برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

قلب های شکسته در برابر حمله های قلبی بی دفاع ترند

قلب های شکسته در برابر حمله های قلبی بی دفاع ترند محققان دریافتند که در روز اول پس از مرگ یک عزیز خطر حمله قلبی 21 برابر و در هفته اول 6 برابر بیشتر می شود، خطر حمله قلبی حداقل یک ماه پس از مرگ یک عزیز در سطح بالایی است.
بر اساس یافته‌های یک تحقیق جدید تلخ کامی ناشی از یک «قلب شکسته» می‌تواند فراتر از غمی عاشقانه باشد. یک گروه بین‌المللی از محققان تقریباً 2000 نفر از افرادی را موردبررسی قراردادند که پس از یک «حمله قلبی» در بیمارستان بستری شدند. یکی از سوال‌هایی که از این افراد پرسیده شد این بود که آیا ظرف شش ماه گذشته عزیز خود را ازدست ‌داده‌اند؟ بر اساس پاسخ‌های شرکت‌کننده‌ها محققان دریافتند که در روز اول پس از مرگ یک عزیز خطر حمله قلبی 21 برابر و در هفته اول 6 برابر بیشتر می شود، خطر حمله قلبی حداقل یک ماه پس از مرگ یک عزیز در سطح بالایی است.
به گزارش «بهپو»، «تریسی استیونز»، سخنگوی انجمن قلب آمریکا می‌گوید: «داده‌های بسیاری وجود دارند که نشان می‌دهند در زمان‌های بحرانی درصد وقوع حمله قلبی افزایش می‌یابد.»

 

نحوه بروز حمله قلبی

چگونه شکستن قلب که یک واکنش احساسی است می‌تواند باعث یک واکنش فیزیکی مرگبار شود؟ وقتی‌ خود را تحت‌فشار یا استرس احساس می‌کنید، بدن تولید هورمون‌های استرس آدرنالین و کورتیزول را افزایش می‌دهد. استیونز می‌گوید که این واکنش جنگ یا گریز شما است. آدرنالین به شما کمک می‌کند که خود را در برابر چیزی که در موردش احساس خطر می‌کنید آماده کنید –مبارزه- یا از این حساس خطر فرار کنید -گریز. بدن شما ظاهراً فرق میان خطر و استرس را نمی‌داند. این افزایش در هورمون‌های استرس می‌تواند باعث تحریک قلب، بالا بردن فشارخون و منقبض شدن رگ‌های خونی کوچک شود.
وقتی‌که قلب بیش‌ازحد تحریک می‌شود، ضربان قلب تندتر و محکم‌تر می زند و ضربان قلب غیر نرمال  منجر به یک حمله قلبی می شود.
استیونز می‌گوید: « آدرنالین می‌تواند باعث ترکیدن پلاکتی شود که در شریان‌ها وجود دارد. بدن ترکیدن پلاکت را به‌عنوان یک بریدگی می‌پندارد و می‌خواهد که آن را التیام ببخشد. بدن فوراً در همان محل پارگی لخته‌ای را ایجاد می‌کند و بسته به اینکه این پارگی در کدام بخش از شریان رخ‌داده است لخته ایجادشده می‌تواند باعث حمله قلبی یا سکته مغزی شود.»
کورتیزول باعث فعال ساختن تولید چربی در شکم می‌شود و وقتی‌که این چربی در اطراف اندام‌های داخلی و دیگر اندام‌ها همچون قلب جمع می‌شود فرد دچار مشکلاتی می‌شود. استیونز می‌گوید: «چربی درون شکم ما می‌تواند یک وضعیت التهابی را ایجاد کند که احتمال ترکیدن پلاکت را نیز افزایش می‌دهد.»
بر اساس یک تحقیق ارایه ‌شده در اجلاس انجمن قلب آمریکا، احتمال ابتلا به سندروم قلب شکسته در زنان بالای 55 سال بیشتر از مردها است.

 

ارتباط استرس هیجانی با بیماری قلبی

نحوه واکنش شما به فقدان یا مرگ یک عزیز می‌تواند در بیماری قلبی شما سهیم باشد. بعض از افراد با پرخوری به خبرهای بد واکنش نشان می‌دهند و سعی می‌کنند که از طریق غذا خود را آرام کنند. بعضی از افراد نیز با نخوردن غذا به خبرهای بد واکنش نشان می‌دهند. استیونز می‌گوید: «هم پرخوری و هم‌غذا نخوردن از رفتارهای ناسالم برای قلب شما هستند.»
 وقتی‌که احساس می کنید قلبتان شکسته است به خواب رفتن هم برایتان مشکل است. این‌یک چرخه ناسالم است که منجر به تضعیف سیستم ایمنی می شود و احتمال مرگ را زیاد می کند. علاوه بر این آن طور که استیونز می‌گوید: «اختلال‌های خواب به همراه خود یک خطر قلبی عروقی نیز دارند.» تحقیق دیگری نشان می دهد خطر حمله قلبی در افراد مبتلا به مشکل خواب 27 تا 45 درصد بیشتر از خطر حمله قلبی در افرادی است که خواب کافی دارند.

 

پیشگیری از حمله‌های قلبی به هنگام غصه خوردن

التیام قلب شکسته می‌تواند از شما در برابر حمله قلبی محافظت کند:
  • از پشتیبانی دیگران استفاده کنید. شاید بتوانید با گذراندن وقت خود کنار دوستان و خانواده باعث تسکین خود شوید. پیوستن به یک گروه حمایتی می‌تواند آرام کننده باشد، چون در این گروه می‌توانید غم و غصه خود را با افرادی در میان بگذارید که یک وضعیت مشابه به وضعیت شما دارند.
  • با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما می‌تواند مصرف موقت داروهایی را به شما پیشنهاد کند که می‌توانند به مقابله با غم کمک کنند. علاوه بر این، مراقبت از سلامتی تان هم دارای اهمیت است تا بیماری تان حس ناخوشی را افزایش ندهد.
  • علائم حمله قلبی را بدانید. اگر علائم یک حمله قلبی همچون درد قفسه سینه، تنگی نفس، حالت تهوع، عرق‌های سرد، سرگیجه یا درد شکم را تجربه کردید فوراً به سراغ کمک پزشکی بروید.
به گزارش «بهپو» به نقل از «اوری دی هلث»، غم فرایندی است که تنها افراد معدودی می‌توانند به‌آسانی هم ازنظر فیزیکی و هم ازنظر احساسی از عهده آن برآیند. پس خود را تنها انسان داغدیده ندانید و با تکنیک های آرام بخش خود را بازیابی کنید.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات