر بیشتر از یک عضو خانواده از این بیماری رنج می برند، خطر ابتلای شما افزایش می یابد.

 

چگونه آلزایمر تشخیص داده می شود؟

اگر شما یا یکی از عزیزانتان در انجام فعالیت های روزانه دچار مشکلاتی شدید که به تدریج افزایش می یابد و یا دچار کم حافظگی افزایشی شده اید به پزشک مراجعه کنید. او ممکن است شما را به متخصص آلزایمر معرفی کند. پزشکان یک معاینه پزشکی و یک معاینه عصبی انجام خواهند داد تا در تشخیص به آن ها کمک کند. همچنین امکان دارد برای تکمیل آزمایشات، از مغزتان عکسبرداری نمایند. آن ها تنها زمانی می توانند تشخیص دقیق بدهند که ارزیابی های پزشکی را به اتمام رسانده باشند.
 

درمان بیماران آلزایمری

در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد. گاهی اوقات با دارو هایی به منظور کمک به بهبود از دست رفتن حافظه یا کاهش مشکلات خواب، این نشانه ها کاهش می یابد. همچنان برای یافتن داروهای جایگزین ممکن، تحقیقات در حال انجام است.
 

چشم انداز

علائم بیماری آلزایمر ممکن است در طول زمان وخیم تر شوند. برای بسیاری افراد، یک دوره زمانی دو تا چهار ساله از بروز اولین نشانه های آلزایمر تا تشخیص رسمی آن، توسط پزشک به طول خواهد انجامید.
این دوره زمانی یه عنوان مرحله اول در نظر گرفته می شود. پس از تشخیص قطعی شما یا یکی از عزیزانتان به مرحله دوم وارد می شوید. این مرحله اختلال شناختی خفیف می تواند از دو تا 10 سال زمان بر باشد. در طول مرحله آخر، زوال عقل آلزایمری رخ می دهد. این مرحله جدی ترین شکل بیماری است. ممکن است دچار از دست دادن کلی حافظه شوید و ممکن است برای انجام فعالیت های خود مانند مدیریت مالی، مراقبت از خود و رانندگی نیازمند کمک باشید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات